GameFest Nyköping Höst

verlandes.

rollspelskollektivet
Nytt datum, ny lokal
Nu har planering och bokningar för GameFest Nyköping 2026 kommit en bra bit. Vi har bokat en ny lokal datumen 26-27 september. Den nya lokalen är en stor och fräsch skola (Alpha, för de som kan sitt Nyköping), snarare än förra årets konsertlokal. Vi har en ganska stor budget för konventet och kommer fylla det med så mycket vi bara kan.

Vad är GameFest Nyköping?
GameFest Nyköping är ett kommunalt anordnat (och Fenix-nominerat!) spelkonvent med visst barn- och ungdomsfokus (därmed sagt verkligen inte helt och hållet). Konventet innehåller både digitala och analoga spel, samt Escape Rooms och lajv. Därtill har vi flera föreläsningar och aktiviteter som kommer pågå under konventet. Förra året kom det mellan 700-1000 besökare under helgen och vi räknar med att det kommer vara fler i år.

Vill du vara med?
Detta inlägg är ett shoutout - vill du komma och hålla i ett rollspel under dagarna? Vi har klassrum vigda åt just rollspel, så om man vill vara spelledare kan man PM:a mig. Det är inte nödvändigt att ens spel är riktat till barn- eller ungdomar, även om konventet som sagt är familjevänligt.
Vi kommer också ha en "Nörd-Bazaar", där man kan sälja sina spel och/eller andra skapelser - det är bara att höra av sig i så fall!

Nyköping ligger en timme från Stockholm med smidiga tågförbindelser.

1780392572328.png

(Observera att detta är förra årets marknadsföring, lokal och datum är alltså ändrat)

Last edited:
För er som står och velar kan jag avslöja att jag lyckats boka (och håll er i hatten nu) Nyköpings Bridgesällskap!

(uttrycker mig lite lustigt nu, men jag är faktiskt jätteglad att de ska vara med - tror det kan bli rätt meningsfyllda generationsmöten och tycker att dessa mer klassiska spelformer ska ges utrymme jämte alla balla dator- och rollspel).

Vad innebär Nördbazaaren? Är det främst för egentillverkade grejor eller är det loppis?

Vad innebär Nördbazaaren? Är det främst för egentillverkade grejor eller är det loppis?
I första hand hantverk och/eller egna spel, men vi säger inte blankt nej till loppisverksamhet om det finns intresse!

Progammet ser grymt ut. Osäker på "livet"/funktion där... men skulle gärna närvara...
Bodde jag i närheten så skulle hjag garanterat skicka dit sonen, som dessutom skulle uppskatta ännu fler saker i programmet.
Grymt jobbat!

Ah... insåg nu att jag hittade programmet för 2025 på nätet, men tvivlar inte på att det blir minst lika bra i år
I år finns bland annat:
  • Rollspelssessioner för barn och vuxna
  • Warhammer och 40k, turneringar, prova på, målarskola
  • Brädspelsbar
  • Spelledarskola
  • Interakrivt rollspel med Teater Sörmland
  • Tekken-turnering tillsammans med Bandai-Namco
  • Dator-, tv- och VR-spel
  • Racingsimulatorer
  • Nördloppis
  • Föreläsningar för ungdomar, bla. med Naseer Alkhouri (spelskapare bakom bla Battlefront och Battlefield)
  • Lär dig spela bridge med Nyköpings bridgeklubb (detta är typ min favvopunkt)
Och massa mer som jag glömmer nu, är på semester och har inte tillgång till dokumenten...!

Det finns fortfarande platser för de som vill vara spelledare och/eller ha ett bord att saluföra saker (egna rollspel/brädspel, hantverk osv - vi har fått frågor om att sälja begagnade tvspel och liknande, men valt att avvakta med den typen av försäljning).

Nördbazaaren gör mig orimligt pepp på nåt sätt, tänk tanken att det skulle finnas nåt i stil med Comiket där folk krängde en massa hemgjorda rollspel, fanzines o fan vet allt! Den marknaden liksom - det suget!

(Jag vet precis varför jag inte står på Gothcon o kränger Chili Rat Chiefs, men låt mig drömma lite!)

Nördbazaaren gör mig orimligt pepp på nåt sätt, tänk tanken att det skulle finnas nåt i stil med Comiket där folk krängde en massa hemgjorda rollspel, fanzines o fan vet allt! Den marknaden liksom - det suget!

(Jag vet precis varför jag inte står på Gothcon o kränger Chili Rat Chiefs, men låt mig drömma lite!)
Pepp! Vore jättekul om du vilja komma och bidra, jag köper jättegärna en Chili Rat!!

Pepp! Vore jättekul om du vilja komma och bidra, jag köper jättegärna en Chili Rat!!
Låter förbaskat trevligt, hade jag haft skedar så..! (hade jag varit tvungen att komma på en annan ursäkt, men skedar är först i linjen just nu iaf)

Låter förbaskat trevligt, hade jag haft skedar så..! (hade jag varit tvungen att komma på en annan ursäkt, men skedar är först i linjen just nu iaf)
Du behöver verkligen inga ursäkter, var inte meningen att lägga några press (och jag vet inte ens vad skedar innebär i sammanhanget!)

Du behöver verkligen inga ursäkter, var inte meningen att lägga några press (och jag vet inte ens vad skedar innebär i sammanhanget!)
Nej nej, det är lugnt, bara larvar lite! Skedar är ungefär detsamma som ork eller fokus, hade jag sagt.

Back