Nekromanti GameCube?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
JAg blev lite sugen på att skaffa en gamedcube när jag såg att man kan få kuben+handkontroll+metroid prime för ynka 1999kr...
Frågan är nu om det kommer komma fler spel värda namnet till kuben?

Jag har dålig koll på vad som finns och ska komma. Vad pratar cube-fantasterna om för titlar?

chrull
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Herregud... SE på den!

Nu har jag aldrig varit ett fan av Nintendo, och det enda spel jag tyckte om var faktiskt den gamla hederliga Metroid serien (framförallt Super Metroid, såklart). Men spelen i övrigt är mer eller mindre exakt samma spel som de som släpps till de andra high-end konsollerna.

Däremot har ju Nintendo också köpt rättigheterna för Resident Evil, men de flesta av de planerade spelen är nya versioner av spelen i den gamla serien. Detta har dock gjort att jag faktiskt funderat på att köpa den. Det är trots allt hiskeligt billigt, även om bara tre-fyra spel är intressanta. Fast jag hade ju då sluppit att köpa en extra kontroll.

Fast skulle jag rekommendera en konsoll så är det såklart Xbox. Du kan komma billigt undan även där. (Tror det är 1900 för själva konsollen på Elgiganten. Vissa av de stora spelen är inte heller dyra längre i och med Platinum.)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Herregud... SE på den!

Alltså. Jag är inget fan av spelkonsoller. NESen har jag fortfarande kvar iofs, men jag har en stor brist på spel till den...

Enda anledningen till att jag iöht funderar på det är ju för Metroid ansvarig för.

men jag vill inte köpa en konsol och ett spel för att sedan glömma bort den...

chrull
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Re: Herregud... SE på den!

...då blir följdfrågan: spelar du spel på dator?

Många av de spel som släpps till PS2, Kryssbox och GC är nämligen just portade PC-spel. Tror nästan de utgör en ganska stor majoritet.

Detta gör såklart att du slipper bry dig om att uppgradera din dator med jämna mellanrum, men samtidigt blir det aningen onödigt om du har tillgång till en saftig dator. Själv har jag ont om pengar, men vill spela de senaste PC-spelen i alla fall. Jag var dessutom intresserad av att ha en konsoll som kvällsfördriv, och köpte först en PS2, sedan en Xbox. That's it - ödets eviga lek, min plånboks underliga rätta mängd innehåll vid rätt tillfälle och här sitter jag med en svart-grön koloss nästan 900 mil bort i mitt Svenska hem :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Herregud... SE på den!

Hm. en x-box med hårddisk och allt sådant kanske väger tyngre iofs.

kanske

humma. då kanske jag ska fundera på varför jag inte har en sådan...

datorspel spelar jag ibland. jag har en tendens att spela ett spel för att sedan glömma bort det och avinstallera det.

Huffa. maybe. maybe not

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
När det gäller utbud så är PS2 överlägsen bland de moderna konsollerna. Den är dessutom billig idag (2000 kr, lägg på 7-800 så får du den chippad och klar). Om man dessutom är mindre moraliskt lagd så finns det hur mycket som helst att tanka via internet (vilket jag faktiskt aldrig gjort till PS2!). Dessutom kan man vrida den lilla loggan på fronten så att den är rätt oavsett vilket håll maskinen står på! Största nackdelen med PS2 är att det finns ganska usla utvecklingsverktyg till den, så vill man använda den till annat än spelkonsoll så är utbudet litet.

Har du ork att vänta så har nog XBoxen en viss potential, men än så länge finns det nästan inga spel till den (bara något tjugotal). XBoxen hämmas dock lite av Microsofts mycket (läs idiotiskt) restriktiva licensvillkor (som gör det mycket farligt för ett företag att satsa på den som spelplattform) och ett absolut behov av att chippa den för att den överhuvudtaget ska bli användbar, kombinerat med dyra modchip. Till XBox finns skapliga utvecklingsverktyg, men man är så hämmad av Microsofts licensavtal att det är en pest att få något att funka utan att få hotbrev från MS (och de har varit stenhårda mot de som försökt släppa program icke godkända av MS för XBoxen!).

GameCube och DreamCast har blivit försäljningsmässiga stolpskott, vilket spelproducenterna kommer att reagera negativt på. Kanske inte direkt en framtidsmaskin alltså.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
nästan inga spel till den (bara något tjugotal)

Icke! Trea plus dubbelnolla; 300 titlar. Inget jäkla tjugotal. Jag exorcerar ditt onda förtal!

...och ett absolut behov av att chippa den för att den överhuvudtaget ska bli användbar, kombinerat med dyra modchip. Till XBox finns skapliga utvecklingsverktyg, men man är så hämmad av Microsofts licensavtal att det är en pest att få något att funka utan att få hotbrev från MS (och de har varit stenhårda mot de som försökt släppa program icke godkända av MS för XBoxen!).

Hmm.

1) Jag har den, trivs med den och lever med det faktum att min INTE är moddad. Tänker inte modda den heller. Finns ingen anledning, så länge man inte tänker köra brända spel. Förutom att regionsfri DVD inte fungerar, vilket inte rör mig i ryggen när jag väl är i Sverige.

2) Hur kommer det sig att det finns en SDK (Software Development Kit) som går att få tag på även för de som inte programmerar spel? Förklara detta. Såg till exempel någon som försökte utveckla en portningspryl för Dark Basic Pro spel till Krysslådan. Lagligt och tillåtet enligt honom, så länge han inte försökte sälja det i någon form.

Licensprylen gäller modifiering av existerande teknik samt (notera:) försäljning av mjuk- eller hårdvara som inte är godkänd av Mighty Satan.


Nu är det här såklart ganska substantiell kritik, men det jag tyvärr ofta konstaterar när det gäller anti-Xb snack är att många utgår från att allt som Microsoft gör är jättedåligt. Ingen objektivitet i det, inte. Måste iofs erkänna att jag en gång resonerade precis likadant, men det är ju en annan historia - nu var det resten av världen jag angrep :gremwink:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Enda anledningen jag vill ha en GameCube är just för Metroid Prime, finns det någon annan anledning att ha en GC för?

I värsta fall kanske man kan leta upp någon emulator och köra spelet via den, men Metroid Prime SKALL spelas!

/Seinet Wintermute - Softar till Dire Straits-Fade To Black just nu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Icke! Trea plus dubbelnolla; 300 titlar. Inget jäkla tjugotal. Jag exorcerar ditt onda förtal!
Färdiga i handeln?

I vilket fall så är det betydligt färre än PS2, vilket var min poäng.

Jag har den, trivs med den och lever med det faktum att min INTE är moddad. Tänker inte modda den heller. Finns ingen anledning, så länge man inte tänker köra brända spel. Förutom att regionsfri DVD inte fungerar, vilket inte rör mig i ryggen när jag väl är i Sverige.
Kanske för dig, men jag vill kunna köra spel inköpta på andra ställen än Sverige, jag vill kunna använda den som mediaspelare/MP3-jukebox/VCD-spelare och kunna köra egna program på den. Då måste den vara chippad. Dessutom lär det vara enda sättet att klämma i en större disk i den.

Hur kommer det sig att det finns en SDK (Software Development Kit) som går att få tag på även för de som inte programmerar spel? Förklara detta. Såg till exempel någon som försökte utveckla en portningspryl för Dark Basic Pro spel till Krysslådan. Lagligt och tillåtet enligt honom, så länge han inte försökte sälja det i någon form.

Licensprylen gäller modifiering av existerande teknik samt (notera:) försäljning av mjuk- eller hårdvara som inte är godkänd av Mighty Satan.
Du får inte distribuera kompilerade filer (inte ens gratis) utvecklade med SDK't utan godkännande från MS vilket kostar multum. Du har dessutom inte tillgång till de krypteringsnycklar som gör det möjligt att köra ditt program på en omoddad XBox om du inte betaler MS. MS kommer inte att tillåta något som gör XBoxen mer datorlik.

Glöm inte att MS säljer varje XBox med förlust för att kunna konkurrera prismässigt med PS2. Vinsten tar man i stället in på att binda upp speltillverkarna i sjuka slavkontrakt. Bland annat kräver MS att de ska få förhandsgranska spelkonceptet och har dessutom rätt att utan motivering sätta stopp för publiceringen av en färdig produkt. Enda anledningen till att tillverkarna sväljer detta är att man får XBox-versionen nästan klar när man gör en PC-version.

Nu är det här såklart ganska substantiell kritik, men det jag tyvärr ofta konstaterar när det gäller anti-Xb snack är att många utgår från att allt som Microsoft gör är jättedåligt. Ingen objektivitet i det, inte.
Jag slaggar inte MS på ren princip, jag kommer troligen att köpa mig en chippad XBox så småningom, den är trots allt en rätt så kapabel liten krabat. MS har gjort mycket bra (även om någon borde skjutas för WinXP...) men naturligtvis även vissa dåliga saker. XBoxen är bra, men den hämmas helt i onödan av icketekniska restriktioner. Det krävs att man chippar den och ignorerar MS licensavtal för att den ska passa mig och andra genomsnittsbrukare.

Som sagt, jag kommer nog att skaffa en, men först ska jag spela mig trött på mina 200 PS2-spel...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
I vilket fall så är det betydligt färre än PS2, vilket var min poäng.

Och en av mina poänger innan jag slutade ha en PS2. Tyvärr upptäckte jag ganska fort att de enda spel jag var intresserad av antingen också kom till Xbox, blev köpta av Nintendo (Resident Evil) eller bara fanns ett eller två av (GTA).

Metal Gear Solid 2 var en jättebesvikelse i mina ögon och jag köper inga mängder av Anime/Japan/Manga influerade roll- eller äventyrsspel (läs: inga), så PS2 hade helt enkelt för lite titlar som tilltalade mig, oavsett hur många det finns på marknaden. Det var egentligen inte därför jag sålde den, men det blev en anledning till att inte köpa en ny när jag hade pengar igen.

Och de skäl du ger för "vanliga användare" att inte skaffa den känns i min mening smått fåniga. Självklart är det bra att ha möjligheten att spela regionsfri DVD i den, och det tycker jag också är fånigt, men det är absolut inte nödvändigt att köra Amerikanska spel, förutom av den anledningen att de släpps tidigare här borta. Fast då kan man faktiskt helt sonika köpa en Amerikansk låda till att börja med och köpa den extra utrustning man behöver.

Att du måste chippa den för att sätta i större hårddisk stämmer däremot, men 8 gb räcker gott och väl åtminstone så länge du endast spelar med den. Kanske inte om du sparar in mängder av musik, men själv kommer jag nog aldrig använda den funktionen så det spelar inte så stor roll.

Men som det verkar har du annan användning för lådan, och utan den uttjatade "hata Bill Gates" utgångspunkten så blir jag i alla fall inte frustrerad. Hehe.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Och de skäl du ger för "vanliga användare" att inte skaffa den känns i min mening smått fåniga. Självklart är det bra att ha möjligheten att spela regionsfri DVD i den, och det tycker jag också är fånigt, men det är absolut inte nödvändigt att köra Amerikanska spel, förutom av den anledningen att de släpps tidigare här borta. Fast då kan man faktiskt helt sonika köpa en Amerikansk låda till att börja med och köpa den extra utrustning man behöver.
Jag tycker inte det är fånigt att vilja kunna använda den till annat än spel. Alla kanske inte programmerar själv, men gör man det svårt för utvecklare att göra det så kommer det färre produkter som de kan använda.

För mig så rör det sig också om att köpa spel producerade på asiatiska marknaden, vilka är svinbilliga (20-30 kr). Då behövs chippet.

Att du måste chippa den för att sätta i större hårddisk stämmer däremot, men 8 gb räcker gott och väl åtminstone så länge du endast spelar med den. Kanske inte om du sparar in mängder av musik, men själv kommer jag nog aldrig använda den funktionen så det spelar inte så stor roll.
Börjar man lägga in egna program eller operativsystem (Linux är på G) så räcker det inte långt. Till att börja med såg jag det som ett mindre problem eftersom den har nätverkstöd, men det visade sig snart att stödet för nätverk var totalt uppfuckat, vilket inte går att fixa utan chip.

Dessutom kan man inte rotera loggan på XBoxen... :gremshocked:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du kan ju faktiskt köra Linux på din X-box utan att ens öppna skalet på den iofs...

Men vad ska man med det till?

chrull
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Zelda?

Gled av en händelse in och läste den här recensionen. Har inte Gamecube, men tycker att Zelda är coolt. Och spelet verkar ju.. tja.. Bra, liksom. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Du kan ju faktiskt köra Linux på din X-box utan att ens öppna skalet på den iofs...
Wow, har de knäckt det nu? Yay!

Men vad ska man med det till?
Tja, hur mycket dator får du för 2000 spänn? Den duger utmärkt som liten webserver, mailserver, MP3-jukebox, Telnet-terminal eller andra småsysslor.

När det kommer en bärbar XBox blir det dessutom en billig primitiv bärbar dator.
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Frågan är nu om det kommer komma fler spel värda namnet till kuben?
Dumm fråga! Nintedo ska köpas och spelas, så enkelt är det. Och du undrar vilka bra spel det finns:
Zelda
Metroid
Time Splitters 2
Residence Evil Zero
Fox McCloud
SS Meele
Mario

...detta är endast ett par spel av de som är värda minst dubbla priset!

Egentligen borde alla köpa ett GC, tyvärr så har jag inget... :gremfrown: *snyft!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Egentligen borde alla köpa ett GC, tyvärr så har jag inget...

Jag har inget heller; och detta är något jag är väldigt nöjd med. (Förutom Metroid Prime, förståss, men jag lär väl kunna hyra kuben för en helg någon gång.)

Personligen tycker jag alla borde köpa vad de känner för att köpa, men det är inte riktigt så aggressivt som saker bör vara på de här forumen. Så istället säger jag att alla måste ha en Xbox, för annars blir farbror Gates arg :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Personligen tycker jag alla borde köpa vad de känner för att köpa, men det är inte riktigt så aggressivt som saker bör vara på de här forumen. Så istället säger jag att alla måste ha en Xbox, för annars blir farbror Gates arg
XBoxen är tråkig, PS2 är tråkig, GameCube är tråkig, DreamCast är tråkig, titta här för mitt nästa hemelektronikinköp.

Tyvärr har jag inte pengar förrän efter nästa lön, så jag måste vänta... :gremfrown:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Wow, har de knäckt det nu? Yay!

jo. man kan tydligen ta ett usb-minne och köra in i den så den bootar på det eller nått konstigt. jag är ingen höjdare på det och läste bara nyheten lite halvhjärtat. Det var en IRC-NEWS från slashdot så jag antar att du hittar mer om det där.

Tja, hur mycket dator får du för 2000 spänn? Den duger utmärkt som liten webserver, mailserver, MP3-jukebox, Telnet-terminal eller andra småsysslor.
men om du måste modda och hålla på så kostar det ju mer än 2000?

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
men om du måste modda och hålla på så kostar det ju mer än 2000?
Iofs, vilket är en anledning till att jag ogillar MS restriktiva hållning.

Däremot finns det en del projekt för att hacka XBoxen så att man kan komma åt de nycklar som behövs för att göra program som XBoxen uppfattar som giltiga så att de kan köras på en ochippad burk. Jag får hoppas på dem.

Som exempel på vad man kan använda dem till så fanns det en 3D-renderingsmotor som kunde använda 32 PS1 styrda av en PC för att rendera 3D-animationer (för film och sånt). Visst, det kostar en slant men den hade mer datorkraft än de betydligt dyrare maskiner man annars skulle använda. Med tanke på hur mycket mer pulver det är under huven på en XBox till liknande pris (som PS1 hade då) och inbyggt nätverk så borde man kunna få enorma prestanda, med en helt annan skalbarhet!
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Spel tips

Först och främst, Metroid Prime är ett mycket bra spel och det är i princip värt att köap koinsollen bara för detta...(kanske inte riktigt, men ändå)

Kommande Zelda verkar ju även det mycket intressant och det har fått god kritik från många håll. Sen finns det ju endel trevliga spel redan nu. Super Mario Sunshine är det klart bästa plattformsspelet som har släppts hitills, Super smash brothers är helt udnerbart om man gillar att spöa skiten ur sina "vänner".

Man får inte heller glömma Eternal Darkness, som är ett mycket välgjort skräckspel, och sen finns det väl ett par titlar till som kan vara kul att införskaffa om man hittar dem billigt (däribland Pikmin).
 
Top