Nekromanti Game of Thrones S05 – Sämre kvalité?

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Nu har ju mer än halva säsongen av den femte säsongen av Game of Thrones kommit ut.
Och mottagandet verkar vara lite ljummare. Scrollar man ner här: http://en.wikipedia.org/wiki/Game_of_Thrones_(season_5)

Kan man se att tittarsifforna börjar störtdyka, dom 4 första avsnitten läckte som bekant ut, men sen i mitten av säsongen börjar det sjunka….
Orsakerna torde vara dels pga vissa kontroversiella inslag av sexuellt våld som i skrivande stund diskuteras i en annan tråd. Men annars då? Scenerna nere i Dorne har fått sig en del kritik, som ex. Sandormarna: lite för söta för att vara härdade fighters, känns nästan som att de lika gärna skulle kunna gå iväg och fixa nagellacken och dricka caffe latté.
Speciellt i skenet av stridsscenen mellan dem och Jaime & Bronn, såg ut som att de slogs på låtsas.

I jämförelse såg Oberyn Martell och Gregor Clegane ut att vilja ha ihjäl varandra på riktigt. Men såg fick ju också filmteamet tydligen vädligt kort tid på sig att filma i Spanien..
Därtill tycker jag att serien står och stampar på något sätt. Visst, visst! Det händer ju grejor, men man känner sig inte nöjd som tidigare! Man vill att någonting stort ska hända.
Beror detta på att HBO går ifrån bokmaterialet för mycket? För det är väl typ en säsong för nästan 2 böcker? Varav Dance of Dragons är riktigt fet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Du har inte läst böckerna, alltså?

Bok 4 och 5 innehåller mycket longörer, och kan gott komprimeras ned till en säsong. Men det kräver att man har fingertoppskänsla för vad som skall bort och vad som bör behållas, samt att man är skicklig på att dra nya trådar som binder ihop det hela.

I vissa avseenden lyckas säsong 5 bra med detta. Jag gillar exempelvis Tyrions story bättre på tv än i böckerna.

Men de lyckas inte alltid. Exempelvis känns hela historien i Dorne som bortkastad tid, och får mig att undra varför de tog bort Ironborne-plotten som är så mycket roligare.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Bolongo;n94569 said:
Du har inte läst böckerna, alltså?

Bok 4 och 5 innehåller mycket longörer, och kan gott komprimeras ned till en säsong. Men det kräver att man har fingertoppskänsla för vad som skall bort och vad som bör behållas, samt att man är skicklig på att dra nya trådar som binder ihop det hela.

I vissa avseenden lyckas säsong 5 bra med detta. Jag gillar exempelvis Tyrions story bättre på tv än i böckerna.

Men de lyckas inte alltid. Exempelvis känns hela historien i Dorne som bortkastad tid, och får mig att undra varför de tog bort Ironborne-plotten som är så mycket roligare.
Har bägge böckerna(alla fem) som täcker femte säsongen. Som jag bläddrar lite i då och då. Men den kanske gott kunde byggas upp till 2 säsonger eller varför 1,5? Låta Andra halvan äga rum under säsong 6 tillsammans med osläppta "Winds of Winter"?

Så om denna säsong har färre tittare kan det också bero på att det litterära materialet är sämre?
För bok 1-3 eller säsong 1-4, har så att säga, varit en enda bok - eller akt 1. Först skulle det bli tre böcker, som blev 5, som blev 7(och som kanske blir 8), men allt svällde.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
mitt största problem med den femte säsongen är att det nu har blivit ännu mer uppenbart att serien har för många huvudpersoner som är för splittrade för att det skall kännas fungerande.
Det blir ås hattigt med byten mellan dem och det känns som ingen karaktär hinner med något i ett avsnitt
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Lukas;n94580 said:
mitt största problem med den femte säsongen är att det nu har blivit ännu mer uppenbart att serien har för många huvudpersoner som är för splittrade för att det skall kännas fungerande.
Det blir ås hattigt med byten mellan dem och det känns som ingen karaktär hinner med något i ett avsnitt
Kan nog vara det som är grejen. :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Jag tycker det är precis lika bra som tidigare. Med samma problem. Så fort vi hoppar över havet till Daenerys slutar jag bry mig och varje gång vi hoppar till Stannis så är allting superbra och man myser i tv-soffan. Och där är mer Stannis nu :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
God45;n94585 said:
Jag tycker det är precis lika bra som tidigare. Med samma problem. Så fort vi hoppar över havet till Daenerys slutar jag bry mig och varje gång vi hoppar till Stannis så är allting superbra och man myser i tv-soffan. Och där är mer Stannis nu :)
Allt jag har att säga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Mundo;n94593 said:
Allt jag har att säga.
YEEEESSSSSSSSS!!!!!

Bästa scenen i säsong 5 har varit när Stannis hänger längst bak när Snow har ett viktigt Nights watch möte och fäller en spydig kommentar till ingen särskild. :D
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ja, serien har blivit segare i min mening och har tappat en del färg. Riktigt fattigt var Dorne som innan säsongen byggdes upp för att vara "det nya coola stället", och ett avsnitt kallas Unbowed, Unbent, Unbroken men vi får se Jack shit av Dorne. Dorne består tydligen av en stor öken och av en paradis-aktig trädgård. Och vakterna låter två personer med fel etnicitet rida in genom deras portar i blodiga uniformer utan att bry sig nämnvärt. Fighting-scenen är dessutom en jäkla mess där ingen av skådespelar-tjejerna ser bekväma ut med de manövrar som de utför.
Kolla tillexempel den stackars tjejen till höger, hur kunde de bestämma sig för att använda det här?

Jag tror inte tittarsiffrorna beror på att någon de gillade blev dödad eller att någon blev våldtagen. Eftersom det är inom statistik-effekten för hur de andra avsnitten spelats ut under tidigare säsongen samt att fler streamer och inte ser det direkt. Tvärtom tror jag att fler ser Game of Thrones nu än någonsin, både via streams och via nedladdningar.

Sån tur är så kommer Greyjoys vara med i nästa säsong (när jag läste det online blev jag så glad att jag skrek!) och den här säsongen blev lite mer intressant nu iallafall. Jag var rädd att Tyrion skulle side-questa hela jäkla säsongen och med lite tur så kanske Stannis trots allt attackerar Winterfell innan den här säsongen är slut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Ärligt talat, och det kanske är fel tillfälle att säga det, men Ramsay Bolton är rätt skön som en karaktär så jag har inget emot att han får göra lite saker. Och krig mellan Boltons och Stannis låter som om en hel hög av de intressanta karaktärerna är inblandade så det kommer nog bli coolt. (Det kanske till och med dödar av två Stark barn till! Och det är bara en vins på alla plan :D )
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Några anledningar till varför säsongen suger:
  • Arya gör ingenting
  • Tyrion gör ingenting
  • Plötsligt: Grupp folk man aldrig har hört om tidigare och inte känner till motivationen för börjar ställa till problem för en drottning.
  • Plötsligt: Grupp folk man aldrig har hört om tidigare och inte känner till motivationen för börjar ställa till problem för en drottning (fast på andra sidan havet!)
  • Dorne. Jag har ingen aning om vad som händer men framförallt har jag ingen aning om varför jag ska bry mig.
  • Jon Snow blev plötsligt (för ingen såg det komma! eeh...) ledare för Nights Watch och har sen dess inte gjort något.
  • Margaery Tyrell blev äntligen drottning och hånade Cersei en gång och blev sedan inlåst på det minst dramatiska sätt en drottning någonsin har blivit inlåst på.
  • ... Fram tills att Cersei blev inlåst då.
  • Det där hotet det har tjatats om i 4 och en halv säsong har inte synts i bild, trots den ganska starka avslutningen på föra säsongen. Det känns lite som ett Bioware-rollspel där HELA VÄRLDEN SNART GÅR UNDER OM DU INTE GÖR NÅGOT och sen spenderar The Chosen Hero 2 år med att plocka blommor och hjälpa bönder hitta sina bortsprungna kossor medan alla man träffar på fortsätter att säga att HELA VÄRLDEN SNART GÅR UNDER!
  • 4 och en halv säsong och fortfarande har ingenting Daenerys har gjort har haft någon påverkan på resten av TV-serien.
  • Bran Stark & co är inte med. Alls. På hela säsongen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Arya gör ingenting
Alltså, hon tränar ju i sitt mystiska kung-fu lönnmördar kloster. Klassisk grej att göra i fantasy. Med creepy rum med en massa ansikten i.

Questar ju med Jorah Mormont och slåss mot sjukdom zombier och blir kidnappad av pirater och grejer.

•Plötsligt: Grupp folk man aldrig har hört om tidigare och inte känner till motivationen för börjar ställa till problem för en drottning.
Alltså, om en regent ger en massa makt till en religiös kult och det exploderar i ansiktet på dem är det definitivt en grej. Och en grej som händer helt rätt person.

•Plötsligt: Grupp folk man aldrig har hört om tidigare och inte känner till motivationen för börjar ställa till problem för en drottning (fast på andra sidan havet!)
Det här är jäkligt bra skit dock. Det här är en dekonstruktion på att någon utvald kan rida in och göra allting bättre. Varje gång Daneris försöker göra en bullshit chosen one move och det slår tillbaks genom kulturella och ekonomiska problem blir jag glad.

Förutom att Daneris biten är den värsta delen av serien. Men så har det varit sedan säsong 1 så....


Dorne. Jag har ingen aning om vad som händer men framförallt har jag ingen aning om varför jag ska bry mig.
Bronn och Jaime sidequestar för att rädda en princessa. Det är rätt kul att se på.

•Jon Snow blev plötsligt (för ingen såg det komma! eeh...) ledare för Nights Watch och har sen dess inte gjort något.
Meh. Alltså, fuck Jon Snow. Men det har varit så sedan avsnitt 1. Men att Stannis och hans folk är med där gör det enormt mycket bättre.

•Det där hotet det har tjatats om i 4 och en halv säsong har inte synts i bild, trots den ganska starka avslutningen på föra säsongen. Det känns lite som ett Bioware-rollspel där HELA VÄRLDEN SNART GÅR UNDER OM DU INTE GÖR NÅGOT och sen spenderar The Chosen Hero 2 år med att plocka blommor och hjälpa bönder hitta sina bortsprungna kossor medan alla man träffar på fortsätter att säga att HELA VÄRLDEN SNART GÅR UNDER!
Öhhh... Alltså, GoT är en dekonstruktion av fantasy. Och att alla håller på med bullshit politik som inte spelar någon som helst roll på det stora hela istället för att ta hand om det episka hotet ligget vid kärnan av det. Så jag har svårt att se det här som något negativt.

4 och en halv säsong och fortfarande har ingenting Daenerys har gjort har haft någon påverkan på resten av TV-serien.
Hoppas hon dör i en red wedding sekvens och att alltihop med henne har varit poänglöst. Det hade varit det bästa skämtet :D

•Bran Stark & co är inte med. Alls. På hela säsongen
Så? Alltså, de är med alverna nu som vi såg förra säsongen och gör vad man nu gör hos alverna. Lär sig kasta eldbollar eller något förhoppningsvis. Varenda sekund jag slipper se en magiska skogs alv på skärmen är en bra spenderad sekund.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Jag inser att majoriteten här tillhör en generation som inte har något tålamod alls. Men att något är långsamt och tar tid till att bygga upp karaktärer och stämning är inte negativt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
chrull;n94602 said:
Några anledningar till varför säsongen suger:
  • Bran Stark & co är inte med. Alls. På hela säsongen.
Det här är fan inte negativt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag håller med om att det nog har att göra med att källmaterialet är sämre. Jag var rätt besviken efter att ha läst A Dance With Dragons (och likaså A Feast for Crows) - känslan jag fick var att Martin upptäckt att hans figurer står på fel ställe för att göra det han vill med dem, och därför måste flyttas om, och hela boken handlade om att få figurerna till rätt plats på ett väldigt omständligt sätt. Jag läste någonstans att han från början tänkt göra en "X år senare..." men i stället bestämde sig för att faktiskt beskriva vad som händer under den tiden (för att det kändes fel att hantera via prolog och flashbacks).
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Staffan;n94705 said:
Jag håller med om att det nog har att göra med att källmaterialet är sämre. Jag var rätt besviken efter att ha läst A Dance With Dragons (och likaså A Feast for Crows) - känslan jag fick var att Martin upptäckt att hans figurer står på fel ställe för att göra det han vill med dem, och därför måste flyttas om, och hela boken handlade om att få figurerna till rätt plats på ett väldigt omständligt sätt. Jag läste någonstans att han från början tänkt göra en "X år senare..." men i stället bestämde sig för att faktiskt beskriva vad som händer under den tiden (för att det kändes fel att hantera via prolog och flashbacks).
Att han planerade ett tidshopp på sisådär 5 år framåt? Enligt en intervju jag läst skulle det ha funkat för exempelvis Arya som kör träning Bravoosi-style och Bran. Men inte för andra som Daenerys, Cersei och Jon Frost.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Bolongo;n94569 said:
Du har inte läst böckerna, alltså?Jag gillar exempelvis Tyrions story bättre på tv än i böckerna.

Men de lyckas inte alltid. Exempelvis känns hela historien i Dorne som bortkastad tid, och får mig att undra varför de tog bort Ironborne-plotten som är så mycket roligare.
Ja, du kan nog ha rätt i att Tyrions historia är bättre i tv-serien än böckerna. Mycket som händer på andra sidan havet borta i Mereen med omnejd tycker jag är ganska långdraget. Hela Daenerys varande borta i Mereen tycker jag har dragit ut på tiden alldeles för länge. Det händer inte så mycket direkt (missförstå mig rätt här).

Dorne historien tycker jag både i böckerna och tv-serien är ganska meningslös.

Ironborne-historien kändes överlag så frånskild från alla andra händelser, tyckte jag när jag läste böckerna, ända tills Victarion ger sig bort mot Mereen där den kanske kommer knyta an till resten av händelserna. Men fram tills dess kändes det mest som en orgie i våld och blod. Det störde mig att Ironbornes verkade vara mest dumgrymma, allt och alla skulle dödas, varje tvist löstes med att någon eller några skulle dö. Hur i helvete kan ett samhälle funka på det sättet? Hur kan Greyjoys vara ett stort hus när deras samhälle är så vansinnigt dysfunktionellt? Asha kommer med lite vettiga tankar att de istället skall bygga allianser, odla mat till folk osv. osv. men hon röstas ner och jag kan ge mig faan på att de har kål på någon i processen också... Ok, färdigrantat om Ironborne i böckerna.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan. Jag tycker inte säsong 5 är sämre än tidigare. Jag är inte superförtjust i Dorne-historien men det handlar mer om personliga preferenser i storyn än själva produktionen. Jag gillar däremot Jon Snows story och jag har stora förhoppning om Aryas historia som jag tycker är en av de mest intressanta i böckerna och jag hoppas verkligen att det kommer mer av den när nästa bok kommer ut nästa år (håller tummarna!).

Cog.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Så för att summera säsong 5: Verkar som om materialet för bok 4 & 5 har svischat förbi, även om det verkar finnas kvar händelser från bok 3 t o m. Det har klagats att storyn i serien för det mesta verkade stå och stampa tills de allra sista avsnitten där huvudena börjar rulla, allt går mycket snabbt fram och handligen känns komprimerad - dålig uppbyggnad, avsaknad av röd tråd, omotiverat sexuellt/fysiskt våld, sidohandlingar som är dåligt genomarbetade och inte tillför någonting[Dorne]. Sedan har dom kanske tagit kål på lite för många huvudkaraktärer. Kommer the Wall att vara lika intressant nu? Eller kommer den att falla snabbt för the white walkers' vandöda i nästa säsong?

Felet kan dock vara lite hos George R.R. Martin, hans senaste två böcker är lite av det sämre slaget - till skillnad från bok 1-3. Men saker som TV-serien gör bättre: Tyrion får träffa Dany!!! YEAHHAY! I boken dras det ut som faaaaann. Slaget vid Hardhome är guld, i boken så beskrivs det bara muntligt och sker bakom kulisserna. Har jag fel? Har jag missat något? Ska jag gå och dränka mig i badkaret? :p
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Kärlekscraft;n99160 said:
Så för att summera säsong 5: Verkar som om materialet för bok 4 & 5 har svischat förbi, även om det verkar finnas kvar händelser från bok 3 t o m. Det har klagats att storyn i serien för det mesta verkade stå och stampa tills de allra sista avsnitten där huvudena börjar rulla, allt går mycket snabbt fram och handligen känns komprimerad - dålig uppbyggnad, avsaknad av röd tråd, omotiverat sexuellt/fysiskt våld, sidohandlingar som är dåligt genomarbetade och inte tillför någonting[Dorne]. Sedan har dom kanske tagit kål på lite för många huvudkaraktärer. Kommer the Wall att vara lika intressant nu? Eller kommer den att falla snabbt för the white walkers' vandöda i nästa säsong?

Felet kan dock vara lite hos George R.R. Martin, hans senaste två böcker är lite av det sämre slaget - till skillnad från bok 1-3. Men saker som TV-serien gör bättre: Tyrion får träffa Dany!!! YEAHHAY! I boken dras det ut som faaaaann. Slaget vid Hardhome är guld, i boken så beskrivs det bara muntligt och sker bakom kulisserna. Har jag fel? Har jag missat något? Ska jag gå och dränka mig i badkaret? :p
Det ter sig att du tagit upp det mesta som finns att säga om säsong 5. :rolleyes:

Att böckerna/säsong fem har varit av sämre kvalité har att göra med George planerade ett tidshopp på ungefär 5 år framåt, hade funkat för Bran, Arya, Sansa etc. som hade sina givna platser där dom kunde campa/gästa/träna hos 'children of the forest' eller att bli en lönnmördare som tappar ansiktet(se kinesisk kultur :wink:) a'la assassin's creed. Men dom andra karaktärerna då?? Händer verkligen ingenting på 5 år i hovet i King's Landing eller Meereen? Dessutom hade alla karaktärerna blivit jävligt utspridda åt alla håll likt pollen en solig Aprildag. Och således måste återförenas.

Sen gör också George misstaget att han expanderar världen, istället för att börja veva ned den i böckerna(4/5) som fungerar som mellanakt. Dom tre böckerna blev fem och nu 7(och kanske 8), dom tre första böckerna/4 första säsongerna har varit akt I i storyn. Och allting blir då lite komprimerat eftersom TV-serien endast kommer att ha 7/8 säsonger - det börjar sålunda dra mot sitt slut.
 
Top