Game of thrones - House of the dragon.

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Snackades upp som en giganternas fight
Det känner jag inte alls igen, men jag händer säkert på fel ställen på Internet (alltså inte alls om du inte menar här ;)).

Men, ja, fem avsnitt vardera in är det nästan ingen tävling, utom rent övergripande visuellt .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Med det menar vi att det inte var dåligt iallafall, eller? Tänkte de gjorde inte så mycket med det, men de blev inte karikatyrer iallafall som i GoT.
Var där mer än en? Alltså Laenor och Joffrey (?). Vilken minns jag inte? Den var väl annars ok, ganska redovisande. Inte så att man hann få så mycket mer känsla för deras relation annat än att Joffrey nog såg den lite mer instrumentellt/pragmatiskt än Laenor, men att den också var var på riktigt.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är oerhört tillfredställande hur bra denna serie är och hur dålig rings of power är.

Snackades upp som en giganternas fight, men är verkligen som att jämföra en pissmyra med en drake.
Kan inte annat än att hålla med ,jag försökte se rings of power och försökte verkligen ha ett öppet sinne men efter 4 avsnitt gav jag upp .

Bara yta och inget innehåll..

Galadriel är nog förövrigt en av dom mest outhärdliga protagonister jag stött på i en tv-serie.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Kan inte annat än att hålla med ,jag försökte se rings of power och försökte verkligen ha ett öppet sinne men efter 4 avsnitt gav jag upp .

Bara yta och inget innehåll..

Galadriel är nog förövrigt en av dom mest outhärdliga protagonister jag stött på i en tv-serie.
Tror den serien kommer gå till historien som ett monument över 2020-talets värsta galenskaper.

Guladriel mindre likeable och relatable som jag föreställer mig att en protagonist i en sovjetisk propagandafilm brukades kännas.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Kan inte annat än att hålla med ,jag försökte se rings of power och försökte verkligen ha ett öppet sinne men efter 4 avsnitt gav jag upp .

Bara yta och inget innehåll..

Galadriel är nog förövrigt en av dom mest outhärdliga protagonister jag stött på i en tv-serie.
Nu förstår jag att du är ledsen för att du inte kunde låta bli att bannad från tråden, men det här är en Game of Thrones tråd. Vill man snacka Galadriel får man göra det i rätt tråd.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu förstår jag att du är ledsen för att du inte kunde låta bli att bannad från tråden, men det här är en Game of Thrones tråd. Vill man snacka Galadriel får man göra det i rätt tråd.
Jag är TS av den här tråden så jag om någon borde ha rätten att sätta parametrarna för vad man får prata om och inte prata om i den här tråden så länge det inte bryter mot forumets regler.

Sedan så har du ingen aning om huruvida jag är ledsen om jag blev bannad ifrån rings of power tråden , vilket jag kan säga dig att jag inte är..
Rings of power gräver sin egen grav så bra utan min hjälp .
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Diskutera House of the Dragon här, inte andra tv-serier, eller vem som får skriva vad i vilken tråd. Har ni problem med ett inlägg, anmäl det till moderator.

Tack så mycket!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag har sett det senaste avsnittet. Snyggt tidshopp, bra casting av vad jag kan se av de "vuxna" karaktärerna. De fortsätter att följa böckerna i något och gå långt från böckerna i annat. Det är okey, att hoppa till ett annat medium betyder att man måste ändra visa grejer, och ibland kan man tycka att man får en egen idé som är inspirerad av böckerna, eller något man bara tycker är bättre. Här blev det inte så bra dock. Avsnittet i sig är inte dåligt, men det är nog seriens, i min mening, svagaste avsnitt.

Alicent och Criston har blivit djupt osympatiska utan att för den delen vara intressanta. Larys Strong gör dessutom en ganska så svag Littlefinger-impression och hans plan är vad jag skulle kalla befängd. Att mörda sin bror och far för att få ärva ett slott är ju en sak, men sättet han gör det på är egentligen ganska dumt. Han anlitar ett gäng random fångar, hoppas på att ingen fuckar upp något och skickar iväg gruppen av mördare, våldtäktsmän och allmänt slödder för att utföra ett avancerat mord som måste se ut som en olycka mot en högt vaktad man. Och han lyckas, utan problem. Det är en ogenomtänkt plan som funkar för plotten kräver det medan han håller ett "chaos-is-a-ladder"-tal i bakgrunden.

Det får karaktären att framstå som impulsiv och ganska dum, men serien önskar framställa honom som manipulativ, känslokall och kalkylerande.

Trots mitt gnäll så tycker jag inte serien är dålig. Jag tycker bara att det här är ett relativt svagt avsnitt, mycket på grund av just Larys. Blir förhoppningsvis bättre nästa avsnitt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,298
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har sett det senaste avsnittet. Snyggt tidshopp, bra casting av vad jag kan se av de "vuxna" karaktärerna. De fortsätter att följa böckerna i något och gå långt från böckerna i annat. Det är okey, att hoppa till ett annat medium betyder att man måste ändra visa grejer, och ibland kan man tycka att man får en egen idé som är inspirerad av böckerna, eller något man bara tycker är bättre. Här blev det inte så bra dock. Avsnittet i sig är inte dåligt, men det är nog seriens, i min mening, svagaste avsnitt.

Alicent och Criston har blivit djupt osympatiska utan att för den delen vara intressanta. Larys Strong gör dessutom en ganska så svag Littlefinger-impression och hans plan är vad jag skulle kalla befängd. Att mörda sin bror och far för att få ärva ett slott är ju en sak, men sättet han gör det på är egentligen ganska dumt. Han anlitar ett gäng random fångar, hoppas på att ingen fuckar upp något och skickar iväg gruppen av mördare, våldtäktsmän och allmänt slödder för att utföra ett avancerat mord som måste se ut som en olycka mot en högt vaktad man. Och han lyckas, utan problem. Det är en ogenomtänkt plan som funkar för plotten kräver det medan han håller ett "chaos-is-a-ladder"-tal i bakgrunden.

Det får karaktären att framstå som impulsiv och ganska dum, men serien önskar framställa honom som manipulativ, känslokall och kalkylerande.

Trots mitt gnäll så tycker jag inte serien är dålig. Jag tycker bara att det här är ett relativt svagt avsnitt, mycket på grund av just Larys. Blir förhoppningsvis bättre nästa avsnitt.
Håller med i allt, klart det minst bra avsnittet hittills. Jag gillar de ny skådespelarna men gillar verkligen inte Larys Strong som karaktär. Inte för att skådespelaren är dålig, snarare att karaktären inte passar in i berättelsen så som den ser ut nu. Det här avsnittet gör verkligen att Ser Criston Cole verkar vara en psykopat(mer än vad som är vanligt i Westeros), vilket är synd då jag tycker det känns som en konstig karaktärsutveckling.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Hm, håller med om att detta var det svagaste avsnittet hittills, utan att vara dåligt. För mig som inte kan någon backstory tyckte jag det kämpade lite med att återetablera läget. Flera karaktärer tappade lite profil (Rhanerea, Cole, Harwyn). Drottningen (trots ny skådis) och kungen dock alltjämt mycket bra och bar många scener. Huvudintrigen kring barnens härkomst funkar (lite av ett Westeros-tema?) men det händer för lite intressant runt om. Nåja, förhoppningsvis vänder det redan i nästa avsnitt när nödvändig etablering är överstökad.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det här avsnittet gör verkligen att Ser Criston Cole verkar vara en psykopat(mer än vad som är vanligt i Westeros), vilket är synd då jag tycker det känns som en konstig karaktärsutveckling.
Hon ville gifta sig med någon annan, så nu blev jag psykopat. Ser Criston Incel?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som sagt ett av seriens svagaste avsnitt dock fortfarande bra och definitivt bättre än andra fantasyserier där ute i etern .

Larys strong känns som nämnts lite som nån budget little finger kopia och hans plan med att skapa sitt eget S.S Dirlewanger (ett förband av mördare , sexualbrottslingar , pedos osv) för att mörda sin far och bror kändes lite sisådär.

Ser Cristons agerande känns väll ändå på något sätt som att det ligger i linje med det som skett honom utifrån hans sätt att se på saken . Hell hath No fury like a lover scorned
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Hon ville gifta sig med någon annan, så nu blev jag psykopat. Ser Criston Incel?
Samtidigt har det gått lång tid så det behöver inte vara såå konstigt. Fast just Cole är ett avsnittets problem. Han slår ihjäl en man framför ett helt bröllop och ska ta livet av sig, och sen hoppar vi fram till att han är kvar i kungavakten. Just "hur gick det till" saknas även om vad han gör i avsnittet fortfarande kan funka.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Samtidigt har det gått lång tid så det behöver inte vara såå konstigt. Fast just Cole är ett avsnittets problem. Han slår ihjäl en man framför ett helt bröllop och ska ta livet av sig, och sen hoppar vi fram till att han är kvar i kungavakten. Just "hur gick det till" saknas även om vad han gör i avsnittet fortfarande kan funka.
Mjo, det där är en sådan där typisk förändring som blir lite konstig. I böckerna så är det kanske en olycka, kanske inte, under en turnering. Här är ganska så överlagt mord av en riddare inför hundratals vittnen. Det blir jättekonstigt.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
242
Jag kände lite att det var dags att det skulle hända lite men tidshoppet tillförde en del. Lite trist att nästan hela avsnittet gick till att etablera läget efter 10år. Gillade scenen på borggården när de övade som liknar den i första asoiaf boken.
 
Top