Nekromanti Gama-zon Lumiz

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Har tänkt på ett adasiskt svärd som ska heta Gama-zon Lumiz (betyder ungefär Klinga som träffar med månen ) är det namnet okhej (tycker ni)?

Sedan har jag tänkt att det skall ha en magísk egenskap (som aktiveras om man säger något speciellt, eller något liknande), någon som har en idé åp vad den magiska egenskapen skulle kunna vara?

Vill helst inte att det skall var något som att det gör mer skada eller något sådant. Det skall gjärna vara förknippat med månen på något sätt. Ett förslag är att det, om man anfaller en månklar natt, reflekterar månljuste in i ögonen på motståndaren, vilket regeltekniskt fungerar som att offret utsetts för effekten blända .

Vill gjärn ha in fler förslag
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
din idé var bra. men varför begränsa vår månes egenskaper där? traditionellt sett är hon förknippad med människors inre liv, i vart fall på kontinenten. Lägg därtill exempelvis kontrollen över kvinnans mens, och så vidare. exempelvis effekten "dröm" borde kunna spelas på. säg en klinga som tillåter bäraren att drömma om framtida strider, och därmed kanske vinna insikt i motståndarnas taktik? skulle dessutom kunna skrämma rollpersonen rejält den dagen han drömmer om sin egen död på en motståndares spjut...

(regelmässigt: störd nattsömn, samt insiktschansen räknas dubbelt)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Namnspåning

"Klinga som träffar med månen"

Det är poetiskt och fint. Om svärdet och dess namn är viktigt (vilket jag antar att det är eftersom du tog dig jobbet att posta om det) så brukar jag alltid försöka spåna fram lite varianter så att man har och välja och vraka emellan. Den första varienten kanske är den bästa, men man vet aldrig för än man kollat på några andra :gremsmile:

Prova sätta klinga i bestämd form

Klingan som träffar månen

Eller eller kanske ändra tempuset till dåtid.

Klingan som träffade månen

Eller kanske kasta om ordföljden

Klingan träffad av månen

Månen som träffade klingan
<-- Tänk på att det bara är ett namn, det behöver inte nödvändigtvis vara strikt beskrivande, det kan vara lite poetiskt också. Detta namn är smått surrealistiskt, men jag gillar smått surrealistiskt :gremsmile:

Månen som träffar klingan <- Jag tycker nästan mer om verbet i nutid.

Eller prova en helt nya variant och spåna vidare på dom.


Krafter som kan relateras till månen:
Föränderlighet Kan svärdet förändra sig på något vis? Kanske skiftar dess egenskaper med månens faser?
Galenskap Man kanske kan gå bärsärk med svärdet? Eller folk man träffar med det kan drabbas av mångalenskap? Du kan ta den selenotropiska effekten 'rädsla' rakt av här.
Fertilitet(kvinnlig) Svårt att anpassa till ett svärd.
Sömn Folk kanske får en chans att somna på plats när dom blir träffade av svärdet? Alternativt, att dom har lättare att slås medvetslösa av det (+Ob1T6 på chockslaget)


/Naug, på sitt lite spåniga humör
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Vidarespåning

Först...
En sak att ta i beakting här är att adasier inte har någon direkt "tro" på magi. Magi är dem gudarnas krafter och de är lite misstänksamma inför den eftersom de inte anser magin vara pålitlig. Oftast (<- nyckelordet här).
Vilket gör att det här svärdet i adasierns öga troligen är en gåva från gudarna (eller liknande)... Så den egenskap som svärdet har kommer med stor sannolikhet att ha någon form av "religiös" förklaring, kan jag föreställa mig.

Och den viktigaste guden för de flesta adasier är Muarak, som är en havsgud. Och som hanterar flodvågor, och därmed troligen tidvattenvågor. Vilka (rent vetenskapligt sett i vår värld åtminstone) styrs av månen.
Nåja, det där var ett helt onödigt sidospår. Egentligen. Eller?

Men annars vill jag bara säga att namnet (på adask) verkar vara väldigt passande. Och minns också att adask är ett väldigt nyansrikt språk, vilket gör att det dess namn kanske kan betyda mer än en sak. Det är en möjlighet man kan tänka på...
Tyvärr kommer jag inte på några bra variationer på namnet just nu, eftersom Naug knyckte alla bra förslag.... :gremsmirk:

Lilla Ego - som drabbats av akut spånar-feber och anfaller hej vilt
 
Top