Nekromanti Galaktisk politik

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Mitt rollspel Amalgea utspelas på en enda planet. Den är koloniserad av människor som exploaterar planetens unika förhållande.
Detta unika förhållande, som är ett slags speedat ekosystem har dock vissa nackdelar. Hela biosfären är mättad med sporer i olika former. Alla organismer som introduceras i biosfären kommer att förändras av sporerna. Ganska ofta till det bättre. Inga jätteförändringar till en början. En nackdel är dock att man blir beroende av sporblandningen och dör utan den. Man är en del av ekosystemet. Sporerna kan inte framställas och överlever inte på egen hand mer än ungefär en vecka.
En stor del av människorna lever beroende av sporerna på planetens yta. Övriga stänger in sig i trycksäkra kupolstäder.
Sporerna har dock hjälpt människorna att framställa en rad medicinska preparat och droger. Därför är en stor del av befolkningen sporsamlare.
Barn till beroende kvinnor blir andra generationen. De är mycket tätare integrerade med planeten än andra. Ju högre generation man får desto mer olik vanliga människor blir man. Ungefär som mutationer. Det utvecklas inom loppet av ett par generationer till olika raser (inte så särpräglade till en början, mest kaotiska). Dessa kallas anpassade och lever i vildmarken. De vördar planeten som ett väsen (som det egentligen är) och motsätter sig kraftigt (och ibland våldsamt) övriga bosättare.

Allt detta är gammalt... men jag har kört fast lite angående den politiska situationen i övriga galaxen. Första tanken var att det finns ett samfund som bestämmer över det mesta. Det finns även ett antal företag som är mer eller mindre självstyrande. Men detta känns ganska mycket som en Sci-fi version av vilda västern. De anpassade är indianer, bosättare av första generationen är nybyggare och samfundet och företagen är armen och civilisationen på östkusten...

Jag funderar på om den politiska situationen i galaxen skall vara radikalt annorlunda. Kanske härjas mänskligheten av ett instellärt inbördeskrig. Kanske är vi i krig med en alienras.

Kanske är mänskligheten uppdelade i två faktioner som har en bräcklig fred (terrorbalans). Med hjälp av tjuvknep, sabotage och liknande försöker båda ta makten över Amalgea.

Planeten har ett ganska stort värde i sig så på något sätt kommer den nog att hamna i kläm i en eventuell konflikt.
Konventionellt krig på planeten är nog inte att tänka på, få soldater tar risken att bli beroende av sporerna och därmed bli fast på den där ociviliserade planeten.

Jag skulle bli tacksam om ni ville ge mig lite inspiration, synpunkter eller ideer!!!

Den som vill läsa mer hittar länken i min signatur...
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Anne McCaffrey Har skrivit en bokserie om något liknande: Powers That Be/Power Lines/Power Play. Du kan ju funderar på att läsa dem.

För att göra det intressant att spela skulle jag nog föredra alternativet att det finns flera makter i galaxen som konkurrerar med varandra men inte ligger i öppet krig. Om Amalgea (jag antar det är namnet på planeten?) är så viktig som det verkar kommer den automatiskt vara högintressant för alla parter med allt vad det innebär av intriger.

/Henrik
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Anne McCaffrey Har skrivit en bokserie om något liknande: Powers That Be/Power Lines/Power Play. Du kan ju funderar på att läsa dem.

Får ta en kik på den...

För att göra det intressant att spela skulle jag nog föredra alternativet att det finns flera makter i galaxen som konkurrerar med varandra men inte ligger i öppet krig. Om Amalgea (jag antar det är namnet på planeten?) är så viktig som det verkar kommer den automatiskt vara högintressant för alla parter med allt vad det innebär av intriger.

Jo, jag lutar åt det alternativet just nu. Två till fyra olika makter som inte är jätteglada för varandra men har en (bräcklig) fred.

Kanske någon av dem kan vara religiösa. Jag tror människligheten ställer sig en massa existensiella frågor när man lämnar solsystemet och hittar andra planeter med liv (även om det inte är intelligent). Så en makt präglad av religiösa värderingar. Och då menar jag inte att deras soldater är präster som går runt i attackrustningar och svingar violatorsvärd :)

Vad kan man mer tänka sig för inriktning på en makt?

Jag läste en gång en novell (av Heinlein kanske) som handlade om hur människorna försökte ta kontroll över en stackvarelse (som ett myrsamhälle). Men det blev tvärtom, stackvarelsen kände av att något var på gång och producerade raskt en individ av deras hjärnkast, en stor hjärna. Den överlistade människorna och på historien verkade det som om människorna skulle bli uppsugna i stackvarelsen. När jag tänker på detta förstår jag varifrån jag fått en del av min inspiration. Hursomhelst, i novellen figurerade två olika människomakter. Tekniker och bioingenjörer, som givetvis hatade varandra. Det är lite stereotypt kanske...

Tycker inte att spelet bör innehålla några värderingar i fråga om ont/gott. Inget ont megaföretag
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
ang. korporationer

Tycker inte att spelet bör innehålla några värderingar i fråga om ont/gott. Inget ont megaföretag

Vad sägs om flera onda megaföretag då?

Nja, inte onda, men flera företag, kanske typ tio stycken, som har blivit tillräckligt stora för att kallas megakorporationer. De är bra på olika saker, typ bioteknik, vapentillverkning, fordonstillverkning, genmanipulation... Kanske drivs vissa av andra motiv än bara pengar, typ verkar för fred eller spridningen av en viss religion (tänk, va! BuddhaCorp har en bas på Amalgea full av buddhisttempel och vaktad av shaolinmunkar i rymddräkt).

Detta skulle antagligen innebära att alla företag som har råd försöker utnyttja sporerna. Varje stort företag kanske har en 'stad' där man utvinner sporer osv... Städerna ligger på olika delar av planeten och man har en ganska fientlig inställning till varandra.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Påminner om Arrakis

Det hela tycker jag påminner en hel del om Arrakis, en bok av Frank Herbert. Du borde känna till den eller åtminstone spelen och filmerna som kommit till efter den. Dune kanske ringer en klocka. Om du vill få idéer till intriger och rönkensmide, så rekommenderar jag isåfall att du läser denna bok, om du redan inte har gjort det.

Att stå i krig med en annan utomjordisk ras är alltid svårt att bara slänga in. Man bör ha lite bakgrund till dessa och kanske fundera på, inte bara på hur de ser ut och hur de slåss, utan även på deras inre politik och motsättningar. Inte för att det kanske syns direkt för spelaren, men om fienden agerar på ett väldig underlig vis med kast än hit än dit i sina strategier, så är det bra med en bakomliggande plan. Det är ju troligt att eftersom de har börjat resa i rymden, så borde de ha en ganska väl utvecklad form av tänkande. Hack'n'slash är ju inte så troligt.

Hoppas du fick lite inspiration av detta.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Sssshhh!! :)

Dune intar tronen som den absolut bästa bok jag läst (många många gånger). Resten av böckerna tappar en hel del i kvalitet enligt min mening... House Atreides var ioförsig en frisk fläkt, kan ha att göra med att jag råkade beställa den som talbok /images/icons/hairy.gif
Jag försöker att inte bli alltför influerad av Mr Herbert. Det är svårt...

Angående andra alienraser så känns det inte så aktuellt just nu. Iallafall inte som en större makt. Isåfall blandar de sig inte i de störe konflikterna... eller kanske... *spånar vidare*
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: ang. korporationer

Vad sägs om flera onda megaföretag då?

Det är sant... megaföretag är nästan per definition onda, giriga och maktlystna organisationer. :)
Jag vill nog ha ganska få tydliga antagonister. Med tio olika företag blir det lite rörigt (eller?)..


Detta skulle antagligen innebära att alla företag som har råd försöker utnyttja sporerna. Varje stort företag kanske har en 'stad' där man utvinner sporer osv... Städerna ligger på olika delar av planeten och man har en ganska fientlig inställning till varandra.

Precis så är det. Inget företag har råd att inte försöka utnyttja sporerna.
 
Top