Nekromanti Götterdämmerung

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
shit

Den där bilden har fått mig hookad iaf.

Det finns är få saker som är tuffare än häxjägare med snygga hattar och flintlåspistoler.

Å andra sidan. Snygga hattar är alltid rätt. Flintlåspistoler är också alltid rätt. Så det enda jag saknar nu är absint, gaslyktor och opium.

Ja. i götterdämmerung då.

chrull
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det är kul att Riotminds fortsätter att satsa på duktiga och begåvade illustratörer för sina rollspel. Men den artikel som ska finnas på sidan lyckas jag inte komma åt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag gillar Brom, så jag ser gärna fler Brominspirerade bilder till spelet. Den här var dessutom riktigt läcker.

Jag gillar nivån på texten också, även om jag förmodligen hade tonat ner den blottande skökan för att få en mindre vulgär text. En grej dock:

"På övervåningen samlades kvinnor av tvivelaktig vandel som med lockrop och obscena gester försökte locka upp dem som hade skam nog i kroppen att betrakta deras nakna kroppar."

Att ha skam i kroppen är något bra. Det betyder att man skäms istället för att bete sig samvetslöst. "Har du ingen skam i kroppen!?" utbrister man ju. Så det stycket bör kanske omformuleras.

Men jag gillar det jättemycket. Särskilt att det pratas om "loup garous", som ju låter mycket bättre än "varulvar" (jag gissar att det kommer vara varulvar, right? Eller tja, avslöja inte det. Jag ser fram emot spelet, i varje fall).
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Rising, du har helt rätt..ett "inte" har fallit bort..det ska vara "..som inte hade skam nog i kroppen"..

theo
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fasen, det där verkar ju jäkligt schysst måste jag ju säga !!
Jag väntar med spänning på det här faktskt ! :gremlaugh:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Schysst bild och stämningstext.
Bergting verkar ha blivit duktigare. Kan han hålla den klassen på de övriga illustrationer så blir det bra.

Ser fram emot när spelet kommer då verkar vara en intressant setting.

/Ulfgeir
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tack [NT]

Jag upptäckte att den funkade i Explorer men inte i Mozilla trots att bilden gjorde det. Mycket märkligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag irriterar mig mycket på att er sajt inte funkar i Opera, min webbläsare. Texterna går inte att klicka på, rubrikerna överlappar brödtexten, etc. Det gör minst sagt det hela ganska svårtillgängligt :gremsmirk: Jag verkar inte ensam om att ha webbläsarproblem med era sidor, dessutom - se nedan i denna tråd.

Stämningstexten är välskriven, och fyller fint sin funktion, med bra balans mellan korta och långa meningar. Först tyckte jag det blev lite adjektivmisshandlande av det, med upprepningar av beskrivande ord, men det verkade bara vara jag som läste för slarvigt. Ibland blir det lite för mycket dock. Här, tex:

Både skyldiga och oskyldiga hade fått sätt livet till när tunga blykulor framburna av för mycket krut, slungats in i deras blodfattiga kroppar och slitit upp hål stora som knytnävar.
Hade man inte kunnat stryka "framburna av för mycket krut"? Det tillför väldigt lite till meningen, och utan det stycket hade den både blivit mer lättläst och fått en bättre rytm. Försök läsa meningen högt, och jämför.

Bilden är tekniskt snygg och så, men jag tycker den känns lite väl förtuffad. Och hatten för snarare tankarna till 1600-talet än 1700-talet (wee! en anakronism! jag kan gnälla!), men jag har förvisso inte stenkoll på det. Likväl, jag hade hoppats på en stil som inte var fullt så superlativ, utan lite mer återhållen, naturlig och levande. Av den här får jag mer vibbar åt amerikanska superhjälteserier och Warhammer än Sleepy Hollow och Vargarnas pakt, iallafall, och definitivt mer känsla av Mutant UA än 1700-talet.

Men jodå, det kan nog bli något det här.

- Ymir, tycker till
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,667
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Bilden ger lite vibbar åt "Solomon Kane" hållet och som gammal Howard-entusiast känns det ju glädjande. De ockulta konspirationerna med alkemister och kabbalister verkar intressanta, jag hoppas att de kommer att vara möjliga att utforska från fler håll än enbart som antagonister. Hur kommer sådana idéströmningar att relateras till upplysningen? Vi föreställer oss ju ofta en tydlig konflikt mellan ockultism etc och vetenskap å andra sidan. En sådan konflikt finns visserligen också under upplysningen, men värt att komma ihåg är ju att ockultister, magiker etc ofta haft vetenskapliga anspråk och att vetenskapsmän inte sällan flörtat med mystiken. Jämför Isaac Newtons stora vurm för teologi, alkemi och kabbalism.

Egentligen är jag sällan intresserad av rollspelens regler i sig. Trotts detta måste jag framhålla att jag verkligen hoppas på ett mer genomarbetat system än DoD6 (gäller även den nya upplagan). Jag föredrar själv väldigt avskalade och enkla regler, men förstår att andra kan uppskatta mer detaljerade system. Tyvärr känns Dod-reglerna ofta mer klumpiga än väldetaljerade. Detta till följd av onödigt många steg för att komma fram till t.ex. kostnaden för att höja färdighetsvärden, värden för rp's skicklighet i strid etc.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Fungerar för mig i alla fall...

Jag irriterar mig mycket på att er sajt inte funkar i Opera, min webbläsare.
Det fungerar i min Opera-läsare utan problm i alla fall. Vet inte vilken version du har, men jag använder 7.23.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lite felmeddelanden

http://www.riotminds.com/gotterdammerung/
Event thread: onclick
Error:
name: TypeError
message: Statement on line 1: Expression did not evaluate to a function object: text
Backtrace:
In unknown script
text();
At unknown location
{event handler trampoline}

javascript: void();
Unknown context
Syntax error while loading (line 1)
void()
-------
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Nice

Jag gillar. Jag gillar jättemycket.

Jag håller med Ymir om att man kan tona ner häftigheten lite.

Jag håller med Rising om att avsnittet om skökan var vulgärt.

Men slutsatsen jag drar är att Götter kommer att bli både häftigt och vulgärt, och den blandningen passar mig som hand i handske.

Håller också med Ymir om att det utstrålar Mutant-vibbar, men jag å andra sidan ser det som något positivt.

Götter känns som ett nyktrare, vulgärare, skitigare, otäckare och mer verklighetsbaserat Mutant.

Spännande!

- Vulf
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
By the way..

..så ser jag gärna att ni kanske spånar lite om reglernas utformning innan ni har allting spikat och tryckt. Kanske inte släpper ut hela regelsystemet här på forumet, men åtminstånde kanske luftar en och annan tanke. Mycket av det som var problematiskt eller opassande i DoD6's första utgåva kunde lätt ha undvikits genom lite feedback.

Vill dock också påpeka att jag inte vill klanka ner på er, eller så, för jag har full förståelse för att man kan göra felbedömningar och liknande. Trots allt är ju ändå DoD6 ett bra spel i mitt tycke. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Slutssatsen man kan dra...

...är att utvecklingen av browsern går bakåt
Nej, min 7.11 strular också lite. Den utlovade artikeln funkar inte och klickzonerna verkar offsetade i höjdled.

Men bortsett från att det inte funkar så är det en snygg site.
 
Top