Nekromanti Götterdämmerung,hit eller miss?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ond bråd död said:
Intressant att spelet blir så sågat. Annars brukar de flesta uttrycka sig ganska snällt här (vissa undantag finns förstås) och lyfta fram nån liten grej som faktiskt var bra, eller åtminstone vara lite uppmuntrande över att det görs spel på svenska.

Jag har för mig att det var snällare kommentarer när spelet nyss kommit ut. Även om det inte precis hyllades...
Snällt och snällt ... Om inte annat blir man väl möjligen inte lika hård med piskan om man tittar på svenska rollspel i just kontexten svenska rollspel, eftersom vi inte direkt har världens fetaste marknad bestående av episkt, geniala rollspel. De flesta svenska spelen är medelmåttiga och man brukar få räkna med i alla fall lite tafflighet som regel snarare än undantag. Därmed är det inte sagt att alla svenska rollspel är utbotat dåliga eller att vi för den delen måste vara snällare mot dem; dock med just den kontexten kan man tendera att vara lite lenare.

Klart det är guld med svenska rollspel; det är urhärligt att vi har vår egen marknad och att vi faktiskt har den häftiga rollspelshistorien vi har. Fast att ursäkta dålig kvalitet på det sättet blir ju knas i ett vidare perspektiv, och det är inte heller så rättvist mot konsumenten som vill ha något bra, totalt sett. Med andra ord, +1 Ymir.

(Även om jag personligen nu faktiskt gillar att bedöma saker utifrån deras egna ramar, dvs. den kontext man rättvist bör sälla dem till).

/solvebring har inte visste att han hade den här teorin förrän nu. :gremtongue:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Intressant att spelet blir så sågat. Annars brukar de flesta uttrycka sig ganska snällt här (vissa undantag finns förstås) och lyfta fram nån liten grej som faktiskt var bra, eller åtminstone vara lite uppmuntrande över att det görs spel på svenska.

Jag har för mig att det var snällare kommentarer när spelet nyss kommit ut. Även om det inte precis hyllades...
Tja, flera har sagt att det är snyggt. och jag lyfte magisystemet.

Det jag hörde när de var nytt var typ att det var snyggt men att låtsas-gammelsvenskan ver horribel.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Sålde mina GD böcker utom Sub Rosa. Den är den bästa i GD´s korta produktslinje och den saknar regler och innehåller bara information om hemliga sällskap och konspirationer. Somliga intressanta och somliga mindre intressanta. Och stämningsfulla illustrationer, men de är inte i fyrfärg såsom i grundböckerna. Behöll den för att använda ihop med något annat spel såsom En Garde3. Vilket skulle kunna funka bra. Men det kommer nog bli Honor+Intrigue (1600-1700 swashbuckling spel baserat på Barbarians of Lemuria som inte släppts än) med mycket inspiration från Solomon Kane, Bröderna Grimm m.m.

Testatde GD ett par gånger men blev aldrig såld. Visste redan ungefär vad jag köpte så blev väl inte direkt besviken. Tyckte systemet var onödigt klånkigt och rp förväntas vara urusla på allt. Hade det legat mer i nivå med Call of Cthulhu så hade systemet varit mer godtagbart. Går man in med premissen att det är Drakar och Demoner i Chocks värld i Europa på 1700-talet så är det ett hyggligt spel. Men det finns långt bättre alternativ. Och som sagt måste man tillföra en hel del själv gällande kampanjvärlden. Alltså ta teman, setting och grejer från valfri bok eller film i 1700-talsmiljö och använd det som setting.

Jag hackade GD till att spelas med Barbarians of Lemuria som system istället. Men ett sätt att få GD´s grundregler mer intressanta är att kombinera det med BRP-Gumshoe hybridreglerna från Trail of Cthulhu.

Gällande äventyren till GD så får man vara beredd på att lägga ned lite arbete på dom för att få dem att flyta. "Ubel Stahl" hade en del potential men tyckte det var för bökigt att arbeta om. Och samtidigt inte särskilt exalterande historia som skulle kunna vara intressant om man är beredd att fylla ut det. Då det kändes skrivet som första delen i en kampanj.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Gillar du tanken med Götterdämmerung, men blir avtänd av all negativ kritik kanske En Garde! III kan vara något istället. Världen är inte helt olik och det finns gott om både mystik och övernaturliga saker.

Tar du till exempel Barnaroven och Lancea Longini (som jag skrivit, bara för att göra det klart) så används det övernaturliga rätt mycket i det första (även om det finns möjlighet att skala bort det), medan det är mer i bakgrunden i det andra.

Så En Garde! III är nog ett bättre alternativ för dig än Götterdämmerung. Vill du veta mer om spelet kan du läsa mer om En Garde! III här.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Kan även tillägga att de flesta jag träffat i verkligheten som spelat GD i spelgrupper, konvent etc har tyckt det varit ett bra rollspel(åsikter här på forumet är inte nödvändigtvis de allmänt rådande ute i stugorna). Men även då har det mest rört sig om halvfriform och såldes inte särkilt mycket system inblandat alls.

Och man kan väl visserligen ta som varning när föredragshållaren från Riotminds under detta föredrag kallar GD för "Vilket skitspel!"(6.30) syftandes på systemet. Så dom var väl inte så nöjda dom heller med resultatet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Schtajner said:
Kan även tillägga att de flesta jag träffat i verkligheten som spelat GD i spelgrupper, konvent etc har tyckt det varit ett bra rollspel(åsikter här på forumet är inte nödvändigtvis de allmänt rådande ute i stugorna). Men även då har det mest rört sig om halvfriform och såldes inte särkilt mycket system inblandat alls.
Ja alltså... Om man inte använder sig av systemet, och redan innan visste precis hur man skulle styra upp 1700-talssskräckrollspel så funkar nog Götter.

Men då förstår jag inte riktigt vad man ska med spelet till, eftersom det mest består av system. Dvs de har säkert haft roligt, men frågan är hur mycket av det roliga som kommit från den faktiska produkten. För om man bortser från det kassa regelsystemet tillför Götter inget utom idén att man kan spela 1700-talsskräck, typ.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Jag gillar Götterdämmerung, snygga böcker och illustrationer med en stämningsfull spelvärld. Reglerna känns ganska standard för ett rollspel med grundegenskaper, färdigheter osv. Har man problem med dom så har man förmodligen också problem med dom flesta andra rollspelsregelverk.
Jag tycker om att dom inte går in för detaljerat på spelvärlden och istället skapar en känsla och lämnar mycket åt läsarens fantasi. De inspirerar och skapar förutsättningen för bra rollspelsäventyr och kampanjer.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mr.Walker said:
Har man problem med dom så har man förmodligen också problem med dom flesta andra rollspelsregelverk.
Wow. Det låter som ett vågat påstående måste jag säga.

Å andra sidan antar jag att du menar problem i som att "förstå" reglerna, och som jag förstått det av det jag har hört om spelet så handlar det inte om att reglerna är svåra att förstå, utan att problemet ligger i att de gör sitt jobb dåligt?
 

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Jag kan hjärtligt rekomedera det om man vill spela en kampanj med mysterium och gåtolösning.

Har visserligen bara spelat en kampanj av det men vi har haft skit kul
 
Top