Nekromanti (Göteborg)

DasVerner

Veteran
Joined
10 Jul 2009
Messages
13
Location
Mölnlycke
Flyttar till Mölnlycke utanför Göteborg i höst och letar nu efter en spelgrupp!
Dnd 3.5 är av största intresse, gärna Eberron, men det mesta duger.

Är en av dessa tokar som faktiskt älskar d20 systemet men trots detta vill jag fokusera på story och karaktär.

Tack på förhand för svar^^

/Jakob
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
DnD lirar nog en hel del göteborgare, men då är det nog 4e. 3.5 och D20 är det rätt skralt med här på forumet nuförtiden. Antagligen för att folk gått över till 4e, som har blivit hyllat över alla kanter häromkring.
 

DasVerner

Veteran
Joined
10 Jul 2009
Messages
13
Location
Mölnlycke
Det är så pass alltså? Har testat 4e men var inte överförtjust.
Men är villig att ge det en andra chans
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Skulle någon vänlig själ med insyn vilja förklara för en hopplöst oinsatt vad som utgör den stora skillnaden mellan 3.0, 3.5 resp 4.0? Vad har utmålats som de stora förbättringarna i den senaste utgåvan?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Baldyr said:
Skulle någon vänlig själ med insyn vilja förklara för en hopplöst oinsatt vad som utgör den stora skillnaden mellan 3.0, 3.5 resp 4.0? Vad har utmålats som de stora förbättringarna i den senaste utgåvan?
Tja, min upplevelse:

* Bättre spelbalans. Alla klasser känns roliga och intressanta att spela.
* Enklare regler. Jag tänker inte låtsas som om jag kan alla regler, men eftersom man fokuserat spelet mer åt dungeonbashing/spelighetshållwet så har det försvunnit en massa detaljism och simulationism som ändå bara kändes ditkastade som en eftertanke i 3.x/d20.
* Man vet vad man är bra på, och gör det bra. d20 försökte vara ett universalsystem, D&D försökte vara ett "roll-rollspel". Man satte sig mellan två stolar; det funkade varken som spelighet eller som inlevelse/simulationism.


Det är nog det som gör att jag kan spela 4e men inte 3e; 3e försökte vara den sortens rollspel jag vanligtvis spelar, men misslyckades kapitalt. 4e försöker vara dungeon bashing, ett speligt rollspel med stort fokus på strategi och stats och mindre på inlevelse i karaktärer och in-character-gaming. Det fyller en egen, ordentlig nisch.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Aha, mera renodlat alltså. Ungefär vad jag skulle kalla ett analogt dataspel, antar jag. Det låter hur som helst som en vettig speldesign för D&D.

Vad hände med d20 förresten? Är det nedlagt officiellt eller? Är 4.0 inte ens kompatibelt med d20 eller finns det kanske ett nytt d20?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Baldyr said:
Aha, mera renodlat alltså. Ungefär vad jag skulle kalla ett analogt dataspel, antar jag. Det låter hur som helst som en vettig speldesign för D&D.
Tja, mer en tillbakagång till de rollspel som en gång inspirerade datorspelen, skulle jag säga. Eller med andra ord: You got it backwards. Det är inte AD&D som är analogt datorspel, det är datorspelen som är digitala AD&D.
 

DasVerner

Veteran
Joined
10 Jul 2009
Messages
13
Location
Mölnlycke
Är främst spelare, men kan även tänka mig speleda. Alla former av DnD är intressant, även de övriga d20 systemen.
Har testat 4ed och gillade det lite, men föredrar 3.5 efter som man spelat det ett tag.

När det kommer till spelledande så har jag spellett flera 3.5 och d20 kampanjer med olika resultat men aldrig 4ed.
 
Top