Görs det för många rollspel idag?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Då får gärna någon som tycker att det görs för många rollspel utan support ge några exempel på sådana spel, så att jag vet vad det är vi diskuterar.
Sci-Fi!

(dock verkar det efter att jag dubbelkollat som att flera spel jag tidigare skrivit av faktiskt har fått lite material sen jag avskrev dem. Kommer potentiellt bli en väldigt dyr månad det här).

Annars känns det för mig framför allt som att det kommer (har kommit) tusen OSR-kloner som mest bara är en regelbok med lite smärre tweaks i. Man kan absolut hävda att de ju har alla samlade DND-äventyr att falla tillbaka på, vilket är en poäng. Men flera av dessa kloner försöker sätta sig egna specifika flavour på världen, men backar sedan aldrig upp den i ytterligare produkter och de befintliga produkterna saknar ju då ofta den flavourn.

Jag behöver liksom inte ha 5 olika regelböcker som berättar hur jag spelar DnD i antikens grekland. Jag behöver äventyr och kampanjer som utspelar sig där.

Det sagt tycker jag ju egentligen inte att det produceras för många rollspel. Och jag tror egentligen inte att det hade producerats fler äventyr och andra moduler som en konsekvens av att det producerats färre rollspel. Som krank säger: en del tycker helt enkelt det är roligt att skriva regelböcker.

Dock ska jag, inspirerad av dagens upptäckter av nya äventyr, se om jag kan spåra upp några av de där andra gamla spelen och se vad som kan tänkas ha hänt där. Om jag bara kan komma på vad de hette =D
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,131
Svårt att dra en gräns mellan många och för många. Men känslan säger mig att den gränsen inte är passerad, utom möjligen inom vissa segment. Med tanke på hur många svenska skräckrollspel som släppts bara de senaste åren, vore det svårt för mig att bli upphetsad över ett nytt svenskt skräckrollspel om det inte är extremt unikt, plus att det finns goda chanser till staying power.

Jag tror inte den stora utgivningen av rollspel har påverkat utgivningen av supplement negativt i någon större utsträckning. Kanske i enstaka fall. Men det är klart att jag gärna hade sett ännu fler supplement/äventyr till mina favoritspel, även om det skedde på bekostnad av något färre rollspel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag tycker att det publiceras för få nya rollspel och för många moduler och äventyr. Jag är mer eller mindre ensam om att skriva indiespel på svenska. Mitt rollspelssverige är ödsligt och tomt. Ekar det härinne?

Utrikiska spel kommer det nog några; jag har dålig koll. Men inte alls lika många som för tio år sedan. Då kändes det som att det var fullt kör i hobbyn; numera hör jag talas om ett nytt intressant spel om året eller så. Men en del av det kan nog vara att jag helt enkelt inte nås av nyheterna längre.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag tycker att det publiceras för få nya rollspel och för många moduler och äventyr. Jag är mer eller mindre ensam om att skriva indiespel på svenska. Mitt rollspelssverige är ödsligt och tomt. Ekar det härinne?

Utrikiska spel kommer det nog några; jag har dålig koll. Men inte alls lika många som för tio år sedan. Då kändes det som att det var fullt kör i hobbyn; numera hör jag talas om ett nytt intressant spel om året eller så. Men en del av det kan nog vara att jag helt enkelt inte nås av nyheterna längre.
Ja, den svenska indiescenen tycker jag att jag har rätt bra koll på, även om det ofta är i andra hand så känns det som att jag hinner spela det mesta innan det kommer ut (om det kommer ut, är väl inte riktigt ett indiespel om det faktiskt kommer så långt som till tryck kan jag tycka ; ) ) och problemen med den utländska är ju att det är så svårt att ha koll på vad som kommer, om alla bara kunde lägga upp det på samma ställe så hade det varit så mycket lättare...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vill svara både ja och nej. Det är väl trevligt när man får en uppsjö olika rollspel att välja på , vill jag spela fantasy så är jag inte låst till DnD utan jag har x-antal titlar med olika flavours att välja på sen kan jag se problemet med att det ges ut massor med rollspel men inte följs upp med moduler och äventyr .
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Från ett kommersiellt perspektiv, alltså om rollspelen görs under förutsättning att de ska gå runt och inte gå med förlust, och att illustratörer, författare och layoutare inte jobbar gratis, så är problemet, som andra redan har påpekat, att moduler och expansioner säljer för dåligt. Spel vars grundböcker säljer under cirka 5-600 ex på kickstarter har svårt att få framtida moduler att sälja så mycket att de går runt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nej, det görs inte för många. Eller så görs det inte rätt spel, för när folk startar trådar om rollspel de skulle vilja se så kommer en massa folk med exempel. Men att det görs fler nu tror jag. Med d20, indieexplosionen, osr och det faktum att publicering idag är så enkelt och billigt att fler gör det är det oundvikligt, och bra tycker jag. Kul att folk lätt kan få utlopp för kreativitet och önskningar och att det finns ett stort utbud.
 
Top