Görs det för många rollspel idag?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Det verkar som det aldrig gjorts så många rollspel som idag, och att det på varje givet tema finns åtminstone ett rollspel, ibland flera. Detta i sig är kanske inte negativt, men kan det vara så att det sker på bekostnad av uppföljning, expansioner, moduler och kanske kvalitet?

En gissning är att detta beror på att det mest är medelålders män som köper rollspel idag, och då ofta lika ofta för att läsa och samla på som att spela. I den mån man spelar har man nog inte tid, ork eller lust att spela längre kampanjer eller fördjupa sig i värdbyggen. Mot det kan man argumentera för att varje nytt spel innehåller nya regler som man måste tugga i sig om man ska spela, vilket knappast gör det lätt med massa alla dessa nya och olika spel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ja?
Det beror på vad man menar med "för många".
Jag tror orsaken till den höga produktionen snarast finns i andra änden. Alltså att Crowdfunding och Print-on-demand har sänkt barriärerna för publikation såpass mycket att många fler vågar sig på att ge ut saker. Man kan få ut en begränsad upplaga och kanske inte gå med förlust, åtminstone.
Om man kollar på antalet professionella förlag som ger ut saker så tror jag inte de är fler än under tidigare perioder.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det verkar som det aldrig gjorts så många rollspel som idag, och att det på varje givet tema finns åtminstone ett rollspel, ibland flera. Detta i sig är kanske inte negativt, men kan det vara så att det sker på bekostnad av uppföljning, expansioner, moduler och kanske kvalitet?
Jag är främst intresserad av nya bra äventyr/kampanjer. Fler regelböcker är egentligen bara intressant om de har nya fräscha idéer för hur regelmekaniken lyfter settingen eller andra företeelser som är centrala för handlingen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Det verkar som det aldrig gjorts så många rollspel som idag, och att det på varje givet tema finns åtminstone ett rollspel, ibland flera. Detta i sig är kanske inte negativt, men kan det vara så att det sker på bekostnad av uppföljning, expansioner, moduler och kanske kvalitet?

En gissning är att detta beror på att det mest är medelålders män som köper rollspel idag, och då ofta lika ofta för att läsa och samla på som att spela. I den mån man spelar har man nog inte tid, ork eller lust att spela längre kampanjer eller fördjupa sig i värdbyggen. Mot det kan man argumentera för att varje nytt spel innehåller nya regler som man måste tugga i sig om man ska spela, vilket knappast gör det lätt med massa alla dessa nya och olika spel.
Som en del av problemet – jag släppte 10 produkter på 10 år och bara typ 3 av dem var moduler/expansioner – så kanske jag kan ge min bild här =)

Först och främst gör de flesta som skriver rollspel det inte av marknadsmässiga skäl. Det finns ett par jättar som behöver bry sig som vad målgruppen tycker och så, men jag kan inte säga att jag tänker speciellt mycket på vilka som köper mina spel. Idéer till spel överfaller mig, och jag faller till föga och skriver dem. Mitt skapande av nya spel handlar extremt mycket om vad jag känner för att skapa, vilka idéer som anfaller mig, och nästan inte alls om vad någon målgrupp vill ha eller vad marknaden håller för.

Sedan vet jag, från diskussioner med inblandade, att grundböcker helt enkelt säljer mycket bättre än äventyr och moduler. Vilket säkert kunnat vara en faktor, om jag brydde mig om sådant.


Och åtminstone för mig är det mycket svårare att skriva äventyr och kampanjer än att skriva nya rollspel. Äventyr är bland det svåraste jag vet, och jag är enormt kräsen när det gäller sådana. Grundböcker vet jag hur jag skriver så jag blir nöjd, men äventyr? Jag har jobbat på samma äventyrssvit om tre äventyr till Rotsystem i över tre år nu, och det är först nu under Coronasommaren jag kunnat skriva "färdigt". Jag är fortfarande inte helt nöjd.

Så jag vet inte om jag skulle säga att det sket "på bekostnad" av uppföljning, expansioner, moduler eller kvalitet. Det får det att låta som att det var en medveten avvägning. Snarare än att man bara skriver det man vill skriva. Jag tror inte att det finns en massa äventyr som går oskrivna för att man skriver nya spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Men jag hade önskat att de i högre grad backade upp de rollspelen med produktlinjer. Äventyr, kampanjer, moduler...
Det önskar jag också. Framför allt eftersom de flesta rollspel har så dåliga (i mina ögon) spelledarkapitel. Om de bara faktiskt talade om hur man skriver äventyr ordentligt så skulle ju behovet av fler tryckta äventyr bli mycket mindre… =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Om de bara faktiskt talade om hur man skriver äventyr ordentligt så skulle ju behovet av fler tryckta äventyr bli mycket mindre… =)
*utstöter ett tveksamt, nekande ljud*

Okej, sure. Minskat? Absolut. Dock är min önskan om äventyr inte bara baserat förmåga att skriva själv, utan också om att jag vill injecera mitt spelledande med andra idéer. Även om jag tar ett äventyr du skrivit och applicerar ett par egna idéer på det kommer det äventyret troligen innehålla flera saker jag hade löst på andra sätt. Det ger mig lite utmaning som SL att pröva på nya saker, och mina spelare får något de kanske inte förväntade sig.

Samma sak om man tänker sig en äventyrsplats, eller kampanjsetting. Även om jag tweakar den kommer den förhoppningsvis innehålla en bunt coola krankidéer som jag aldrig kommit på att stoppa in själv.

Det är för mig väldigt stor skillnad på att preppa och modda ett befintligt äventyr (som jag i grund och botten gillar) och att skriva ett äventyr själv, även i de fall jag känt att jag har allt stöd jag behöver för att skriva det äventyret.

Det första är kul, det andra är arbete =D
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Men vilka rollspel är det som det inte kommer uppföljning, expansioner och moduler till?

Till Eon verkar det komma saker då och då, även om jag har dålig koll på vad eftersom jag inte spelar spelet.
Till Hjältarnas tid finns det flera olika expansioner och äventyr.
Till Neotech kom det två världsböcker direkt, sedan har det visserligen inte kommit mer.
Till Mutant år noll dyker det upp nya kampanjer och äventyr då och då.
Så även till Symbaroum och Coriolis.
Till Ur Varselklotet har det kommit fristående äventyr.
Till Svärdets sång har det kommit två tjocka kampanjer och två tunnare äventyrshäften.

Att inte små hobbyskapare producerar en massa extra material till sina spel förstår jag, men spelen från de professionella tillverkarna får väl den support man kan förvänta sig?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Men det finns ju en helt ny generation som spelar nu! Jag tror det inte bara är medelålders folk som köper grejer. Och det kommer mer äventyr och support än någonsin! Har du sett The Dmsguild? De tar en stor procent av vinsten men fuck vad många äventyr och support grejer det produceras där. Man ser skapandet av en ny auteur inom formen där var och varannan månad!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Nope, det göra precis lagom många spel. Eller, om något kanske det görs för få – då folk som vill göra spel kanske känner sig osäkra, eller saknar vissa relaterade kompetenser.

Ingen tvingar någon att köpa nya spel. Och alla spel behöver inte säljas i tusentals exemplar. Plus att något av de nya spelen har potential att innehålla obeprövade och fräna saker.

Om det skulle släppas färre spel skulle det inte innebära att det släpptes fler moduler.

Så att det släpps många spel är enbart något positivt, som man ska uppmana till.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Att inte små hobbyskapare producerar en massa extra material till sina spel förstår jag, men spelen från de professionella tillverkarna får väl den support man kan förvänta sig?
Jag var inte medveten om att vi hade begränsat diskussionen till enbart "proffesionella" spelskapare =D Ej heller endast svenska sådana.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Görs det för många? Njaaa
Crowfundas det för många? Absolut

Folk får såklart lägga sina pesos på vad de vill, men det känns som typ alla rollspel idag blir crowdfundade bara på grund utav så många automatiskt fundar alla svenska rollspel, oavsett kvalite på pitchen eller om spelet verkar intressant. Har själv aldrig förstått glädjen med att ha hyllmeter med spel som jag aldrig tänkt spela, så jag supportar bara sånt jag har ett genuint intresse av och faktiskt tänkt spela.

Egentligen är detta inte ett problem, men det leder till att för många spel faktiskt trycks istället för att vara print on demand eller bara pdfs. Så många hamnar i bokhandlare osv utan att vara tillräckligt bra för att "förtjäna" det.

Många vill skapa spel, det är bra, jag gör det själv(men bara för mitt eget spelande) Men alltför många rushar för att få sitt printade och säljas i butik.
Jag tycker det leder till att kvaliten på spel vattnas ur. Den genomsnittlige rollspelprodukten blir sämre av att det finns så mycket halvdant eller rent utav dåligt (nu snackar jag inte bara regler utan också layout, bilder, pedagogik, förlängd support osv).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Sedan vet jag, från diskussioner med inblandade, att grundböcker helt enkelt säljer mycket bättre än äventyr och moduler. Vilket säkert kunnat vara en faktor, om jag brydde mig om sådant.
Ja, det vore ju ganska ologiskt om folk mest köper äventyr till ett spel som de inte äger :D
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag förstår TS fråga och kan själv känna så ibland. Sen håller jag helt med vad @ceruleanfive skriver rent logiskt. Men visst kan jag få känslan av att det görs så sjukt mkt spel och många spel tittar jag bara på och vet inte vad jag ska göra med. Så jag känner att det görs för många spel men jag tänker att det inte görs för många spel :)

En sak som vore kul är att se fler spelskapare fokusera på ett spel och göra många saker kring det, inte bara äventyr och supplement men actual plays, delta i forum, bjuda in till egna spelkvällar där de spelleder sitt egna spel, blogginlägg osv. Dvs socialt backa upp spel. Sånt tycker jag är kul och medryckande!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Har själv aldrig förstått glädjen med att ha hyllmeter med spel som jag aldrig tänkt spela, så jag supportar bara sånt jag har ett genuint intresse av och faktiskt tänkt spela.
Det finns säkert samlare som bara vill ha sakerna i hyllan, men när jag tänker på mitt eget samlande (främst i digital hylla) handlar om att det faktiskt är saker som jag skulle vilja läsa/spela, men där tiden i slutändan lämnar spelen ospelade (och ibland tyvärr även olästa).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag var inte medveten om att vi hade begränsat diskussionen till enbart "proffesionella" spelskapare =D Ej heller endast svenska sådana.
Då får gärna någon som tycker att det görs för många rollspel utan support ge några exempel på sådana spel, så att jag vet vad det är vi diskuterar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
En sak som vore kul är att se fler spelskapare fokusera på ett spel och göra många saker kring det, inte bara äventyr och supplement men actual plays, delta i forum, bjuda in till egna spelkvällar där de spelleder sitt egna spel, blogginlägg osv. Dvs socialt backa upp spel. Sånt tycker jag är kul och medryckande!
Jag önskar att jag hade orken att göra sånt, eller intresset. Tyvärr är allt det där den jobbigaste, tråkigaste delen av rollspelsmakandet för min del. Jag är i grunden rätt introvert och osocial, och jag hatar själv reklam överhuvudtaget.

Jag har å andra sidan sedan länge insett att mina spels framgång alltid kommer att vara begränsad av min oförmåga och mitt ointresse där. Och jag är nog rätt okej med det. Det vore kul om det funnits ett community kring mina spel, med andra som skapar grejer och aktiva diskussioner och så. Men jag är inte beredd att göra det omfattande, slitsamma arbete som krävs för det. Helst vill jag bara sitta på min kammare och skriva och layouta… =)
 
Top