Nekromanti Göra rollspel...

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om jag nu skulle få den dumma(?) idén att göra ett rollspel, vad skulle det vara för något då?"

I första hand, ett du trivs med. Det är aldrig kul att skriva spel som inte är roliga att skriva.

I andra hand, ett vars nisch inte upptas av något annat någorlunda lätt tillgängligt spel.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ej helt seriösa förslag.

"Fantasyspel finns det ju i högar och sci-fi också, men andra genrer?"

Tja ett rockstjärnerollspel kan kanske vara nått.
Eller varför inte ett idrottsrollspel, inga problem att konventera till Lavj där inte./images/icons/wink.gif
Rollspelet; politikern: Spela missförstådd politiker som ständigt för försvara sin politik inför dumma oförstående medborgare.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Tja, alternativ historia är väl inte överrepresenterat. (på svenska alltså) Eller så kan man ju väl testa någon bisarr underlighet av något slag, såsom efter katastrofen i forntiden med inslag av Kult. Eller kanske äventyr i en dekadent tidsålder i en avlägsen framtid vid tidens slut...
Det roligaste är enligt mig att försöka komma med någotsånär nya idéer. Kanske lite cross-genre här och där, för att få fram nya kombinationer. Vem vet, någon gång kanske det blir en hit!
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Gör ett fantasy-scifi-skräck-alternativ-historia-efter-katastrofen-paralellt-universum-rollspel. Det skall nog kunna hålla dig sysselsatt ett tag och det finns ingenting som kan stoppa någon idé du kan komma på.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

zatsumaz

Veteran
Joined
18 Jul 2001
Messages
7
nutid

Hej !
Jag och några andra håller på och skriver ett nutids rollspel och du kanske skulle kunna hjälpa till om du nu vill göra ett rollspel !

//
zatsumaz

Ps. du kan maila mej på micke.cedersved@home.se eller komma in på #cyogames irc-kanal på quakenet.Ds
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
En sak som jag saknar...

Är ett rollspel med 60-tals känsla som Pump Ficiton...

Eller kanske ett ganster rollspel..

Eller forntids japanskt spel, med massor av ninjor och sådant...

*drömmer sig bort.*

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En sak som jag saknar...

"Eller forntids japanskt spel, med massor av ninjor och sådant..."

Sengoku
DoD Samuraj
Bushido
Legend of Five Rings
Usagi Yojimbo RPG
Land of Ninja
AD&D Oriental Adventures
...och säkerligen en kasse till.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: Ej helt seriösa förslag.

Ett "Starta rockband-spel" låter i mina öron som ett mycket seriöst förslag! Om inte annat skulle det säkert räcka för att roa åtminstone några spelmöten.

Tänk bara att börja från att tjata sig till spelningar på den lokala ungdomsgården och kämpa med siktet inställt mot ett skivkontrakt... Om detta går i lås börkjar kampen för guldskivor, ära, berömmelse, världsturnér, groupies, droger, skandaler, sönderslagna hotellrum...

Är inte det ett äventyr så säg! = )

/Liner
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: En sak som jag saknar...

Pump ficiton?

Du tänker inte på Pulp fiction då?
Gangsterrollspel... man kan spela ganster i rollspel som Mutant Chronicles, Neotech och dylikt....
Men det förståss, det blir inte den gamla typens gangsters.....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: En sak som jag saknar...

Om du vill ha ett rollspel i Pulp fiction-stil, kolla in Tuxedo på våran hemsida.
Jag vet, det är jävligt felstavat och så.
Jag har en renskriven edition här. Det är jag som gjort renskrivningen, medan min kompis gjort originalet.
Ett Japanskt spel kommer så småningom på sidan också. Fast det blir kanske inte så mycket Ninja på den, mer Shinobi.

<A HREF="http://come.to/Deap" target="_new">http://come.to/Deap</A>

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Spel i nutid är något underrepresenterade om jag fått rätsida på saken, har då aldrig sett några i vart fall....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Ej helt seriösa förslag.

Politiker, jo men det har jag spelat nån gång, i Mutant C då förvisso men ändå....

Råkar stöta mig med fel personer, maffian det vill säga, aj aj aj....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ej helt seriösa förslag.

"Tänk bara att börja från att tjata sig till spelningar på den lokala ungdomsgården och kämpa med siktet inställt mot ett skivkontrakt"

Jo fast den största utmaningen i början blir att ordna med en replokal, fixa fram instrument och ett PA. Replokalsfrågan är dock det största problemet.

Kom på två senarion så här i efter hand.

Scenario ett: RP spelar i ett rockband som nyttjar okulta symboler för att få medial uppmärksamhet och sälja mera skivor. De får dock slåss emot hem&skola-typer som svalt Allan Rubin-snacker med hull och hår. Utomlands blir de attackerade av den religiösa högern.

Scenarion två: RP har deltagit i en auditon för ett nytt pojkband och de är de som är de lyckligt utvalda till att bilda bandet som skivbolaget tänkt skall erövra alla flickors hjärtan världen över. Nackdelen blir dock att var gång de visar sig utomhus så får de slå sig igenom horder av hysteriska tonårstjejer och paparazzis är dem i hälarna ständigt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-21 01:32.</EM></FONT></P>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Jägarstenåldersfantasy?
Man kan ljuga ihop en del själv (man har ju inte så bra källor om den tiden), får en annan syn på det forntida samhället än medeltidsstandarden (med 2 timmars arbete, vad gjorde man resten av tiden?) och dessutom är man "nyskapande" och andra fina saker. Visst kan det bli lite ovant för spelarna när man saknar pengar, värdshus, metall, mer än löst organiserade samhällen och liknande väsentligheter (efter ett rejält dungeon crawl bär man med sig tolv pälsar, tjugo kilo flinta och en stor bit mammut), och de personer jag presenterat denna idé för har trott att spelet var oseriöst/gick ut på att slåss med stenar, eftersom det var ju så man gjorde på stenåldern!

Men vafan, man kan väl ändå göra det!

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja du !

Det bsäta är väll om du skulle göra ett rollspel, spm passar din intressen. Skulle tro att det blir så mycket bätre och roligare då !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Re: Ej helt seriösa förslag.

Spelade en ylrockande muterad varg i Mutant 2 för en herrans massa år sedan! Kul som Sören! Jag tror att jag hade namnet "Ayatollah of Yl-rock'n rollah". Bara en sån sak...
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Alltså. De flesta genrer när det gäller rollspel är redan upptagna, så jag måste hålla med om att man skall göra det man känner mest för. Jag skulle dock uppskatta ett historiskt rollspel som utspelar sig under de s.k. "Dark Ages". D.v.s. den turbulenta tidsperiod som inföll mellan det västra romarrikets fall och högmedeltid... (Inte Viking och inte heller Pendragon... utan nåt ANNAT)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Nutidsrollspel finns visst, men tyvärr är de oftast omvandlade kraftigt, och det mest typiska är mot skräck. Helt renodlade rollspel i nutid är det däremot inte så många.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top