Göra något annat med resor

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
208
Alltså... Med risk för att verka mer trög än vanligt. Vad går iden ut på?
Jag tycker oftast att jag är ok på att förstå engelska, men det här greppar jag liksom inte.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Vilka mer udda upplägg kan ni komma på för att spicea upp resor i rollspel?
Vet inte om det är så udda, men i Rogue Trader körde vi så att en timer på 10 minuter skulle rulla klart innan beskrivningen vidare gjordes. Rollpersoner kunde konspirera och ägna sig åt lite av varje ombord på rymdskeppet under tiden.

Att resa blev att kännas som en transportsträcka, och ett “commitment” lite mer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Mitt standardtrick för resor numera är beskrivningsscener, där deltagarna turas om runt bordet med att göra beskrivningar. Funkar hur bra som helst. Man kan beskriva ett längre förlopp, prata om hur landskapet ändrar sig, problem som uppstår, konversationer som has, hur rollpersoner och andra beter sig under färden, och så vidare, allt utan att det blir monolog av en spelare. Har spelat flertalet resescener på detta sätt och det ger väldigt trevliga scener med precis rätt känsla.

EDIT: Funkar ju inte om man ogillar director stance, såklart, men som nästan allt i rollspel funkar det hur bra som helst om man ger upp förstapersonsperspektivet och play to win-stilen. :gremgrin:
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Mitt standardtrick för resor numera är beskrivningsscener, där deltagarna turas om runt bordet med att göra beskrivningar. Funkar hur bra som helst. Man kan beskriva ett längre förlopp, prata om hur landskapet ändrar sig, problem som uppstår, konversationer som has, hur rollpersoner och andra beter sig under färden, och så vidare, allt utan att det blir monolog av en spelare. Har spelat flertalet resescener på detta sätt och det ger väldigt trevliga scener med precis rätt känsla.

EDIT: Funkar ju inte om man ogillar director stance, såklart, men som nästan allt i rollspel funkar det hur bra som helst om man ger upp förstapersonsperspektivet och play to win-stilen. :gremgrin:
Det där låter svinbra! Jättehäftigt! Tack att du delar med dig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Alltså... Med risk för att verka mer trög än vanligt. Vad går iden ut på?
Jag tycker oftast att jag är ok på att förstå engelska, men det här greppar jag liksom inte.
Jag behövde läsa ett par gånger innan jag fattade själv XD

Man har en slumptabell med typ samtalsämnen man slår på och säger: "Somehow the conversation turned to this".

Så man dyker liksom mitt in i en pågående diskussion om ett totalt random ämne. Vad tycker rollpersonerna i frågan?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Ni stöter ihop med en alv, en dvärg och en kobold som diskuterar huruvida drakar bör få leva i området eller ej. Alven och kobolden är ense om att drakens försvinnande skulle utmana den rådande balansen i naturen, medan dvärgen menar att draken utmanar balansen i området. De vänder nu sin blick mot ert sällskap för att lösa denna twist.

Jag vet inte, men kanske kan det fungera med sådana möten. En del kan ju även handla om hur rollpersonerna hanterar olika väder under resans gång och hur de agerar när ett sällskap frågar om de kan dela läger med sällskapet där samtalet som det nya sällskapet för slumpas fram.

Jag känner mig inte alls genomtänkt, men såg ett antal intressanta förslag tidigare i tråden. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag behövde läsa ett par gånger innan jag fattade själv XD

Man har en slumptabell med typ samtalsämnen man slår på och säger: "Somehow the conversation turned to this".

Så man dyker liksom mitt in i en pågående diskussion om ett totalt random ämne. Vad tycker rollpersonerna i frågan?
Äppelpaj! Kommunism! Drottningens nya frilla! Drottningens nya älskare! Är orker metafysiskt onda?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Alltså... Med risk för att verka mer trög än vanligt. Vad går iden ut på?
Jag tycker oftast att jag är ok på att förstå engelska, men det här greppar jag liksom inte.
Som redan nämnts att man får en prompt att agera ut en scen som RP, förmodligen för att få in de där scenerna som många böcker med resor har där människorna talar med varandra om diverse saker. Men detär också en påbyggnad av random encounters, vilka har ett syfte att levandegöra resor - och ge spelare upplevelsen att tid förflyter. Så man kan ha möten med andra grupper, monster, problem med terräng, konversationer med mera i en sån tabell. Egentligen.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,830
Location
Off grid
Mitt lite tråkiga svar är att man ska undvika resor. De är tråkiga.

Lägg alla intressanta platser så nära som möjligt. Helst inom 5 min promenadtid.

Går inte det så klipp scenerna aggressivt (”Två månader senare och efter många vedermödor har ni nått den onde härskarens borg”).

Om man måste ha både restid och slumphändelser brukar jag slå händelserna i förväg, och förbereda respektive händelse som ett eget deläventyr (ge slumpvarelserna ett namn och ett sammanhang, kanske knyta in det i plotten om det passar. Och sen ändå klippa aggressivt mellan de olika händelserna.

Om jag fick välja en sak i livet som jag skulle lärt mig redan 1985 och inte långt senare så är det det ovanstående.

//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Ett enkelt minitrick är att säga till varje spelare ”berätta om ett problem som uppstod under resan och hur du bidrog till att lösa det”. Det blir mest bara konsekvenslöst fluff, men bidrar till att visa att saker hände och ger litet karaktärsteckning.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Om man måste ha både restid och slumphändelser brukar jag slå händelserna i förväg, och förbereda respektive händelse som ett eget deläventyr (ge slumpvarelserna ett namn och ett sammanhang, kanske knyta in det i plotten om det passar. Och sen ändå klippa aggressivt mellan de olika händelserna.
Jag brukar vifta undan resor men tycker du har en mycket bra poäng. Jag tror att resor behöver förberedas för att det skall bli bra eller kul. Att slå på mötestabellen under spelmötet blir antingen upplagt för en strid ("ni möter 1t6+2 orcher") eller sätter SL i en knivig improvisationssits som kan få iväg rollpersonerna på ett långt sidospår ("en av besättningsmedlemmarna har stuvat undan sin 9-åriga son som fripassagerare pga att...."). Ett par miniäventyr som förbereds i förväg skulle nog göra underverk. (Ärligt talat, hur spännande är de flesta resor? För ett par år sedan åkte jag en del till Kina i jobbet och det var verkligen 18 timmar transportsträcka. De enda gångerna som det "hände" något var den gången vi återvände till Gate pga olycksfall och blev fem timmar försenade samt den gången en chef som var "diamant" var med och som fick gratis sprit och vin – hon satt och langade till alla runt om... På sätt och vis är jag rätt nöjd att vi aldrig hörde "This is the captain speaking, if you look out to your right you will see an dragon approaching, please fasten your seatbelts. Crew, please take battle stations and cross check".)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Ett enkelt minitrick är att säga till varje spelare ”berätta om ett problem som uppstod under resan och hur du bidrog till att lösa det”. Det blir mest bara konsekvenslöst fluff, men bidrar till att visa att saker hände och ger litet karaktärsteckning.
Detta är nästan som montages i 13th Age. Fast där låter man den första spelaren ange problemet, sedan får nästa spelare beskriva lösningen och hitta på ett nytt problem, och så går man bordet runt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Detta är nästan som montages i 13th Age. Fast där låter man den första spelaren ange problemet, sedan får nästa spelare beskriva lösningen och hitta på ett nytt problem, och så går man bordet runt.
Ah, det är ju ännu bättre! Och ja, jag tänkte det just som ett montage för att visa att tiden går även om SL inte gjort själva resan till ett äventyr.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
I Nordiska väsen så reser man alltid till äventyrsplatsen i början av äventyret. Då får rollpersonerna en tillfällig spelmässig fördel senare i äventyret om spelaren beskriver en kort scen under resan. Det kan vara att hen träffar någon eller besöker en plats på vägen eller liknande. De kan sedan referera tillbaka till det en gång per äventyr för att få en fördel.
 
Top