Göra egna rpg böcker

Mattias G

Veteran
Joined
30 Dec 2012
Messages
28
Location
Stockholm
En sak jag roat mig med den senaste tiden, är att göra nya böcker för att ersätta mina gamla nötta, sönderfallande exemplar av gamla äventyrsspel-grejer. Jag har skrivit ut dem och gjort hårdpärms-omslag, och bundit in dem för hand.

FtrTjTfXwAE_mPb.jpg

Det har varite en mycket tillfredställande och rogivande process (gav lite välbehövd terapi efter en ganska lång period stress).

FtrTj9HWIAQ2Hn7.jpgFtrTj9KWYAEeJ74.jpg

Själva processen innebär att man tar de utskrivna sidorna (skriver ut på 120g halvglansigt papper, för jag gillar hur det känns, lite lyxigare sådär) och sätter dem mellan brädor, smetar lim längs ryggen och sätter dit en tygremsa för att hålla ihop dem.

FtrZ6w-WYAA6uQw.jpgFtrZ6w7XwAE6MDo.jpg

När det limmade bokblocket torkat, gör jag omslaget - använder 2mm reklamkartong och separata utskrifter av rygg, framsida och baksida (för jag har ingen A3 skrivare)

FtrZ7NdWwAAzoSn.jpg

Däremot så har jag en A3 laminator, så jag kan laminera hela omslagen i ett stycke - lamineringen ger en väldigt nice glossy yta, och blir väldigt tåligt också.

FtrZ7qzX0AA8L38 copy.jpg

Sen är det bara att limma fast bokblocket i pärmen, sätta det i press över natten, och så har man en färdig bok. Blir inte perfekt (iallafall inte när jag gör det) men klart acceptabelt

FtrZ8MOWcAY-dra copy.jpg

Orginalböckerna/boxarna jag har är i bedrövligt skick, och bilder av omslagen man hittar online är i regel också ganska nötta. Så jag har försökt få till reproduktioner av omslagen, genom att försöka hitta orginalillustrationer i bra kvalité och leta rätt på samma typsnitt och så. Och sen försökt sätta ihop det i photoshop. Har varit ganska tidskrävande, men ganska roligt också.

FtreqCSWYAACMBn copy.jpg

En annan rolig sak med att göra egna böcker såhär, är att kunna göra nya varianter - som här där jag samlat alla artiklar från Sinkadus till första Mutant i en volym

Fts1-_YX0BkLp-T copy.jpg

Här är videon som jag kollade på för att lära mig typ hur man gör för att bida in böcker:
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Djupt imponerande! Jag blir riktigt sugen på att binda in egna skissböcker. Skulle det gå snabbare om du skannade in omslagen och ”tvättade” dem i Photoshop? Eller vektorisera allt (automatiskt) utom illustrationen?
 

Mattias G

Veteran
Joined
30 Dec 2012
Messages
28
Location
Stockholm
Hmm, vet inte om det skulle gå snabbare - men framförallt så vet jag inte hur man gör sånt som auromatisk vektorisering och så. Jag gör bara med bilder och fonter i photoshop.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Hur många måndagsexemplar blev det innan du fick till din första bok du var nöjd med?
Jag fick nämligen allt jag köpt på mig sedan jag flyttat från Sverige stulet för några månader sedan, så det här skulle vara ett sätt att göra egna versioner av de PDFer jag har av de flesta av dessa böcker.
 

Mattias G

Veteran
Joined
30 Dec 2012
Messages
28
Location
Stockholm
Det blev definitivt bättre och bättre ju fler jag gjort, men är nog bara den allra första (som blev lite sådär i limningen) som jag ens överväger att göra om (men egentligen mer för att utskriften i sig inte var så bra, så har scannat om den från orginalboken och tänkt göra ny).
 

Mattias G

Veteran
Joined
30 Dec 2012
Messages
28
Location
Stockholm
Oj, svårt att uppskatta kostnaden… skriver ut det mesta på vanlig laserskrivare. Kör på 120g skrivarpapper istället för vanligt 80g, men funkar ju med vilket som. Så det blir ju inte så mycket per bok. Har dock ingen färgskrivare, utan använder skrivutonline.se för omslagen.
En A3 laminator var ganska billigt. I övrigt behövs inte så mycket specialmaterial. Sågade isär ett hyllplan att ha för att pressa ihop, och använde ett par vanliga tvingar. I början använde jag vanligt trälim, och det funkade bra, men har sen bytt till bokbinderilim, känns som det funkar lite bättre, blir mer elastiskt. Som tygremsor för inbindning använder jag gasbinda.
Så det behövs inte så mycket specialverktyg. Rullkniv använder jag för att kapa papper. Reklamkartong för att få tjocka pärmar. Men inget av det är jättedyrt. Men svårt att svara på hur mycket kostanden per bok blir, eller huruvida det är värt det - för mig är det definitivt värt det då jag får lika mycket nöje av processen som av resultatet
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Jag vill också bara säga att jag blev väldigt inspirerad av detta. Tack för att du delade med dig! Finns mycket bra grejer som inte verkar finnas alls som print men som går att köpa som pdf, och som vore fint att kunna bläddra i.
 
Top