Nekromanti Göra egna A5-häften lite proffsigare - vika, häfta, skära

G

Guest

Guest
Jag gör ibland A5-häften och tänkte höra om någon har tips på hur man kan göra dem lite proffsigare.
Mitt sätt, som jag antar är det vanligaste, är att skriva ut så att det blir 2x2 A5-sidor på varje A4-ark.
Dessa viks på mitten och häftas med vanlig (uppvikt) häftapparat.
För att höja kvalitén skulle jag vilja hitta en lösning, hjälpmedel eller teknik till följande:
Att vika pappersbunten, så att vecket kommer exakt i mitten..
Att få häftklammrarna exakt i vecket. Riktigt tjocka häften kan även behöva längre klamrar.
Att skära till högra långsidan på häftet, så att det går enkelt att bläddra.

Jag vet att många arbetsplatser har kopieringsmaskiner som fixar detta, men tyvärr inte min nuvarande.
Om någon känner till smarta tekniker eller hjälpmedel så att man kan göra det hemma så är jag tacksam.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Du kan sy häftena. Skaffa en syl, linnetråd och gärna en maffigare nål.
  • Bunta ett antal ark och vik dem.
  • Pressa ca 4-6 hål med sylen i vecket.
  • Sy ihop med linnetråd genom hålen.
  • Som överkurs, ha flera buntar om åtta ark, som du sedan länkar ihop när du syr dem. Passa på att sy in ett antal tygband över ryggen också, så kan du limma fast bunten i en pärm.
För att fixa kanten behöver du bara en hobbykniv, en skärmatta och en stållinjal. I allmänhet är buntarna för tjocka för att skärmaskiner eller giljotiner ska hantera dem, så på hobbynivå tar man en stållinjal och pressar ner, och sen kuttar man upprepade gånger längs med kanten tills man är igenom.

Vill du prompt häfta så finns det lite hjälpmedel för det också, till exempel en lång häftapparat som den här eller en avsedd för häften som den här. Då kan du ställa in en sidbredd = halva arkets längd, och få klamrarna på rätt ställe. De brukar också vara gjorda för att ta styvare klamrar.

Kanten fixas även då med hobbykniv, skärmatta och stållinjal.
 
G

Guest

Guest
Tack, jag får testa det - men sytråden känns väl krånglig.Tar det inte tid? Själva häftningen är ju det minsta problemet egentligen.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jag har jobbat några år på tryckeri och tror nog inte det finns några riktigt vettiga alternativ till att anlita ett tryckeri om det skall se riktigt proffsigt ut. Det finns dock ok halvproffsiga lösningar (kraftiga skärmaskiner etc) men de är relativt dyra. Och din nuvarande metod låter ok.
Några random DIY-tips:
Att vika papper och häfta bra kan man lära sig. Att vika ett papper exakt är lätt med träning.
Att skära kanter på trycksaker är dock svårt imho - testa gärna Krilles metod men det är klurigt att få det bra utan en kraftig skärmaskin.
Plus: det finns många print-ondemand tryckerier som gör hela jobbet åt dig rätt billigt.
 
G

Guest

Guest
Caligo;n271023 said:
Plus: det finns många print-ondemand tryckerier som gör hela jobbet åt dig rätt billigt.
Har du några tips, gärna svenska?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Ja!;n271042 said:
Har du några tips, gärna svenska?
Själv kör jag med Drivethrurpg som trycker i england. Publit skall vara bra (bättre?) i sverige men jag har inte testat själv. Publit har en högre startkostnad men snabbare leverans.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Ja!;n270972 said:
Tack, jag får testa det - men sytråden känns väl krånglig.Tar det inte tid? Själva häftningen är ju det minsta problemet egentligen.
Min fru syr ihop häften med sin symaskin ... vips, så är det klart! Fast det förutsätter ju att man har rätt sorts maskin och kan använda den, två stora "om".
 
Top