Göra Dracula läskig

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
…och mitt eget prat om Nosferatu får mig att komma på att jag ju gärna vill se en remake på den filmen eller Dracula. Vet att det redan gjorts, men jag vill ha det gjort på ett ska göras på ett speciellt sätt. För det första ska det utspela sig i nutid. Boken utspelade sig i nutid när den kom och berättelsen var (bland annat) en kritisk kommentar på den moderna tid man befann sig i. För det andra vill jag att Dracula ska vara läskig! Nuförtiden är vampyrer antingen coola, snygga eller roliga, men sällan läskiga (med några få undantag, det finns en miniserie på Netflix som gör det rätt bra). Jag vill ha tillbaka läskiga Dracula!
Den här kommentaren fick mig att tänka.

Så inte vampyrer! Vampyrer kan man göra läskiga lättare för man har mer utrymme. Men specifikt Dracula, hur gör man en modern och läskig version av Dracula. Väljer man moderna tematiker istället för de i originalet? Är det en estetisk grej man måste göra? Vad gör man?
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Den här kommentaren fick mig att tänka.

Så inte vampyrer! Vampyrer kan man göra läskiga lättare för man har mer utrymme. Men specifikt Dracula, hur gör man en modern och läskig version av Dracula. Väljer man moderna tematiker istället för de i originalet? Är det en estetisk grej man måste göra? Vad gör man?
Dracula som vit medelålders man. Det är ju läskigt nog. ;)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag tänker att man bör integrera Dracula i statsapparaten. Ett problem i mycket skräck är att man måste bli av med mobiltelefoner och polisen så att huvudpersonen blir hjälplös. Men här kan du inte ringa polisen av en annan anledning: polisen är på hans sida. Detta tillsammans med det här med att man kan liksom inte undkomma staten annat än genom att fly landet (och om vi pratar en stat som är lite mer Ryssland eller Kina, inte ens då). Gör Dracula, inte till Putin, men till en oligark. Inte Xi Jinping, men Zhang Gaoli. Någon som inte är så offentligt synlig hela tiden, men som har ett otroligt inflytande och makt.

Och egentligen, såklart, slopa allt övernaturligt. Det är väl kanske lite OT, men en Dracula som faktiskt är övernaturlig blir alltid lite mindre läskig, eftersom vi vet att det inte är på riktigt. Jag hade istället kört med någon som har liknande böjelser, men vars makt är helt och fullt verklig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
För tusen år sen, när jag försökte slå igenom som manusförfattare, började jag skriva en remake på Dracula som brottades med den frågan. Mitt svar var:

Låt det utspela sig i nutid. Det är svårt (men absolut inte omöjligt) att få något från 1800-talet att bli läskigt på riktigt då det inte är lika lätt att relatera.

Om det ska utspela sig i nutid så får man tänka till kring Draculas slott, som ju är berättelsens höjdpunkt. Att ha ett urgammalt slott med spindelväv och kandelabrar känns bara klyschigt och inte trovärdigt. Det kan fortfarande vara gammalt men inte så gammalt. Det kan finnas el men sparsamt, med glappande dova lampor och ingen täckning för Johnathan.

Så till Dracula själv. Jag tycker att man ska luta mer åt Nosferatu än Dracula, men inte för mycket. Precis lagom så att något känns väldigt ”off” med honom. Kinski gör en intressant grej i sin gestaltning, han låter grevens händer ha sitt eget liv och liksom röra sig utan hänsyn till övriga kroppen. Scenen där han öppnar korken på en vinbutelj är ett bra exempel. Mycket sånt. Gör hans personlighet off så att det är riktigt obehagligt när han talar med folk. Har du sett Netflixserien Dahmer? Typ den stämningen vad gäller social interaktion, det är läskigt för att Dracula inte förstår mänskliga känslor, inte för att han skulle vara mäktig eller så (nu fanns ju inte den serien när jag skrev mitt eget manus, men jag var liksom ute efter samma stämning, fast övernaturligt).

Sen handlar det precis som du säger vad man gör med berättelsens tematik. Originalet är lite daterat på den punkten tycker jag. Jag gillar Herzogs Nosferatu där Dracula typ är en kraft för undergång och pest. Man skulle ju kunna göra nåt med det, Dracula kommer till New York istället för London och hans närvaro sprider hat och missämja och världen går sakta under utan att någon fattar det (en metafor för det politiska klimatet idag). Man skulle kunna göra nåt med incel-kulturen? Återigen, i Herzogs Nosferatu vill Dracula ta del av den kärlek som Mina och Jonathan har, han är avundsjuk på att han inte kan uppleva det själv vilket gör honom hatisk. Just metaforen med att suga blod tycker jag passar bra med att man vill ha kärlek, försöker sig på det men på grund av att något är fel på en suger man livet och lyckan ur förhållandet tills det dör. Det finns andra metaforer med, att inte kunna se sig i spegeln skulle kunna vara en symbol för självhat till exempel. Där finns mycket intressant att utforska som skulle kunna bli riktigt läskigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag kom att tänka på att Salems Lot ju är ett försök att modernisera Dracula, men att den nu i sig är så gammal att den känns omodern. Den är en awesome take dock.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är nog också inne på att ta bort de flesta övernaturliga förmågorna.
Jag skulle nog göra om honom så att han började som en 1800-tals steampunk-vetenskapsman, som Frankenstein.
Det enda övernaturliga han har är att han uppfunnit en teknik att bli för evigt ung genom blodtransfusioner. Det är så nära vad som är möjligt idag att det inte längre känns övernaturligt.
sedan skulle jag arbeta mer med det mänskliga monstret än det övernaturliga: en 200-årig hyperintelligent sociopat/psykopat som är extremt charmerande/duperande, som samtidigt tappat all kontakt med sin mänskliga sida och utför medicinska experiment som får sådana som Dr Mengele och The human centipede att verka barnsliga.

Moderna saker som mobiltelefoner och polisen ser jag inte som ett problem.
Låt det hela utspelas i ett fd öststatsland, som Rumäninen, Bulgarien eller Ungern. Och att Dracula använt de senaste 100 åren till att fullständigt ta över landet i hemlighet.
Låt rollpersonerna använda hur många mobiltelefoner eller internet de vill, Dracula avlyssnar dem alla.

Säg att blodtransfusionerna kräver en extremt ovanlig blodgrupp som bara återfinns hos en extremt liten del av den kvinnliga befolkningen. Nu råkar det vara så att en kvinnlig bekant till rollpersonern råkar ha denna blodgrupp och Dracula har just spårat upp henne.
Eftersom Dracula är galen spelar han 2 roller samtidigt (någon form av personlightesklyvning). Dels är han bakom de mystiska krafter som antastar kvinnan. Dels är han den unga man i rollpersonernas bekantskapskrets som är djupt förälskad i kvinnan och försöker rädda henne.
Extra djävulskt är att låta en av rolleprsonerna vara Dracula utan att veta om det genom något liknande en Dr Jekyll/Mr Hyde-effekt.

Förutom att ta över och kontrollera hela landet i hemlighet har han givetvis fortsatt sina medicinska experiment och har utveclat massor med droger som han kan tillsätta till rollpersonernas dricksvatten eller mat när han vill.
Hitta på massor med oförklarliga effekter som drogerna orsakar.

Istället för slottet går rollpersonerna på urban exploring i gamla sjukhus/mentalsjukhus där Dracula arbetetat, för att skaffa ledtrådar.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Första steget är att aldrig kalla honom Dracula. Spela på rädslan för det okända. Så fort man säger till spelarna: "det är den kraftfulla vampyren Greve Dracula som vill döda er!" så kommer allt det man associerar med Dracula bubbla upp. Han blir ett definierat, klassiskt monster. Han blir hanterbar och möjlig att distansera sig från.

Alternativt gör precis tvärtom. Kalla honom Dracula men ta ifrån honom alla hans ordinarie egenskaper. Gör han till en tidsresande shoggoth med förklädningsförmåga som bara äter cancertumörer. Håll spelarna på sina tår.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Boken Dracula har aldrig trogets filmatiserats. 1931 versionen är baserad på teater versionen, och alla de som kom efter är ofta mer baserade på tidigare filmer än boken. Det närmaste vi har kommit är Bram Stoker's Dracula men där gjorde man Dracula till ett tragiskt-romantiskt monster/anti-hjälte med e kärlekshistoria, istället för det rena monster han e i boken, Lucy har en hel ny personlighet, och flera av Minas starka poänger från historien tas bort.

Jag föreslår att det görs en filmatisering/tv-serie som mer eller mindre helt följer boken, kanske med lite utlägg för att ge Lucys karlar lite mer personlighet om det blir en serie.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Enligt mig är verkligheten alltid mer skrämmande än fiktionen så jag hade plockat bort allt det övernaturliga. Dracula är istället en mer modern överintelligent psykopat och med otroligt mycket makt och rikedom. Som @Genesis föreslår så är statsapparaten helt i hans händer av olika anledningar (mutor, hot, utpressning). Bor i en (egen?) åldrad och nedgången skyskrapa istället för ett slott och även om staden (byn i originalet) är befolkad så är området och själva skyskrapan tämligen sett öde. Vagnen med kusken till slottet i originalet är istället hiss med hissvakt i skyskrapan som i långsamt mak rör sig upp till Draculas flervånings-penthouse.

Dracula omger sig med ett sektliknande harem som drogar och ritualmördar sina offer innan de dricker deras blod. I de scener där Dracula i originalet är ett vilddjur så är han istället ett rasande vilddjur i mänsklig form som går fullständig "berserk" på sina offer. Draculas åldrande skulle kanske gå att omvandla till att han gjort massa plastikoperationer? I de fall han förvandlas till en dimma lyckas han smyga sig på sina intet ont anande offer och istället för fladdermus så har han en (nästan) övernaturlig förmåga att fly och slinka undan.

Lucy och Mina möter han på en dekadent nattklubb downtown och istället för absint så skjuts det heroin.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Gör Dracula till en karismatisk miljöaktivist med många följare. Vem skulle våga eller orka gå emot honom? Självklart är han stor på Twitter och Tiktok. Hans märkliga matvanor är bara kända av ett utvalt fåtal.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Enligt mig är verkligheten alltid mer skrämmande än fiktionen så jag hade plockat bort allt det övernaturliga. Dracula är istället en mer modern överintelligent psykopat och med otroligt mycket makt och rikedom. Som @Genesis föreslår så är statsapparaten helt i hans händer av olika anledningar (mutor, hot, utpressning). Bor i en (egen?) åldrar och nedgången skyskrapa istället för ett slott och även om staden (byn i originalet) är befolkad så är området och själva skyskrapan tämligen sett öde. Vagnen med kusken till slottet i originalet är istället hiss med hissvakt i skyskrapan som i långsamt mak rör sig upp till Draculas flervånings-penthouse.

Dracula omger sig med ett sektliknande harem som drogar och ritualmördar sina offer innan de dricker deras blod. I de scener där Dracula i originalet är ett vilddjur så är han istället ett rasande vilddjur i mänsklig form som går fullständig "berserk" på sina offer. Draculas åldrande skulle kanske gå att omvandla till att han gjort massa plastikoperationer? I de fall han förvandlas till en dimma lyckas han smyga sig på sina intet ont anande offer och istället för fladdermus så har han en (nästan) övernaturlig förmåga att fly och slinka undan.

Lucy och Mina möter han på en dekadent nattklubb downtown och istället för absint så skjuts det heroin.
Intressant ide, men jag har svårt att se folk tycka att det är Dracula. Också, jag tror att absint bara förkommer i '92 filmen.

Gör Dracula till en karismatisk miljöaktivist med många följare. Vem skulle våga eller orka gå emot honom? Hans märkliga matvanor är då bara kända av ett utvalt fåtal.
Okej, den här fattar jag inte alls.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Intressant ide, men jag har svårt att se folk tycka att det är Dracula. Också, jag tror att absint bara förkommer i '92 filmen.

Okej, den här fattar jag inte alls.
Det är väl inte så svårt att tänka sig en Dracula som också är aktivist och influencer? Det är ett sätt att få makt över andra. Någon som heter Pontus (avstår från att nämna hela namnet) blev nyligen utslängd från Youtube för att han missbrukade sitt inflytande och manipulerade sina unga fans. Känns ganska vampyr-aktigt. Han bör rimligen ha haft någon typ av argument för att få in folk i sina flöden.

När Draculas vampyrism avslöjas har han hel armé av trogna följare som drevar och skapar hashtags som #backavladtepes och #justtomatosoup. Kanske samarbetar han med Linnea Claesson och drar in ett par rika make up-företag i det hela?
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Intressant ide, men jag har svårt att se folk tycka att det är Dracula. Också, jag tror att absint bara förkommer i '92 filmen.
Så länge berättelsen i övrigt är ungefär den samma så tänker jag att det kan funka... men det är ju som sagt bara en spontan "lördag-morgon-idé" :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Enligt mig är verkligheten alltid mer skrämmande än fiktionen så jag hade plockat bort allt det övernaturliga. Dracula är istället en mer modern överintelligent psykopat och med otroligt mycket makt och rikedom. Som @Genesis föreslår så är statsapparaten helt i hans händer av olika anledningar (mutor, hot, utpressning). Bor i en (egen?) åldrar och nedgången skyskrapa istället för ett slott och även om staden (byn i originalet) är befolkad så är området och själva skyskrapan tämligen sett öde. Vagnen med kusken till slottet i originalet är istället hiss med hissvakt i skyskrapan som i långsamt mak rör sig upp till Draculas flervånings-penthouse.

Dracula omger sig med ett sektliknande harem som drogar och ritualmördar sina offer innan de dricker deras blod. I de scener där Dracula i originalet är ett vilddjur så är han istället ett rasande vilddjur i mänsklig form som går fullständig "berserk" på sina offer. Draculas åldrande skulle kanske gå att omvandla till att han gjort massa plastikoperationer? I de fall han förvandlas till en dimma lyckas han smyga sig på sina intet ont anande offer och istället för fladdermus så har han en (nästan) övernaturlig förmåga att fly och slinka undan.

Lucy och Mina möter han på en dekadent nattklubb downtown och istället för absint så skjuts det heroin.
Det här är riktigt bra!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Kombinera House of Cards med blodsmagi från Scholomance. Behövs väl inte särskilt mycket mer än så?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ursprungsfrågan var:
"Hur gör man en modern version av Dracula läskig?"
Och det har kommit massor med förslag på hur man gör.

Min fråga är: hur mycket kan man ändra utan att det slutar vara Dracula?
Lite som Theseusskeppet.
Är American Psycho en omgjord Dracula?
Är Apocalypse Now en omgjord Dracula?
Är Blue Velvet en omgjord Dracula?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Dracula har alltid varit anspelad på sex då det var tabu förr, men det har ändrats i moderna tider till att bli något positivt istället.

Så inte vampyrer! Vampyrer kan man göra läskiga lättare för man har mer utrymme. Men specifikt Dracula, hur gör man en modern och läskig version av Dracula. Väljer man moderna tematiker istället för de i originalet? Är det en estetisk grej man måste göra? Vad gör man?
Jag tycker The First Power (hela filmen finns på Youtube) är en briljant och underskattad film om en seriemördare som får evigt liv. Hur stoppar man en person som kan förvandla sig till vem som helst och inte kan bli dödad?

Spelar ingen roll om du har dagens teknologi om du inte har dåtidens verktyg för att lösa problemet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker att man bör integrera Dracula i statsapparaten. Ett problem i mycket skräck är att man måste bli av med mobiltelefoner och polisen så att huvudpersonen blir hjälplös. Men här kan du inte ringa polisen av en annan anledning: polisen är på hans sida. Detta tillsammans med det här med att man kan liksom inte undkomma staten annat än genom att fly landet (och om vi pratar en stat som är lite mer Ryssland eller Kina, inte ens då). Gör Dracula, inte till Putin, men till en oligark. Inte Xi Jinping, men Zhang Gaoli. Någon som inte är så offentligt synlig hela tiden, men som har ett otroligt inflytande och makt.

Och egentligen, såklart, slopa allt övernaturligt. Det är väl kanske lite OT, men en Dracula som faktiskt är övernaturlig blir alltid lite mindre läskig, eftersom vi vet att det inte är på riktigt. Jag hade istället kört med någon som har liknande böjelser, men vars makt är helt och fullt verklig.
Han är redan en stenrik östeuropé som flyttar till London – solklart oligarkmaterial.

I Mörkrets makter, den gamla svenska följetongen från 1899 som tycks bygga på en bearbetad version av ett äldre Draculamanus, framstår Draculas ideologi som någon sorts övermänniskoideal, och han är mycket mer uttalad med att han bygger upp en sorts protofascistiskt elitnätverk. Så skulle jag ha nog gestalta honom – en karismatisk rumänsk multimiljardär som agerar manlighets- och framgångsguru med någon kombination av nytraditionalism, esoterik, evolutionspsykologi och framgångskult.
 
Top