Nekromanti Gör en rollperson [Matinee Chronicles]

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle behöva hjälp med läsförståelse samt se att det blir någorlunda vettiga siffror på rollpersonen. Grejen är att jag håller på och färdigställer texten för Matinee Chronicles, vilket är en Matiné-mod. för att passa Mutant Chronicles.

Till detta har jag skrivit ett rollpersonshäfte. Häftet är skrivet på så sätt att det ledsagar spelaren genom hela skapandet av rollpersonen. Så du kommer att gå igenom 1,5-3 sidor text beroende på hur nitisk du är. Personer som bidrar kommer få sitt namn i den slutgiltiga pdf-produkten.

Saker som vore bra att slå ned på:
× Om det är någonting som är oklart. Fråga hellre mig än att anta hur det borde fungera.
× Om det är någon konstig förklaring någonstans.
× Om det är något som är omständligt, typ att du måste bläddra hit och dit.
× Egna idéer som du fick om hur du skulle lösa upplägget mycket smartare. Notera »upplägg«, inte regler.
× Saker som ni gillade.
× Saker som inte kändes Mutant Chronicles-aktiga.

Länk till rollpersonshäftet (pdf, 310 kb)
Länk till rollformulär. Under skapandet kommer spelaren att använda sig av både ett kladdformulär och det vanliga formuläret. Ger länken om någon nu skulle vilja skriva ut kladdformuläret.

Jag har medvetet utelämnat brödraskapet som fraktion i just detta häfte, men det kommer att tillkomma senare. Jag vill bara ha reda på läsförståelse och inte dra iväg fokus med regler för Konsten.

/Han som även kan ge en länk till de fullständiga reglerna för de nyfikna - mekanik som han skulle klassa som Matiné 1.8

PS. Vill för övrigt påpeka att jag har skrivit dokumentet för de som har någorlunda koll på Mutant Chronicles, så en hel del världsföreteelser tar jag för givna. DS.

Rollpersonsdata [Matinee Chronicles]

Megakorp:
Arketyp:
Karriär:
Hjältepoäng: 2 / Öde: 0
Tillgångar:
Ålder:

Händelser

Fysik
Kasta
Närstrid
Pistol
Automateld

Smidighet
Akrobatik
Fingerfärdighet
Lönndom
Säkerhetssystem

Intelligens
Biologi
Codex Cardinalus
Konsten:
Kunskap:
Kunskap:
Kunskap:
Medicin
Mekanik

Psyke

Personlighet
Etikett:
Fixare
Framträda:
Vältalighet:

Vaksamhet
Djurvana
Flygfarkoster
Markfordon
Överlevnad

/Han som slänger upp de värden som han är intresserad av att veta, så den som vill posta sin nyskapade rollperson kan citera det ovan för att få med formateringen

Exempelrollperson [Matinee Chronicles]

Megakorp: Bauhaus
Arketyp: kontrollant
Karriär: officer, student (handel), säkerhet×2, officer, militär
Hjältepoäng: 0 / Öde: 2
Tillgångar: 9
Ålder: 28

Händelser
Arvinge, inflytelserik förälder, ökad fysik, ökad vaksamhet, ökad vaksamhet, ökad vaksamhet, ditt livs chans, mäktig fiende, ökad fysik, skicklig förhandlare, straffad (med i brottsregister), intensivutbildning, AMS-utbildning.

Fysik 5
10 Närstrid
15 Pistol
15 Automateld

Smidighet 3
8 Akrobatik
10 Lönndom
12 Säkerhetssystem

Intelligens 2
12 Företagskunskap
8 Medicin

Psyke 4

Personlighet 9
16 Etikett
16 Vilseleda

Vaksamhet 7
12 Djurvana
12 Flygfarkoster
12 Markfordon

/Han som kan säga att några saker har ändrats i reglerna sedan han gjorde rollpersonen

Megakorp: Cybertronics
Arketyp: Respresentant
Karriär: Utveckling (Mekaniker), Brottsling, Arbetslös.
Hjältepoäng: 2 / Öde: 0
Tillgångar: 7

Händelser
Inflytelserik vän, Kriminellt förflutet, Rik, Ökad Fysik, Ditt livs chans, Avskedad, AMS-utbildning.

Fysik 3
6 Närstrid
5 Enkelskott

Smidighet 2
5 Lönndom
3 Säkerhetssystem

Intelligens 3
6 Mekanik

Psyke 3

Personlighet 1
6 Fixare

Vaksamhet 3
5 Markfordon

-----------------------------------

Tankar & Feedback:

Först drar jag av mer precisa problem jag stötte på:
1. Uppväxthändelser finns det inget som heter i häftet jag antog (fast vi inte skulle) att du menade Bakgrundshändelser?
2. "Brottsligt förflutet" som det hänvisas till "nedan" i Särskilda händelser-tabellen finns inte.
3. Modifiera tillgångar. Det står inte tydligt att man ska slå ett slag, det är mer antaget och så böjar stycket helt enkelt med: "Om du får över..."

Allmänt:

Det känns som MC, helt klart. Jag kände tydligt igen sättet att skapa en rollsperson på genom att man går från år (eller 2) till år. Det sköna med det är att alla händelser får en att bygga upp en bakgrund i huvudet. Praktexempel med min gubbe var att direkt efter han fick "Ditt livs chans" så fick han "Brottsling" vilket verkligen talar för vilken typ av chans det var! Love it.

Tabellerna för händelserna känns dock för korta. Det blir många slag och även om man kan få flera av dem, flera gånger, så tyckte jag att det var extremt lätt att tex. bli kriminell. Men det kanske är tanken? Jag känner att jag skulle velat haft 50% fler händelser, men då funkar ju inte 2T10-biten... Nåja, så kändes det i alla fall.

Mycket av texten i häftet kändes "antagen". Med det menar jag att den känns skriven utifrån vana rollspelare, som att det hoppas över vissa bitar för att de är självklara för en rollspelare, ta tex Modifiera tillgångar-exemplet ovan. Den typen av antagande genomsyrar häftet lite för mycket. Som att någon har varit för rädd för att "ordbajsa", men tagit i för mycket så att texten blir alldeles för komprimerad.

Ett annat exempel som jag kan passa på att ta upp här gällande det ovan, är slagen för anställning. Det står vad som händer om man misslyckas, men inte vad som händer om man lyckas? Vilket faktiskt gjorde det lite förvirrade för mig, och jag ska väl anses som en van rollspelare ändå.

Mer förtydligande behövs.

Ett "Mycket lätt slag" är +10 skulle gärna fått nämnas i detta häfte och inte bara i grundreglerna.

Kladdformuläret är en riktigt pärla. Det behövs verkligen med allt hoppande mellan karriärer och underlättar fantastiskt. Jag försökte med ett vanligt kladdpapper först, men gav upp och skrev ut ett kladdformulär och det gjorde hela skillnaden.

Superduper! :gremsmile: Bra respons!

Det känns som MC, helt klart. Jag kände tydligt igen sättet att skapa en rollsperson på genom att man går från år (eller 2) till år. Det sköna med det är att alla händelser får en att bygga upp en bakgrund i huvudet. Praktexempel med min gubbe var att direkt efter han fick "Ditt livs chans" så fick han "Brottsling" vilket verkligen talar för vilken typ av chans det var! Love it.
Ja, jag fick samma känsla när jag gjorde mina gubbar. Lustigt egentligen. Känns som något man borde bygga mer på i andra system.

Tabellerna för händelserna känns dock för korta. Det blir många slag och även om man kan få flera av dem, flera gånger, så tyckte jag att det var extremt lätt att tex. bli kriminell. Men det kanske är tanken
Jag har faktiskt följt sannolikheten att bli kriminell så gott jag kunnat. Det skiljer på någon procentenhet. En intressant grej med att vissa resultat "försvinner" när man får dem är att ju längre karriär man har haft, desto större chans är det att de negativa bitarna kommer upp. Det ger en intressant vibb.

Mer förtydligande behövs.
Jag tar gärna fler exempel på när det behövs förtydligas, för det är i sådana fall saker som jag inte tänker på. Det där med anställning är en sak. Hur man höjde Tillgångar var däremot ett misstag från min sida. Jag hade påbörjat texten men aldrig avslutat den. :gremtongue: Det du slog ned på har jag nu fixat.

Gällande din rollperson. Intressant att den var rik men bara hade Tillgångar 7 i slutändan. Att vara arbetslös är ingen höjdare. :gremsmile: Intressant också att du inte använt några hjältepoäng alls, för att exempelvis undvika Brottsling eller Avskedad. Jag noterar också att du inte har slagit ihop färdigheterna med grundegenskapen. Dessutom har du bara sju händelser, men jag antar (även om det är farligt) att du glömde skriva dit Brottslig?

En viktig grej är också att noll på tärningen betraktas som en nolla och inte tio. Det står ingenstans, men jag antar att spelledaren förklarar det. Borde egentligen skriva det någonstans. Vet dock inte var.

Jag antar att du har samma namn som din mailadress?

Kladdformuläret är en riktigt pärla. Det behövs verkligen med allt hoppande mellan karriärer och underlättar fantastiskt. Jag försökte med ett vanligt kladdpapper först, men gav upp och skrev ut ett kladdformulär och det gjorde hela skillnaden.
Jag ritade upp formuläret på ett papper när jag gjorde mina testrollpersoner. :gremsmile: Kladdformuläret är verkligen ett måste.

/Han som funderade att ha stegen i Välja karriär på kladdformuläret, som då istället får två kladdformulär per sida istället för tre

Gällande din rollperson. Intressant att den var rik men bara hade Tillgångar 7 i slutändan. Att vara arbetslös är ingen höjdare. smile Intressant också att du inte använt några hjältepoäng alls, för att exempelvis undvika Brottsling eller Avskedad. Jag noterar också att du inte har slagit ihop färdigheterna med grundegenskapen. Dessutom har du bara sju händelser, men jag antar (även om det är farligt) att du glömde skriva dit Brottslig?
Heh jo jag upptäckte det där men hjältepoäng lite sent, men det var mitt eget fel och inte spelets så att säga. Vidare så japp, missade det där med grundegenskaperna, berodde på mitt dåliga kunnande av Matiné-reglerna, och slutligen ja: missade nog min andra brottsliga karriär :gremtongue:

Jag tänker skapa en till RP när du uppdaterat reglerna mer och min förkylning släppt lite. Men jag tog ändå för mig att "attackera" dina händelsetabeller! På jakt efter just underförklaringar och sånt som tycktes förvirra mig.

Jag har avsiktligt struntat i formuleringar och sånt som jag antar försvinner vid korrekturläsning sen, vilket du inte bett om just nu :gremsmile:

Anywhoo:

Uppväxthändelser:

0. Handikappad: Vem väljer vilken grundegenskap som får -2? Hur?

11. Affärssinne: Gäller detta även så man kan ignorera (ostraffad) ?

12. Amatörfotograf- eller skribent: Samma som ovan?

17. Stadig anställning: Mer förtydligande här. Fick läsa det tre gånger innan jag fattade.

Särskilda händelser:

0. Handikappad: Vem väljer vilken grundegenskap som får -2? Hur?

2. Straffad. När det gäller avsked i denna händelse, ska man se till "3" i denna tabell som under 0. Handikappad?

4. Mäktig och fanatisk fiende: Antagande, jag fattar att du menar att min RP har en sådan, men kanske inte Mr Nybörjare gör det?

5. Brottsregister. Samma som ovan, behövs "fleshas" ut något.

8. Skicklig förhandlare: Under hela processen eller bara denna "vända"?

9. AMS-utbildning; Om jag misslyckas med slaget, blir arbetslös, sen blir anställd igen och hotas av arbetslöshet, är denna förverkad eller gäller den fortfarande?

10. Kunnig: Nuvarabde karriär eller de innan med?

17. Ditt livs chans; Även (ostraffad)?

Jag har avsiktligt struntat i formuleringar och sånt som jag antar försvinner vid korrekturläsning sen, vilket du inte bett om just nu :gremsmile:
Helt rätt. :gremsmile:

Jag har bland annat ändrat följande saker från ditt sista inlägg:
× Sänkt tärningsmängden för alla grundegenskaper med 1T10.
× Lade till vid steget Välj karriärer att alla karriärer har kravet att Tillgångar är över noll.
× Flyttat om texten under rubriken Kassera kladdformuläret, så att texten om färdigheter både kommer först och får mer utrymme.
× Ändrade en hel del bland händelserna, även bland de som inte har fått.
[edit]
× Slog ihop några punkter på första sidan så att alla samlas under punkt 3. Arketyper.
× Kastade om sidordningen för att motverka bläddrandet något.

11. Affärssinne: Gäller detta även så man kan ignorera (ostraffad) ?
Det är ett krav som alla andra. Hur borde jag formulära så att det kommer fram? Jag vill helst hålla mig till en tabell per sida.

---

Jag testade att göra två rollperson till (det är roligt att göra dem!) och gjorde om kladdformuläret så att det istället är två formulär per sida än tre. Stoppade dit stegen för karriären samt en yta för att skriva ned händelserna.

/Han som kan ge länken till formuläret och rollpersonshäftet igen

Back