Gör din egen Discworld-film!

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Om du fick göra en Discworld-film baserad på någon av böckerna vilken skulle du välja och vilka skådespelare skulle du vilja ha med?
Begränsa inte dig själv med saker som hur gamla de är idag, om de kan engelska eller om skådisen ens lever.

Själv skulle jag välja Guards! Guards! eftersom jag tycker det är en av de roligaste böckerna samtidigt som den fungerar som en bra introduktion till Ankh-Morpork för den som är obekant med staden.


Skådisar:
Helst skulle jag välja brittiska skådisar men har för dålig koll så jag utgår från att alla icke-britter kan fejka en bra dialekt.

Samuel Vimes - Jag skulle kunna tänka mig Gerard Butler eller en yngre, och smalare, Russel Crowe. Gerard är nog mer komisk medan Russel skulle kunna ge mer dramatisk tyngd till rollen.

Corprol Nobbs - Steve Buscemi eller Mackenzie Crook. Båda har ett lite udda utseende vilket Nobbs måste ha. Förmodligen skulle jag välja Mackenzie eftersom han ju är britt.

Lady Sybil - Bridget Everett. Hon är stor, härlig och kan verkligen ta plats. Tror hon skulle kunna göra en grym Sybil, sofistikerad adelsdam ena scenen och i nästa en kvinna med drakskit upp till armbågarna.

Carrot - Chris Hemsworth. Han är bra på att vara snygg, biffig samt oskyldigt naiv och dum. Färga håret rött och han är min Carrot.

Fred Colon - En yngre John Goodman kanske? Fysiskt tycker jag han passar för rollen men han är inte helt rätt för mig. Kommer tyvärr inte på någon bättre just nu.

Cut-Me-Own-Throat Dibbler - Tom Hiddleston. Lite hal och opportunistisk, precis som Loki så det borde passa.

Havenock Vetinari - Svår. Jag har en bild i mitt huvud av hur karaktären ser ut men kan inte komma på vilken skådis jag vill ska spela honom. Johnny Depp kanske? Annars skulle jag kanske kunna tänka mig att sätta Tom Hiddleston här istället.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Är det här kopplat till nya TV-serien baserad på Watch-böckerna? =)

Jag är helt klart svag för vakt-böckerna också, och har nog snarast föreställt mig Stephen Lang (av äldre upplaga). Men efter att ha sett om en del gamla filmer skulle jag banne mig kunna tänka mig Terence Stamp eller Michael Caine som Vimes också. Men av nån anledning har jag alltid tänkt mig Vimes som lite mer amerikansk av nån anledning (antagligen för att de polisserier jag sett som ligger närmast pratchetts böcker är amerikanska). Men ju mer jag tänker på det, dessto mer kan jag se Caine som Vimes. Han har rätt bakgrund, rätt förmåga att växla mellan djupt seriös, superintensiv, eller bara sarkastiskt likgiltig.

Fast... hmm. Frågan är om det verkligen är en vaktbok jag skulle vilja se som film.

Nej... jag tror det bok jag skulle vara absolut mest nyfiken på som film (om jag hade nån förhoppning om att de skulle kunna göra en bra Pratchett-film vill säga) är Monstrous Regiment.

Jag tror den skulle vara relativt lätt att filma, men man skulle nog behöva klippa om den en smula. Jag skulle exempelvis klippa bort när De Word träffar på dem, och istället lagt lite extra krut på scenerna med Vimes (spelad av Michael Caine) och låta mycket av den sidan av storyn komma från när de diskuterar inkomna raporter och taktik.

Jag hade också slagit ihop vissa scener (Typ allt som händer från att Polly rycker in till och med första mötet med De Word (Som inte skulle hända i min film) skulle hända i en och samma by, för jag tycker filmer ofta lider av för många scenbyten.

Sen hade jag antagligen klippt ihop scenerna ute i vildmarken en del, men behållt mycket av innehållet. Och jag hade antagligen dragit ihop lite av det som hände i borgen också. Inte ta bort så mycket innehåll, men strömlinjeforma allting lite.

Rollbesättning kan spoila lite, men jag tror för Polly så skulle jag sätta Saoirse Ronan.

Jackrum blir svår, för det krävs nån riktig Brian Blessed-typ för att gestalta det tror jag. Men det finns ett par som jag tror skulle kunna klara det:

Bette Middler eller Miriam Margolyes
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Rymdhamster;n340291 said:
Bette Middler eller Miriam Margolyes
Ditt sistnämnda alternativ där är definitivt min Nanny Ogg om man skulle göra en film om häxorna.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Performance capture och Josh Kirby estetik är min pitch.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Rymdhamster;n340291 said:
Jackrum blir svår, för det krävs nån riktig Brian Blessed-typ för att gestalta det tror jag.
Efter att ha tittat på ett par avsnitt av I Cladius tror jag faktiskt att jag ändrar mig till just specifikt Brian Blessed.
 
Top