Nekromanti Gåta # 1 - som passar jättebra i rollspel

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Letade efter intressanta gåtor till RPG och fann denna:

http://greylabyrinth.com/puzzle/puzzle002

Det luriga med många tankenötter/puzzles är hur man får dem att passa in i rollspel. Denna tyckte jag var så bra för den kan användas på lite olika vis, oavsett spelmiljö:

RP ska välja vilket av 5 föremål som är mest unikt. För varje gång RP väljer "fel" så händer det något som utlöser en otäck fälla eller att något läskigt monster manifesteras i rummet och anfaller dem. Eller att personen som ställt dem inför utmaningen att välja, attackerar dem.

Om de däremot lyckas välja "rätt", så får de någon form av belöning.

Bra med denna gåta, är att RP kan ju få tillåtas göra fel, men för varje gång de väljer fel så får det en negativ konsekvens. Lite grann som i filmen Indiana Jones där de ska välja vilken bägare som är den heliga graalen. Ungefär på samma sätt skulle man kunna göra med denna gåta.

är man lite kunnig i photoshop så skulle man kunna byta ut föremålen från exemplet med helt andra föremål/artefakter som passar in i den aktuella situationen (t.ex. ringar, trollstavar, bägare, svärd) men att gåtan har samma principiella lösning. Välj det mest unika föremålet, om du misslyckas blir det negativa konsekvenser. Lyckas du så får du en belöning eller något som tar handlingen vidare: En lönndörr kanske öppnas som leder rollpersonerna vidare.

Det som jag tycker var bra med denna gåta var att även fastän man misslyckas så behöver det inte betyda att man inte kommer vidare i äventyret, då man kan få möjlighet att välja igen och igen, men för varje gång man har fel så får blir det otäcka som händer dem värre och värre.

Tycker för övrigt att gåtan var lagom svår. Misslyckades faktiskt själv att lösa gåtan. Men den är logisk så den borde inte vålla något större problem.

/Eagle... som älskar när han får låta sina spelare tänka till och känna sig smarta
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Problemet med denna gåta är samma problem som jag har med nästan alla gåtor till rollspel, det är svårt att förena dessa med storyn på ett realistiskt sätt.

Jag menar, vem vid sina sinnens fulla bruk designar ett säkerhetssystem som man kan gissa sig förbi?
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
rollspel är orealistiskt - live with it!

Har man problem med logiken i varför en fälla aktiveras varje gång man väljer fel - vilket jag har förståelse för - så kan man ju alltid använda denna gåta i form av en SLP som ger dem den, i syfte att belöna den RP som är vis och fattar ett klokt beslut.

Om man tittar på många dungeonscrawls så är hela fenomenet ganska så orealistiskt. Vem vill vid sinna sinnesfulla bruk bygga ett gruvkomplex/tempel/katakomber och välja att bo längst ner i level 10?

Titta i många TV spel, hur många gånger är det inte som man ställs inför fällor och utmaningar som är helt orealistiska när man ställer sig frågan Varför finns denna fälla/utmaning just här?

Det finns jättemycket som är ologiskt i fantasyrollspel. Star Wars är också orealistiskt. Rollspelet Mouseguard där spelarna är möss som slåss med svärd mot rovfåglar är också orealistiskt. När man tänker efter så finns det jättemycket saker i rollspel som är orealistiskt. Live with it och ha kul ändå säger jag! :)

/Eagle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Man får väl förmoda att det inte är ett "säkerhetssystem" det handlar om, utan något annat. Ett prov, kanske. Endast de som är värdiga får komma vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Det jag tycker är lite trist med gåtor och chiffer är att de inte lämpar sig så väl som kollaborativa aktiviteter samtidigt som de effektivt stoppar spelflödet. Jag skulle vilja ha gåt/pysselsituationer där hela gruppen aktiveras, och som inte stoppar flödet - det fortsätter finnas annat att göra medan de i gruppen som gillar att pyssla med gåtor försöker lösa den.

Och om ingen i gruppen gillar att pyssla med gåtor kanske man ska undvika dem...


Jag gillar att låta spelare känna sig smarta, men gör det hellre genom att låta dem planera och genomföra t.ex ett inbrott eller liknande än genom gåtor. Öppna problem ("ta er in i det här bunkerkomplexet") med många möjliga lösningar är betydligt roligare och mer aktivt...
 
Top