Gårdsräkenskaper

Quadrante

Grisbonde
Läns/landskapsnivå med andra ord. Satte mig ner och skrev ett förslag (kan lägga upp det när jag renskrivit … de säger att jag måste jobba på jobbet (sic))…

Nackdelen med att något blir liggande och man inte gjorde det där "snabba svaret" är att man triggar igång något. Så i alla fall, så tog jag tag i att titta på gårdsräkenskaper igen ... mest för att skala av och förenkla. Känner direkt att jag börjar sväva ut och skriver mer än vad som behövs, så jag förstår att de olika supplementen som nämnts ovan ser ut som de gör.

Samlar lite tankar här allt eftersom jag "får dem på papper" ... https://docs.google.com/document/d/1Mf94UeEtCC3ELlYXmBOHjYDmQWKa8uvhitkU-P56T1Q/edit?usp=sharing

/// har alltså inte tänkt klart, men delar ändå ///
Citerar mig själv från en annan tråd. Startar den här tråden mest för att senare kunna uppdatera och kasta tankar kring huret. Kanske lite också för att inte skräpa ner den andra med utvecklingstankar, då denne vill ha ett färdigbakat alternativ.

Börjar på gårdsnivå och arbetar mig uppåt via storgård till storägo. Mest för att veta vad jag gör. Resonerar i text hur jag tänker, gör nog en förenklad variant sist av allt. … så man kan välja. (… man <— är jag tills dess någon annan visar intresse;) )

Citerar mig själv från en annan tråd. Startar den här tråden mest för att senare kunna uppdatera och kasta tankar kring huret. Kanske lite också för att inte skräpa ner den andra med utvecklingstankar, då denne vill ha ett färdigbakat alternativ.

Det är säkert uppenbart för dig och flera andra här - men är detta till ett specifikt rollspel eller en viss setting? Fantasy eller något mer historiskt? Jag ser att det står ”svenskklingande medeltid” i dokumentet och det är ju en hint men inte mer än så.

Det är säkert uppenbart för dig och flera andra här - men är detta till ett specifikt rollspel eller en viss setting? Fantasy eller något mer historiskt? Jag ser att det står ”svenskklingande medeltid” i dokumentet och det är ju en hint men inte mer än så.
Ingen specifik setting eller värld utan "generell medeltid" ... steg ett är att ha en bas som håller ihop. Baserat på "historiska vetenskapliga siffror" (som det brukar heta) men förenklat ner till något hanterbart och generaliserat. Lite som Gigant försökte men inte lyckades med.

Se det som ett test och modell för "hur skulle det vara om man försökte modellera detta" ... skalar av friskt för att få det hanterbart, testar lite och kollar vad det som skalats bort innebär. Men vill man ha lite magi och mer fantasy, eller en mindre nordeuropeisk setting, så är det lite mer arbete. Inget jag skulle ducka för eller aktivt undvika, men det är inte målbild för tillfället.

Fast det du tar upp är ju annars det allmänt vanligaste problemet med de system som nämnts i den andra tråden, att de ska vara specifika men replikerar en slags generell "europeisk medeltid".

Något speciellt du önskat få se förresten?

Även om det bara eller mest (?) handlar om resurshantering, så hade jag velat ha tabeller för olika händelser som kan inträffa. Exempelvis konflikter vid resursbrist. Kanske också någon typ av tabell för externa faktorer - väder, svält, pest, en rovlysten granne eller ett hotfullt rövarband. Allt sådant kan ju påverka räkenskaperna på en gård.

Även om det bara eller mest (?) handlar om resurshantering, så hade jag velat ha tabeller för olika händelser som kan inträffa. Exempelvis konflikter vid resursbrist. Kanske också någon typ av tabell för externa faktorer - väder, svält, en rovlysten granne eller ett besvärande rövarband. Allt sådant kan ju påverka räkenskaperna.

Kan tänka mig göra något sånt. Ska fundera hur, men det kanske dyker upp något.

Bästa regler jag sett i rollspel för det här är i en Harnmaster-modul.

Du tänker på Harn Manor … vilket är kompetent och går in på detalj på många av de här sakerna.

Vill man vara lite soft and cosy finns ju också andra färdiga alternativ som Iron Valley eller Under Hill.

Siktar på något närmare det senare men med smak av den första … typ Gigant 2.0

BTW
Gigants försök är ju inte det sämsta jag sett och jag förstår de värden som anges. Det är kanske bara lite i underkant (mängden info man får) och markytorna känns inte som de hör ihop med avkastningen som anges.

Jag vill minnas att det krävs rätt enorma markytor per ekonomisk enhet.

Gårdsnivå sammanfattat på en sida.
Jag saknar - eller skulle i alla fall själva vilja ha - faktorer som mängd arbetskraft (det verkar inte spela någon roll hur många ni är annat än hur mycket man äter, och det saknad system för lejd arbetskraft, eller om vi är i vikingatid, trälar?), tillgång till odlad areal, kvalitet på åkersmarken och möjligheten att bryta ny (och till vilken kostnad i arbetskraft?), skicklighet som bonde, val av spannmål (vete är effektivt men känsligt och kräver bättre jord, korn är bättre för ölet och härdigare, hirs har separata riskfaktorer (man underskattar lätt användandet av hirs - det sjönk från 50% under svensk bronsålder till 10% under medeltid, men var alltid signifikant), om man har eller inte har oxar nog för plogen, behovet av får (och om man verkligen vill, lin) för klädseln, om man ingår i något system för beskattning eller tribut och måste täcka det, system för hur man kan (antagligen måste+) leva bättre på sitt överskott och dess regeltekniska effekter, att barn äter fast mindre, och vid en viss ålder kan delta med arbetskraft fast mindre...

Överskott torde också i första hand använda för att hjälpa grannar och för att bilda andra socioekonomiska strukturer, och då vill man ha ett mått kring det, som social ställning, skulderelationer, och så vidare.

Men framför allt, alltså, population. Arbetskraft och tillväxt genom barnafödande och barn som blir vuxna. Risken både att man inte har nog arbetskraft, eller att man har mer än vad man riktigt kan använda som då kanske måste hitta någon annanstans att jobba.

Jag saknar - eller skulle i alla fall själva vilja ha - faktorer som mängd arbetskraft (det verkar inte spela någon roll hur många ni är annat än hur mycket man äter, och det saknad system för lejd arbetskraft, eller om vi är i vikingatid, trälar?), tillgång till odlad areal, kvalitet på åkersmarken och möjligheten att bryta ny (och till vilken kostnad i arbetskraft?), skicklighet som bonde, val av spannmål (vete är effektivt men känsligt och kräver bättre jord, korn är bättre för ölet och härdigare, hirs har separata riskfaktorer (man underskattar lätt användandet av hirs - det sjönk från 50% under svensk bronsålder till 10% under medeltid, men var alltid signifikant), om man har eller inte har oxar nog för plogen, behovet av får (och om man verkligen vill, lin) för klädseln, om man ingår i något system för beskattning eller tribut och måste täcka det, system för hur man kan (antagligen måste+) leva bättre på sitt överskott och dess regeltekniska effekter, att barn äter fast mindre, och vid en viss ålder kan delta med arbetskraft fast mindre...

Överskott torde också i första hand använda för att hjälpa grannar och för att bilda andra socioekonomiska strukturer, och då vill man ha ett mått kring det, som social ställning, skulderelationer, och så vidare.

Men framför allt, alltså, population. Arbetskraft och tillväxt genom barnafödande och barn som blir vuxna. Risken både att man inte har nog arbetskraft, eller att man har mer än vad man riktigt kan använda som då kanske måste hitta någon annanstans att jobba.

Allt sånt har jag i bakgrunden. Men tänker att om man ska ha ett enkelt ”gigantiskt” system så behöver inte dessa saker synas på ytan.

Det har tagit emot lite, vill ju gärna göra skillnad på grödorna och hur de olika år ger (räddar) olika mycket beroende på vilken olycka som drabbat gården. Samtidig att olika grödor/djur kräver olika arbetsinsats, foder och mark. Men allt finns där, de syns bara inte. Ser man till arbetskraft så är den inräknad och rent tekniskt så är åtta personer en förenkling av skillnader mellan yngre äldre, vuxna barn och husfolk och gårdsfolk.

Men det säger inget om gårdens folk får betalt eller är en del av familjen. Hur man än räknar så är kostnaden konstant.

Sen gällande överskott, så kan det givetvis användas till att lånas ut eller ges bort, men det tänker jag är upp till dem som spelar. Överskott är en resurs, och har man gett bort den kan man nästa år ”gälda” (begära) att få åter.

Men håller med om att det är en förenkling.
Vill man veta lite mer hur jag tänker finns det här … https://docs.google.com/spreadsheet...ouid=103271626562277364508&rtpof=true&sd=true

Befolkningsstorlek tycker jag ändå är oundgängligt, även om man håller nere detaljerna på resten, och även som syftet inte är att vara bondefamiljen utan den som utvinner resurser ur dem. Som man ser om man t.ex. spelar Manor Lords är det främsta argumentet mot att skrapa ihop sin bondemilis att det suger om folk dör på det viset.

En onödigt stor befolkning är också det stora argumentet för att man har råd att skicka en del på vikingatåg eller vad det nu är man gör.

Ja, i grunden kommer vi från samma åsikter. Befolkningssammansättning och nästa nivå är lite vad jag redan sneglat på som steg två.

Gårdens folk (i antal) och hur det påverkar var det sista jag skalade bort.

Last edited:
Back