Går det att göra ett musikalrollspel?

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Igår slog tanken mig att man kunde spela ett rollspel som försöker emulera musikal-genren. Finns det? Går det? Hur skulle det se ut?

På samma sätt som Pasión de las Pasiones skulle försöka emulera en telenovela, skulle det här alltså härma stilen på musikaler, inte handla om musiker som i tex. Glee. Spelarna och spelledaren (om det görs någon sådan traddig uppdelning, dvs) använder sig på något sätt av musik som spelmekanik, och för att föra handlingen vidare. Inspiration är Bollywood, Disney, West-end, osv.

Det skulle förstås vara ett rollspel med lite smalare publik, och kanske kräva högre "spelarfärdighet" än andra spel, speciellt om sång och låtskrivande skall göras kring spelbordet. Jag gick dock en kurs i musikalimprov för några år sedan, och redan efter ett pass var jag ganska varm i kläderna och kunde börja improvisera texter, med hjälp av strukturerna de lärde ut. Allsång är ju också väldigt populärt!

Några öppna frågor: 🤔

Skall spelarna själva sjunga, eller är musiknumren något som bara beskrivs?

Vilken roll spelar musik, musiknummer och låttexter rent mekaniskt?

Vad är grundpremissen? Samberättande? Flera protagonist-spelare med antagonist-spelledare? Flera antagonist-spelledare med en protagonist-spelare?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Man sjunger när man känslorna är för stora för att uttryckas bara genom rollspel. Så klart sjunger spelarna! Det är ju roligast!

Jag har gjort detta med färdiga låtar. Jag körde Disney Wushu där man fick stunt tärningar för att sjunga sånger från Disney filmer (och inte Disney sånger när någon sjöng vesslornas sång från Det susar i säven och trodde det var Disney). Man behövde inte sjunga hela sångerna, men mer sång gav fler tärningar.

Det enda man behöver är en stämning där ingen är rädd att göra bort sig. Man får sjunga uselt och straffas inte för det.

Jag hade spontat sång när jag körde Blooded we go speltestet. Då sjöng spelarna en sång från Dracula musikalen helt opromptat. Men de är båda sjukt bra sångare som älskar musikaler så det var kanske inte så konstigt. https://www.rollspel.nu/threads/down-we-go-vampyr-hack-one-shot.77474/
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Det nyutkomna tv-spelet Stray gods - the Roleplaying Musical, skulle nog vara en potentiell inspirationskälla. Har inte spelat det själv men verkar vara väldigt populärt.

Rent konceptuella så tänker jag att det kan vara lurigt att ha ett spel där som kräver att spelarna själva kan sjunga, framförallt om man även ska skriva låttexter och annat improviserat. Sånt tar lång tid och är inte särskilt skoj som åskådarsport. Man skulle dock kunna ha "färdiga" sånger som folk kan sjunga med choose-your-own-adventure-stil där man kan ha Mad libs eller välja mellan olika verser.

Är det ett rollspel som handlar om att man pratar om att rollpersonerna sjunger så tappar man ju dock lite av attraktionskraften. De flesta musikaler är ju rätt torftiga och endimensionella historier om man tar bort sång och musik. Om man ändå vill göra det så skulle jag säga att det rent mekaniskt borde vara någon form av Extended trouble-mekanik där man har olika roller/ansvarsområden i numren såsom koreografi, solosång, doa-kör och komp/dirigent. Sångnumrena blir alltså en typ av social strid.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,743
Location
Göteborg
Vi har "Musikal" som tema på Hantverksklubbens lista, men eftersom @Murmelgnu inte dyker upp längre blir det aldrig att vi spelar det. Jag har sjungit karaoke i rollspel (Chansons pour un moment égaré är specifikt sångbaserat) och det funkar ju väldigt bra. Jag skulle bygga ett musikalrollspel på samma sätt. Musikalen skulle nog vara som Moulin Rouge och använda sig av existerande sånger istället för att man skriver egna. Sedan skulle jag inte kunna spela det, precis som att jag inte kan spela Ribbon Drive, på grund av min hårdnackade anglofobi, men vanliga människor skulle kunna spela det.

Sea Dracula är ju lite i sådant tema. Där sjunger man, men man tenderar att inte använda några ord, utan mest nynna någon melodi och klappa i händerna. Och dansa, såklart. Konfliktsystemet i spelet är dansbaserat.
 
Top