Nekromanti Gästspelare.....

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Min Buffykampanj har hållit på i snart två år och vi börjar komma rätt så djupt ner i storyn om den onde Lord Nerdirs bakgrund och den mystiska flickan Janice deAngelos koppling till apokalypsen...
Anyway så har det blivit så att en av spelarna har åkt till Australien och en annan till Dublin och att jag nu står med två spelare kvar.
I normala fall hade jag valt att bara plocka in två andra polare att ersätta de förlorade men då jag hoppas att kampanjen ska hålla på länge till (sju säsonger är standard när det gäller Buffy) så vet jag att de bortresta kommer att komma hem och vilja hoppa in i kampanjen igen...
Anyway.. min lösning är att jag vill ha gästspelare... kompisar till mig som dyker upp i ett eller ett par avsnitt (typ Jenny Calendar i Buffy eller Gwen i Angel)...

Jag undrar om ni har tips på hur man ska få in tillfälliga karaktärer styrda av spelare som har noll koll på kampanjens relativt komplicerade intrig.. det finns en massa bakgrundsfakta men oftast är avsnitten (precis som i Buffy) fristående...

Det känns så krystat å at in en ny allierad till karaktärerna (det är ju inte nåt grottröj vi snackar om här) och fienderna styr jag gärna själv.... skulle föredra någon slags neutral karaktär som tillfälligt är med hjältarna men det blir ofta svårt å få in den i gemenskapen..

Vad har ni för tankar på att ta in tillfälliga spelare i kampanjer?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag undrar om ni har tips på hur man ska få in tillfälliga karaktärer styrda av spelare som har noll koll på kampanjens relativt komplicerade intrig.. det finns en massa bakgrundsfakta men oftast är avsnitten (precis som i Buffy) fristående...
Jag tror du redan svarat på frågan själv. Ta in karaktärer som kommer "utifrån", dvs som saknar kampanjbakgrunden. En fördel med att ta in gästspelare är ju dessutom att de kan spela lite andra roller, exempelvis behöver de inte vara helt pålitliga (om de sen verkligen går att lita på eller inte när det kommer till kritan kan man ju lämna öppet...). Både Buffy och Angel har ju ett antal karaktärer som kommer in som allierade, men som sedan byter sida eller blir oallierade.

Ett annat alternativ, som dock är lite för sent för dig men som jag ändå nämner för att det kan vara bra någon annan gång, är att låta spelarna göra två karaktärer var. Den ena spelar de, den andra är en NPC i deras närhet som inte är så central i handlingen. Jag hade tänkt köra så i Razor Ridge där spelarna har en detektivbyrå. I mitt fall skulle de andra karaktärerna vara på andra, i spelet ointressanta uppdrag (spionera på otrogna makar och sånt) eller syssla med byråns arkiv och sånt. Som spelledare kan man använda dem när man behöver någon som hamnar i knipa, för att få spelarna ur en knipa/fastkörning eller när man bara vill slänga in lite mer krydda. Dessa karaktärer är dessutom spelarnas reservkaraktärer, så om någon skulle stryka med så har man en som redan är inarbetad i kampanjen att ta över (varefter spelaren gör en ny reservkaraktär). Jag hade dessutom tänkt göra reservkaraktärerna lite sämre tills de tas i bruk av en spelare och "befordras till hjälte", detta för att undvika "Det här är för svårt, ring in teamet.".

Sådana reservkaraktärer är också naturliga karaktärer för att gästspelas.

Sedan kan man ju alltid utnyttja dependents om sådana finns. Jag brukar uppmuntra spelarna att ha sådana, men de brukar föredra tråkiga nackdelar istället.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,930
Location
Nordnordost
Det suger!

Tråkigt nog har jag sett några kampanjer vissna och dö när man tagit in spelare utifrån efter ett tag. De nya har andra förväntningar och en annan hållning till kampanjer än de som redan är på plats. Så de drar åt ett annat håll utan att för den skull mena illa.

Mitt tips är att köra vidare med de två spelare du har och välkomna resenärerna tillbaka in i spelet när de återvänder.
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Mitt tips är att köra vidare med de två spelare du har och välkomna resenärerna tillbaka in i spelet när de återvänder
Har funderat över det men det känns liksom inte rätt... kampanjen bygger på interaktion i gruppen (alla spelare är tonårstjejer som älskar att spela ut såpaaspekten av Buffy) och med bara två spelare skulle det nog dö...

Jag tror du redan svarat på frågan själv. Ta in karaktärer som kommer "utifrån", dvs som saknar kampanjbakgrunden. En fördel med att ta in gästspelare är ju dessutom att de kan spela lite andra roller, exempelvis behöver de inte vara helt pålitliga (om de sen verkligen går att lita på eller inte när det kommer till kritan kan man ju lämna öppet...). Både Buffy och Angel har ju ett antal karaktärer som kommer in som allierade, men som sedan byter sida eller blir oallierade.
Jo.. det är ju nåt sånt jag tänkt.... frågan är hur jag ska få in dem i gruppen tillfälligt?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad har ni för tankar på att ta in tillfälliga spelare i kampanjer?
Det är lite på gott & onta tt ta in en spelare för ett möte..
Det goda kan ju vara att det är en newbi som inte t estat det hela & får channsen att speal lite med erfarnare spelare & det är ju bra. Så han/hon får en inblick i det hela.
Å andra sidan så kan det vara lite jobbigt med folk som poppar in & ut. Man får inte nån konternilitet i det hela, utan har en massa lösa karatärer här & där.

Fast jag är nog rellativt possitivt inställd att plocka in folk förett möte. Kan ju vara bra att kanske röra om lite i grytan med ett sdåant gästspel.

/ Johan K, som anser att Illumenati är ett förbannat skoj spel !
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag har i huvudsak bra erfarenheter av att ta in gästspelare och temporära roller. Vanligtvis i en roll som annars skulle satts som tyngre slp. Dvs nästan alltid någon annan typ av roll än de ordinarie karaktärerna, men en roll som fyller upp ett behov de saknar. Vilket gör att gästspelare vanligtvis får speciallistroller.

Har en kompis som gjort samma sak, men då ofta byggt en plott till gästrollen. Så gästspelaren har fått bli tillfällets uppdragsgivare/hjälpsökare.

Ditt problem med bakgrundsfakta tror jag kan vändas till en fördel, låt gästspelarna (i alla fall i början) komma in utan koll på intrigen och sätt dem i en sits som tvingar spelarna att förklara bakgrunden för dem. Detta ger också ordinarie spelare ett tillfälle att reflektera över grundplotten. Likt hur mycket dump om världen Fred får i Angel. Hon är då hon dyker upp i serien uselt uppdaterad på världen, samtidigt som hon har specialkunskaper om den miljö som de hittar henne i, plus att hon är ett bra speciallist kompliment till gruppen i förlängingen.
 
Top