Nekromanti Gällande modifierade resonansriktningar

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Hej

Jag är ny postare här på forumet och har snöat in mig lite på funderingar kring bland annat alkemi och dylikt.

Vid genomläsning av Mystik och Magi har jag börjat tänka lite på följande:

Om man skulle ta en kubikcentimeter vatten, som för detta resonemangs skull får ha en vikt på 1 gram, och modifiera resonansriktningen gällande densitet på denna kubikcentimeter riktigt mycket. Så mycket att det där grammet vatten skulle få 100 eller 1000 gånger så hög densitet. Skulle detta då ha till följd att detta gram vatten då istället bara skulle ta upp ett knappnålshuvuds plats?

Och om det skulle göra det: Om man därefte skulle ta en behållare innehållande 1000 gram vatten och tillsätta det gram vatten med modifierad resonansriktning, skulle då det bli ett litet knappnålshuvud av supertätt vatten som ligger på botten eller skulle det blandas ut och den ökade densiteten skulle jämna ut sig så att man får en kubikcentimeter vatten som väger upp till 1001 gram?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Att ändra resonansriktningar kan nog lika gärna helt och hållet byta ämne och därför bör det behandlas som ett helt nytt ämne, snarare än ett tungt vatten. Därför bör väl denna tunga vätska sjunka ned till bottnen av kärlet och alltså lägga sig i en, mycket, tunn hinna där (eftersom det är en så liten mängd). Med en större mängd tung vätska kommer det att bildas två olika lager med olika vätskor (prova att hälla exempelvis olivolja och vatten i samma kärl och vänta. Förhoppningsvis kommer det bildas två lager, trots att densiteten skiljer mycket lite mellan olivolja och vatten.).
Dessutom kommer den tunga vätskan i vårat universum att hya mycket högre ytspänning (på grund av att atomerna kommer ligga mycket närmare varandra), i Mundana kan man fråga sig vad som orsakar ytspänningen. Det kan förklaras av den spänning som skapas på grund av att vatten är en ren hydrotropisk källa mer eller mindre är fysiskt manifesterad hydrotropi. Det betyder att vatten snarare är hydrotropi än vanlig materia och därför har lite annorlunda egenskaper på grund av den spänning mellan planen. Det fysiska vattnet vill ha samma form som det hydrotropiska fältet. Det är en möjlig förklaring, men känns mera påhittad än logisk.

Hej och välkommen också!
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Tack för välkomnandet!

Jag tror jag förstår, det låter logiskt att det skulle bete sig så.
Skulle samma resultat ske med andra ämnen, exempelvis om man påverkar densitet/vikt eller liknande på metall och därefter smälter metallen och blandar upp den med andra metaller för att exempelvis skapa ett svärd som på grund av högre vikt har samma ungefärliga balans men högre huggkraft/tålighet än andra svärd av samma storlek? Eller för att ta ett annat exempel: Förstärka viktiga metalldetaljer som exempelvis kedjelänkar, lås eller annat?

Kommer samma motsvarande effekt att ske och det skulle bli en ofullständig ihopsmältning med skörhet som resultat?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Just metaller beter sig lite annorlunda eftersom att dom riktigt sätts ihop på en atomisk nivå (struntar i att gå in på detaljer och lämnar utrymme åt hårklyverier), men ändå går det att göra blandade metaller (legeringar) som brons (blandning av tenn och koppar). Då skulle det nog blandas ut och båda metallerna skulle då få ett mellanting av både metallernas egenskaper. Det borde vara nåt liknande i Mundana.
 
Top