Nekromanti "Fysiska" primära färdigheter. (Främst DoD4)

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag har för avsikt att ta frångå Ep för "vanliga lyckade färdighetsslag" i följande färdigheter.

- Gömma sig
- Klättra
- Hoppa
- Rida
- Smyga.

Orsaken är att jag tycker det är skrattretande att man ska bli bättre på dessa genom (endast) två lyckade försök, så länge FV är under 10, då det i verkligheten knappast är något man kan bli bättre på annat än genom hård träning. Åtgärden kommer inte att ändra på kostnad att höja eller Ep för ensamträning eller träning med lärare. Så kallade spel-Ep kommer man givetvis att få använda till att höja dessa färdigheter med.

Följande är jag osäker på:
- Finna dolda ting
- Lyssna
- Sjunga
- Upptäcka fara

Jag har även haft i tankarna att ge mig på övriga färdigheter och ändra för sådant som Simma, Akrobatik och Marschera, men jag kom till att det skulle bli för omständigt att hålla reda på. Just färdigheterna Klättra och Hoppa är de sticker mig mest i ögonen.

Och annars, när det finns sådana färdigheter som dessa, varför finns det ingen Kasta? Det är ju något som förekommer i många situationer. Har det något med de speciella kastvapnen att göra? Blir det inte lite samma förhållande som mellan Slagsmål och handvapen?

Vad anser ni om åtgärden? Är den onödig? Är det spelmässigt bra om Rp:na får Ep? Jag misstänker att åtgärden kommer att få den fördelen att spelarna börjar köpa högre värden i GE när de gör sina Rp, eftersom de vet att det är svårt att få höja när spelet väl har börjat.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Det tycker jag inte du skall göra. Att bli bättre på att göra en fysisk aktivitet genom att använda denna ser jag som fullständigt logiskt. Att det tar betydligt längre tid med träning tycker jag förklaras genom att det inte är "på riktigt". Man lär sig bra mycket mer om livet hänger på det än vad man gör om man har ett säkerhetsnät, eller vetskapen om att det är på låtsas.

Jag hänvisar till mina egna erfarenheter. När jag spelade fotboll så kunde jag öva och öva finter på träning, men det var inte förrän jag lyckades med dem på match som jag kände att jag verkligen drog till mig kunskaper om vad som gick och inte gick att göra.

Däremot så förstår jag att du ifrågasätter vissa andra färdigheter. Hur blir man egentligen bättre på att lyssna? Genom att göra det ofta? Genom att lyssna på höga ljud borde man bli sämre... Upptäcka fara är än mer problematisk, hur tusan tränar man upp sitt sjätte sinne? Finna dolt och Sjunga ser jag dock som fysiska aktiviteter, speciellt den senare och har inga problem med att hantera dem som vanligt. Sjunga borde dessutom vara en B-färdighet, med allt vad det innebär.

Jag tycker du skall fortsätta göra som reglerna säger. Om du ändå vill ändra så föreslår jag att du reviderar hela systemet från början, och inte nöjer dig med några fåtal färdigheter. Alltså, kör med den smårisiga bilen eller skicka den till bilkrossen och bygg en ny.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Att det tar betydligt längre tid med träning tycker jag förklaras genom att det inte är "på riktigt". Man lär sig bra mycket mer om livet hänger på det än vad man gör om man har ett säkerhetsnät, eller vetskapen om att det är på låtsas.
Mjo, så kan det ju tänkas vara. Men det är ändå rätt konstigt att man får starkare benmuskler och således även kan hoppa längre bara man lyckas två gånger. Eller är det fast i tekniken? Nåja, allt kan inte vara så realistiskt och detta är ju bara en liten detalj i ett annars (i mitt tycke) ganska bra sammanhang, om ni förstår vad jag menar. :gremsmile:

Dessutom är ger det ju en viss tillfredsställelse att sudda ut ett gammalt värde och fylla i ett nytt, högre. :gremwink:

Jag tycker du skall fortsätta göra som reglerna säger. Om du ändå vill ändra så föreslår jag att du reviderar hela systemet från början, och inte nöjer dig med några fåtal färdigheter. Alltså, kör med den smårisiga bilen eller skicka den till bilkrossen och bygg en ny.
Det var detta svaret jag fasade för. :gremshocked: Det har legat någonstans och gnagt i mitt inre sedan jag bestämde mig för att inte ändra Simma. Eftersom jag inte tror att jag skulle klara att fixa ett bättre system ändå, så skippar jag nog det hela och håller mig till det gamla. Dessutom är jag nog för lat för att ta i ännu ett projekt. :gremcrazy: Jag har rätt många på gång redan. Men tack för att du visade mig den rätta vägen, och hindrade att jag begav mig in på någon snårig liten buskstig!
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Mjo, så kan det ju tänkas vara. Men det är ändå rätt konstigt att man får starkare benmuskler och således även kan hoppa längre bara man lyckas två gånger. Eller är det fast i tekniken? Nåja, allt kan inte vara så realistiskt och detta är ju bara en liten detalj i ett annars (i mitt tycke) ganska bra sammanhang, om ni förstår vad jag menar
Först är det tekniken som förbättras när färdigheten ökar, även om man realistiskt sett blir starkare av att hoppa mycket. DoD simulerar dock inte hur grundegenskaper förbättras genom långvarigt användande av färdigheter. Sedan blir det ju så att alla erfarenhetssystem har klumpiga delar som inte överensstämmer med verkligheten. Varför blir t ex spelarna plötsligt bättre under veckan efter ett äventyr och inte gradvis under äventyrets gång? Något som brukar vara en tämligen vanlig regel. Man får nog acceptera vissa skavanker eller revidera systemet helt som Azagthoth säger.

Personligen tycker jag inte det gör något om man blir bättre på dessa färdigheter rätt snabbt eftersom man kan vara onaturligt dålig i dem från början om man inte lagt EP på dem (beroende på vilken sorts karaktär man spelar naturligtvis). Jag tycker dessutom att vissa färdigheter ska ha grundchans även om de är sekundära. Ge mig t ex vilket närstridsvapen som helst så ska jag nog kunna slå ner någon som inte gör alltför bra motstånd med det. Det blir absurt att man inte kan ta upp en yxa och använda den hjälpligt mot någon. Speciellt om man kan någon vapenfärdighet eller kampsport eftersom man då redan har bra koll på hur en stridssituation flyter, hur motståndare beter sig osv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
"Men det är ändå rätt konstigt att man får starkare benmuskler och således även kan hoppa längre bara man lyckas två gånger."
Ett steg är inte såå mycket.. Att öka från FV 6 till FV 7 är ju pyttelite.. Du har ökat din förmåga med 5 procentenheter.. Dock så kan detta räknas som om att du kan hoppa 1 dm längre men det är bara 5% större chans än tidigare, väl? Fast nu ska jag inte haka upp mig på ditt exempel..

Om du inte hade spelat DoD4 utan den fenomenala (lite sarkasm, trots att jag tycker att det är fenomenalt) EDD så hade du lätt kunnat slippa detta problem genom att göra dessa till B-färdigheter.. I Expert så kunde man inte få erf(arenhet) i B-färdigheter om det inte gällde aktivt studerande/tränande.. Implementera den regeln till 91:an och gör de färdigheter du vill ha som B-färdigheter till B-färdigheter så är saken biff (nästintill i alla fall)..

Själv har jag tagit bort Gömma sig, Klättra, Hoppa och Lyssna och inkluderat de i grundegenskaperna istället.. Gömma sig, till exempel tycker jag lika gärna kan vara ett INT-slag istället.. Korkade ungar är dåliga på barnleken kurra gömma, helt enkelt.. Sedan har jag även inkluderat Gömma sig i Smyga samt Klättra och Hoppa i Akrobatik (man får plus på GE-slaget för de två sista)..

Vad gäller de andra färdigheterna förstår jag inte hur du tänker.. Det är väl klart att man ska få erf på dem när man väl gör ett färdighetsslag...?
Rida: Man skumpar till en början omkring på hästryggen, men förr eller senare så har man väl ändå lärt sig tekniken? Jag vet inte vad det står i reglerna men jag inkluderar även hästskötsel i Rida.. Kunskap om sådant kommer runt FV 11-13.. Att kunna skritta kan väl alla (FV 0-5), men för att galoppera, hoppa eller stanna med hästen kräver färdighetsslag och erfarenhet.. Det är inte precis något man kan lära sig lika bra genom teori.. En öm bak på slutet av dagen, där rida varit huvudsysslan, är väl knappast något en van rytt (FV13+) har, medan för väl en oerfaren..
Smyga: Tekniker för att smyga kan man alltid lära sig och sedan finslipa dem i all oändlighet.. Det är inte bara sina egna fötter man behöver hålla reda på utan även andras.. En erfaren smygare smyger knappast rakt in i en patrull, något som kan hända en oerfaren smygare..
Finna dolda ting: "Aha, där kan man gömma saker. Det måste jag komma ihåg".. Tekniker man lär sig och finslipar, precis som med Smyga.. Du gör något aktivt och kan därmed lära dig det bättre.. FDT är ju inte bara att leta efter saker utan även att upptäcka nya.. Smyger du i en korridor så bör till exempel SL slå ett slag för FDT om det finns en (någorlunda synlig) fälla i korridoren eller om du rider ute på landet så kan du upptäcka saker på distans genom ett lyckat FDT.. Du bättrar alltså på din spaningsteknik..
Sjunga: Öva skalor hela dagarna är kanske inte roligt, men det gör dig till en bättre sångare.. Att testa nya tonsätt medan du sjunger eller rätta till toner som du själv hör är fel.. I Sjunga tycker jag även komponera sånger ingår och det kan man sannerligen förbättra..
Upptäcka fara: Att lägga märke till att saker känns fel är en konst svår att lära.. Jag vet inte hur du kör med färdigheten, men i reglerna förklaras den väl som något "övernaturligt" (Du känner nackhåren reser sig).. Jag kör mer med förklaringarna att rollpersonen lägger märke till saker som avviker från det normala.. Alla djuren i skogen är tysta, alla korridorer har haft en röd matta förutom den som har en svart, att du ser någon kastar en nervös blick, en (nervös) svettår rinner ner för någons kind trots att det är kallt ute och denne inte verkar andfådd, med mera.. Att lyckas med ett färdighetsslag innebär alltså att du lägger märke till något av dessa avvikelser, ibland är det en ny en och då får du en höjning (varannan gång alltså, om du har FV<10).. En spaningsfärdighet, alltså som ibland kan ersätta FDT-slagen..

Istället för de färdigheter du vill ta bort erf-förbättring på skulle jag kunna tänka mig att INT-färdigheterna inte går att höja med erf.. Förklara varför ska man kunna Drakkunskap bättre efter att ha använt färdigheten 3 gånger? Jag godtar detta utan förklaring eftersom jag orkar inte ha ett annorlunda erf-system till lärdomsfärdigheter, trots att jag gjort om det mesta till DoD.. Det blir helt enkelt för krångligt och det vill jag inte ha i DoD.. Mycket av regeländringarna jag gjort är förenklingar (IMO), trots att regelsystemet redan från början är enkelt (jag har gjort DoD mer konsekvent)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker Berserk tänker fel
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Istället för de färdigheter du vill ta bort erf-förbättring på skulle jag kunna tänka mig att INT-färdigheterna inte går att höja med erf.. Förklara varför ska man kunna Drakkunskap bättre efter att ha använt färdigheten 3 gånger? Jag godtar detta utan förklaring eftersom jag orkar inte ha ett annorlunda erf-system till lärdomsfärdigheter, trots att jag gjort om det mesta till DoD.. Det blir helt enkelt för krångligt och det vill jag inte ha i DoD..
Ja, ifall du i detta fallet planterar in DoD4:s system, där man inte får erf. för lärdomsfärdigheter bara genom att använda dem (eftersom de är B-färdigheter) och istället kräver studier eller annan erfarenhet (resa mycket ger t.ex. plus på geografi) för att höja färdigheterna, så har du löst problemet.
I övrigt ett mycket bra inlägg.

/BD, som tycker att Berserk kan ta åt sig lite av Hans förslag.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Varför blir t ex spelarna plötsligt bättre under veckan efter ett äventyr och inte gradvis under äventyrets gång? Något som brukar vara en tämligen vanlig regel.
Detta har jag redan ändrat i mitt system, så att Rp blir bättre i sina färdigheter redan efter åtta timmars sömn, sedan de "förtjänat" Ep i färsigheterna. Dock krävs fortsättningsvis en paus på en vecka för att få höja med de Ep som utdelats för gott ROLLspelande eller väl avklarat äventyr.

I övrigt har du nog rätt i det du säger.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Om du inte hade spelat DoD4 utan den fenomenala (lite sarkasm, trots att jag tycker att det är fenomenalt) EDD så hade du lätt kunnat slippa detta problem genom att göra dessa till B-färdigheter..
I vårt DoD4 finns även B-färdigheter. Dessa är bl.a. Språk, Kunskap om.., Geografi, Geologi. Dessa slås inte utan man kan vad man kan. (Oftast. I specifika fall, där det gäller någon exakt kunskap som behövs kan slag göras) Man får därför aldrig Ep i dessa, annat än genom träning.

Korkade ungar är dåliga på barnleken kurra gömma, helt enkelt..
..vilket avspeglar sig i att egenskapen är grundad på INT och får en dålig baschans för dåliga värden på INT. Ungar har oftast inte haft så mycket tid på sig att höja, utan kör väl oftast på BC. :gremtongue:

Vad gäller de andra färdigheterna förstår jag inte hur du tänker.. Det är väl klart att man ska få erf på dem när man väl gör ett färdighetsslag...?
Det är just detta jag har börjat fundera över. Förut var det självklart, men nu är jag inte så säker längre. Blir du faktiskt 25% bättre ryttare av att rida två gånger till? Ok, dåligt exempel. Men jag tycker i alla fall att färdighetsvärdet stiger för fort gentemot hur mycket erfarenhet som faktiskt kan erhållas ur ett lyckat försök på färdigheten. Det är det det handlar om. När du tränar får du ett Ep i veckan, eller två med lärare. (Förutsatt att du lyckas med bägge slagen.) Då får du höja ett FV efter två/en veckas träning, vilket i mina öron låter rimligare än på två dagar. Att detta borde gälla alla färdigheter är den sak som fått mig att bestämma mig för att slutligen inte byta system. Det är kul att diskutera, dock. :gremlaugh:

/ [color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker [color:\\"blue\\"] Berserk[/color] tänker fel
Och [color:\\"blue\\"] Berserk[/color] tror att inte [color:\\"green\\"]Han[/color] riktigt förstått vad han ville åt. :gremgrin:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Re: "Fysiska" primära färdigheter. + lite BC *edit

"..vilket avspeglar sig i att egenskapen är grundad på INT och får en dålig baschans för dåliga värden på INT. Ungar har oftast inte haft så mycket tid på sig att höja, utan kör väl oftast på BC."
Jaha.. Är det därför alla ungar jämt blir hittade när jag lekte kurra gömma när jag var liten.. Å andra sidan så borde ju en unge med BC i FDT inte hitta en jäkel.. :gremtongue:
Äh, vi lämnar den här jämförelsen, va? :gremwink:

Jag tycker dock att GE:na har för liten betydelse och att vissa färdigheter lätt borde kunna ersättas med ett GE-slag, det är därför jag har gjort som jag gjort.. BC spelar för liten roll för färdigheter.. Jag såg ett förslag där färdigheterna i DoD kostade mindre ju högre GE:n var som färdigheten baserades på.. Smart, och jag hade infört detta om jag inte redan hade ett system som jag var nöjd med..

"Blir du faktiskt 25% bättre ryttare av att rida två gånger till?"
Näe, du blir 5% (1/20:del) bättre, om du nu har ett FV under 10..

"Men jag tycker i alla fall att färdighetsvärdet stiger för fort gentemot hur mycket erfarenhet som faktiskt kan erhållas ur ett lyckat försök på färdigheten."
Ja... Jo, jag håller med men du slår för många färdighetsslag i så fall.. Rida är inget som man behöver slå ett slag för en gång varje timme.. Slå en gång i veckan istället (eller två om du nu vill få in träningsregeln på ett vettigt sätt).. Fummel innebär missöde (naturligtvis) och perfekt att man tar sig fortare fram.. Det är som med Geografi eller Kulturkännedom eller Sjökunnighet eller Överlevnad.. Man slår över en lång tidsperiod istället.. Jag brukar dock inte slå slag då det tar tid utan bestämmer helt enkelt hur många erf (mellan 1-2 per vecka) som spelarna får, beroende på hur mycket de använder sig av färdigheten dagligen.. Endast när rollpersonen är under tidspress eller försöker åstadkomma något utöver det vanliga (som hoppa med hästen för Rida) så kräver jag ett färdighetsslag.. Jämför detta med vapenfärdigheter.. Att hugga någon som sover kräver inget färdighetsslag (det går på "rutin"), men att hugga någon i strid kräver något utöver det vanliga..

Vad jag menar är att hur man ska använda färdigheterna förändras utefter situation.. Ta hästhoppning som exempel.. Tidigare har jag skrivit att hoppa med häst kräver ett slag.. För hästhopparna är hoppningen rutin och man slår då endast ett slag för att se om det blev en bra tid, inte ett slag för varje hopp.. Verstehen Sie?

"Och Berserk tror att inte [color:\\"green\\"]Han[/color] riktigt förstått vad han ville åt. :gremgrin:"
:gremlaugh: Tack detsamma, fast tvärtom med namnen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som upptäckte en forumsbugg i och med detta inlägg
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: "Fysiska" primära färdigheter. + lite BC *edit

Ok, jag tror vi slutligen förstår varandra någorlunda. :gremsmile:

"Blir du faktiskt 25% bättre ryttare av att rida två gånger till?"
Näe, du blir 5% (1/20:del) bättre, om du nu har ett FV under 10..
Jag tänkte mig en person med FV 4 i Rida. Denna lyckas två ggr och kan höja till FV 5. Han har blivit 25% bättre... Men jag förstår dig likväl! (Dock säger inget att skalan slutar vid 20 även om tärningen råkar ha 20 sidor.)

Jag såg ett förslag där färdigheterna i DoD kostade mindre ju högre GE:n var som färdigheten baserades på.. Smart, och jag hade infört detta om jag inte redan hade ett system som jag var nöjd med..
Det var kanske detta inlägg av Don Kennetho du syftade på? Jag blev också ganska inspirerad vid det tillfället, och när nu även du prisar systemet kan jag ju inte annat än planera om. Kanske jag borde ta det i bruk ändå? :gremsmile:

Nåja, nu tror jag tråden spårat ur tillräckligt. Lite inspiration tvingades ju fram slutligen, och det är ju det viktiga! Gonatt, allesamman!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Re: "Fysiska" primära färdigheter. + lite BC *edit

"Ok, jag tror vi slutligen förstår varandra någorlunda. :gremsmile:"
Gusselov.. :gremsmile:

"Jag tänkte mig en person med FV 4 i Rida. Denna lyckas två ggr och kan höja till FV 5. Han har blivit 25% bättre... Men jag förstår dig likväl! (Dock säger inget att skalan slutar vid 20 även om tärningen råkar ha 20 sidor.)
Näe, du har rätt men jag räknar från gamla DoD(2) där allting var i %-form.. 20 är då 100% och 4 är 20%.. Höja från 4-5 blir således 5 procentenheters höjning.. *Jag ville bara förklarar hur jag tänker, inget annat*

"Det var kanske detta inlägg av Don Kennetho du syftade på?</A>"
Njaee.. Jag kommer inte ihåg.. Jag hade för mig att det var annorlunda, typ multipelkostnaden var 3 om GE:n var mellan 1-5, 2,75 om mellan 6-10, 2,5 om mellan 11-15, 2,25 om mellan 16-20 och 2 om GE:n är 21+.. Det var inte just dem talen, men följde den principen.. Jag vet inte om jag fick detta från forumet eller från någon hemsida för husregler till DoD (typ den med DoD 4.01).. Det jag då inte gillade var att man har decimaltal i multipelkostnaden.. Det blir så pass svårt att (för vissa) räkna i huvudet..

"Kanske jag borde ta det i bruk ändå?"
Det innebär att du får ändra på antalet EP som man får från början, bland annat.. Det kräver en del karaktärsgörande för att balansera det såpass att det blir ungefär samma sak som med gamla systemet (tro mig, jag har ändrat både BP och EP-mängden)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det var synd att det tog slut då det var intressant att diskutera/bolla idéer
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Blir du faktiskt 25% bättre ryttare av att rida två gånger till? Ok, dåligt exempel. Men jag tycker i alla fall att färdighetsvärdet stiger för fort gentemot hur mycket erfarenhet som faktiskt kan erhållas ur ett lyckat försök på färdigheten.
Det är ju sen bara hur man ser på saken. Antagligen blir du 25% bättre ryttare de två första gångerna du rider i ditt liv, och verkligen lyckas med det (och du rider antagligen för första gången om du har BC). Samma sak gäller med hoppa och liknande (betänk att du är jävligt dålig på något som du har BC i, det betyder att du aldrig har gjort det... vilket är ganska konstigt när det gäller färdigheter som hoppa och klättra). Sen är ju systemet på det sättet obalanserat att det är ända upp till FV 10 som det kostar 2 att höja, men det är antagligen för att de högre siffrorna skulle bli så förbannat dyra annars, och vid en eventuell ändring av systemet skulle få lägga till ett antal EP.
Sammanfattning: Det är smidigare som det är.

/BD, som ska spela ikväll :gremgrin:
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Antagligen blir du 25% bättre ryttare de två första gångerna du rider i ditt liv, och verkligen lyckas med det (och du rider antagligen för första gången om du har BC)
Eller så blir man oändligt mycket bättre. Det är ju hur man ser på saken. :gremwink:

betänk att du är jävligt dålig på något som du har BC i, det betyder att du aldrig har gjort det... vilket är ganska konstigt när det gäller färdigheter som hoppa och klättra
Exakt. Om man inte fick Ep när man klarar slag på dessa vore man tvungen att höja från start, för att ha några utsikter att lyckas när spelet väl kör igång. Inte som nu, att många tänker "Äsch, det går så fort att höja ändå. Jag skaffar FV 17 i Bastardsvärd istället."

/BD, som ska spela ikväll
Och detta betyder att jag borde SL:a? Hmm.. Får nog ta och hitta på en verklig handling till kvällens spel. :gremwink:
 
Top