Nekromanti 'Fysiska' pentgram

Telephalsion

Swordsman
Om man gör ett pentagram, eller skyddscirkel, är det då bundet till en fysisk form, som det kalk man ritade pentagrammet med, eller manifesteras en magisk symbol som inte går att påverka fysiskt?

Min fråga är, om en magiker låser en demon i ett pentagram, kan medelsvennson gå till pentagrammet och sopa bort det med en kvast?

wallahad

Swordsman
Det beror på har jag för mig.

Som jag minns det så går det att vända åt båda hållen.
Stänga inne eller stänga ute.

Den på "Rätt" sida av pentagrammet kan enkelt påverka det.
Så; Ja.
En Svensson kan förstöra ett pentagram, vid fel tillfälle.
Därmed inte sagt att det är så enkelt som du får det att låta.

Vidare så brukar Aktiv magi vara lite synligare än krita på golvet, när jag sitter som SL.
Speciellt om man kliver över magnitud 5.

Fienden

Hero
Vem som helst kan förstöra ett pentagram genom att bryta det, ja. Magin är bunden i den fysiska symbolen. Detta är anledningen varför intelligenta magiker använder järnpentagram.

k7e9

Hero
Det tycker jag nog på ett sätt. Att sopa ska vara en livsfarlig aktivitet.

Däremot, tänk på att ett pentagram är en besvärjelse/ritual/ceremoni (som är temporär eller provisorisk) och att de generellt sett inte kan brytas förutom av "Riva sönder väv", eller om magikern avslutar den.
Permanenta besvärjelser/ritualer sitter i utan att kunna brytas.
Detta skulle betyda att om du ritat ett pentagram med kalk, så kommer troligtvis kalket magiskt bindas i formen av ett pentagram och inte gå att sopa bort.
Det samma borde gälla om man strör salt i en skyddscirkel, då bör saltet ligga kvar oavsett väder, vind och yttre påverkan tills besvärjelsen/ritualen/ceremonin upphör.

Däremot kan det vara dramatikt korrekt att någon råkar släppa lös en demon av oförsiktighet.

duncan_UBBT

Swordsman
Eller så är svårigheten att dra undan saltet från platsen lika stor som styrkan som krävs att bryta skyddscirkeln.

k7e9

Hero
Duncan said:
Eller så är svårigheten att dra undan saltet från platsen lika stor som styrkan som krävs att bryta skyddscirkeln.
Så skulle man kunna göra, men slutar skyddscirkeln existera om man gör det? Eller har man bara flyttat saltet lite.
Vad jag vet så står det väl inget, på varken skyddscirkeln eller pentagramtexterna, om att man måste rita upp det på något sätt? Även om det är lite häftigare med ett uppritat pentagram i blod, eller en skyddscirkel av salt eller något annat liknande (om inget annat för att markera var gränsen går).

Telephalsion

Swordsman
Precis, skapas en osynlig form och salt/blod/etc är mest till för att förtydliga vart symbolen är?
Eller kräver semo/ikonotropi ett fysiskt medium?

Jag tycker det är mycket grymmare och mer dramaturgiskt användbart om man behöver någon form av fysisk gestaltning för att pentagrammet ska skapas.
Det kanske inte behövs för att upprätthålla dem, men kanske för att skapa symbolen.

Och om det krävs ett fysiskt medium, hur specifikt måste det vara? Man behöver kanske bara peka ut fem uddar med typ sten för att göra ett pentagram, och man måste kanske bara göra en grov cirkel för en skyddscirkel. Eller måste man ha passare och linjal för att inte misslyckas?

wallahad

Swordsman
Men visst säger det sig självt?

Magierna hämtar sin kraft via den specifika symbolen. Ergo; Ikonotropi = Ikon

Att Alstra från aspekten utan rätt Ursprung står beskrivet i grundboken.

Hur specifikt? Titta på kinesiska tecken.
De är ritade för hand och bara biten att strecket korsar ett annat sträck i stället för att stanna i det kan göra skillnaden mellan Kvinna och Kvinnan.
(Nej jag är inte expert på kina tecken men har läst nog mycket för att veta nog mycket att jag vet lite.)

Min poäng är; Du behöver inte linjaler och sådant men det kan underlätta.

Vidare till hur viktig symbolen är när filamentet väl är alstrat, det vill jag läsa på om innan jag säger något.
Men tittar man på de andra aspekterna så behövs mediet bara vid aktiveringen.

duncan_UBBT

Swordsman
Eller kanske en kombination av de båda? Det finns alltså två anledningar varför man målar ett fysiskt pentagram:
1. För att just pentagram-symbolen krävs för att alstra till ett pentagram.
2. För att det fysiska pentagrammet är en fysisk manifestation av filamenten som ingår, ungefär som ett kongelat. Förstör man pentagrammet så dissiperar filamenten okontrollerat, med för att bryta det krävs ett STY-slag med samma svårighet som det för att bryta pentagrammet.

Sedan har jag en egen fråga angående detta ämne. Andar, Demoner och själar kan ju inte passera ett pentagram eller en skyddscirkel från fel håll, åtminstone inte utan ett slag, men kan föremål passera igenom?

Jag tänkte på det när jag såg Sleepy Hollow för ett par nätter sedan. För er som inte sett filmen: Ond kille försöker ta sig in i kyrka där bybor gömmer sig, ond kille kommer inte in ör att kyrkan är skyddad, ond kille kastar föremål genom rutan som träffar personen denne ville åt och dödar denne.

Är det alltså möjligt för föremål att passera en skyddscirkel? Jag minns inte om det står något om det i M&M, och jag har ingen av regelböckerna hemma just nu.

k7e9

Hero
Exemplifierar med Helgad cirkel av tredje rangen (3) som finns på sidan 91 i religioner.

Vill minnas att besvärjelser, ceremonier får sina svårighetsslag höjda med Ob3T6.
Skjutvapen och kastvapen får sin skada reducerad med Ob3T6.
Kasta in "andra" föremål kräver ett lyckat slag mot STY med Ob3T6.
Demoner/Elementarer/Själar av rang 3 eller lägre kan inte passera, andra kan passera obehindrat.
Varelser/föremål som befann sig i cirkeln när den helgades kan passera in och ut obehindrat.

Pentagramet är en inverterad skyddscirkel, så den fungerar troligtvis likadant vad det gäller föremål osv. Men jag orkar inte kolla.

Frågan är vad som händer om en person som är i cirkeln när den skapas (och alltså kan passera in och ut obehindrat) går ut och försöker ta med sig ett "främmande" föremål in i cirkeln. Måste personen klara ett STY för att plocka med sig föremålet in då? Antagligen.

Regmolar

Swashbuckler
Om man gör ett pentagram, eller skyddscirkel, är det då bundet till en fysisk form, som det kalk man ritade pentagrammet med, eller manifesteras en magisk symbol som inte går att påverka fysiskt?

Min fråga är, om en magiker låser en demon i ett pentagram, kan medelsvennson gå till pentagrammet och sopa bort det med en kvast?
Enligt reglerna

Mig veterligen: Reglerna vägrar svara på fråga 1 och svarar "nej" på fråga två, eftersom det ingenstans står att Pentagram/Skyddscirkel fungerar regeltekniskt annorlunda än andra långtidsbesvärjelser.

Alla andra svar utan sidhänvisningar är åsikter eller spekulationer :gremwink:

I mitt Mundana

Även om fysiskt representation är ett vanligt focus för dessa besvärjelser är de inte nödvändiga; den semotropiska energin i besvärjelsen kommer dock att frambringa något slags mönster för att markera besvärjelsens gräns, vare sig det rör sig om en cirekelformad förtätning i golvdammet eller ett lysande pentagram av esoteriska symboler (beror på magiker, magnitud och eventuell formalisering). Mönstret skapas av besvärjelsen och är mycket svårt att förstöra (samma svårighet som för att tränga igenom besvärjelsen fysiskt); förstörs det påverkas inte besvärjelsen och mönstret återställs ofta med tiden.

Däremot finns det olika varianter av icke filamentbaserad magi (t.ex. i schamanistiska traditioner) som utnyttjar faktiska fysiska teckens och mönsters inneboende semotropiska kraft för att uppnå övernaturliga effekter (t.ex. demonfängsling), och dessa kan mycket väl förstöras fysiskt med flit eller av misstag (i gengäld kan de ofta kringgå filamentsbesvärjelsers tidsinskränkningar). Dessa kan också användas som bas för faktiska besvärjelser för att undgå tidsbegränsningar, men då kan någon klant ha sönder dem, om man har otur.

Observera att icke filamentsbaserad magi är ovanlig och ofta okänd (eller förkastad på förhand) i de civiliserade delarna av världen.

Craygh

Swordsman
Regmolar said:
Observera att icke filamentsbaserad magi är ovanlig och ofta okänd (eller förkastad på förhand) i de civiliserade delarna av världen.
Observera även att såna gamla mundanafiler som jag också förkastar det som någonting som våldtar EON's magiteori alldeles för våldsamt :D: P

duncan_UBBT

Swordsman
Jobbigt. Annars hade ju det perfekta sättet för en magiker att skydda sitt hemliga tillhåll vara att skapa en ritual som väver Skyddscirkel provisoriskt av 7e magnituden runt sitt hus. Nu kan han alltså inte shoppa nya kläder eller använda någonting som inte fanns i huset när han började med besvärjelsen...

Telephalsion

Swordsman
Bygga en låda, stoppa in artefakt som skapar vatten och mat, skapa en skyddscirkel runt det och sen teleportera in vid fara.

k7e9

Hero
Telephalsion said:
Bygga en låda, stoppa in artefakt som skapar vatten och mat, skapa en skyddscirkel runt det och sen teleportera in vid fara.
Notera dock att besvärjelser får svårare att nå in i cirkeln, vilket borde gälla teleportera.
Frågan är dock, om magikern (eller någon annan som var i cirkeln när den skapades) försöker kasta in besvärjelser blir det någon svårighetsökning då? Besvärjelsen fanns ju inte på insidan när cirkeln skapades menar jag.

Regmolar

Swashbuckler
Observera även att såna gamla mundanafiler som jag också förkastar det som någonting som våldtar EON's magiteori alldeles för våldsamt :D: P
Jo, för den officiella teori och de regler (bådadera helt baserade på filament) som finns går ju så bra ihop med qadosh (positiv och negativ), vild magi, magiska stormar, alkemireglerna, alla regler, vandöda, nekrotropiska förmågor och magiska föremål i V&N (och alla officiella magiska föremål öht... som i sin tur går så bra ihop med de officiella artefaktreglerna), alla olika varelsers (djur, monster, troll, skuggfolk) övernaturliga förmågor mm :gremwink:

Mig veterligen är Sebastian den ende Eonskribent som tämligen konsekvent (orkar inte gör en fullständig källkontroll) hållit sig till etablerade regler och magiteori i sitt skrivande... av de som skrivit mycket nog om ämnet för att tas med i en jämförelse, vill säga.

Jag har åtminstone någon form av konsekventa magiteoretiska resonemang bakom de saker jag lägger in... och är en stark motståndare till alla dumma idéer om att någon (läs: Legio Colonan) på motsvarande 1500-talet skulle ha framställt en allomfattande vetenskaplig teori inom något fält - det om något är väl att "våldta" Eons grundkoncept om realism - förutom det faktum att den inte är allomfattande eftersom det som finns beskrivet om den inte ens nämner förklaringar till många av fenomenen ovan :gremtongue:

Regmolar

Swashbuckler
Frågan är dock, om magikern (eller någon annan som var i cirkeln när den skapades) försöker kasta in besvärjelser blir det någon svårighetsökning då? Besvärjelsen fanns ju inte på insidan när cirkeln skapades menar jag.
Jag skulle tolka regeln som om de fortfarande får svårighetsökningen - den sista meningen i effektbeskrivningen tycks ju bara vara tänkt att handla om förflyttningar.

Dessutom verkar det spontant som det mest logiska.

wallahad

Swordsman
Då en annan tråd tog upp Teleportation så tvivlar jag numera på att det är en bra lösning att ta sig till rummet med.
Men i vilket fall som helst;
Varför teleportera sig in i rummet/Skyddet, när det räcker med att stanna just utanför och sedan ta ett litet kliv in till skyddet?