Eller kanske en kombination av de båda? Det finns alltså två anledningar varför man målar ett fysiskt pentagram:
1. För att just pentagram-symbolen krävs för att alstra till ett pentagram.
2. För att det fysiska pentagrammet är en fysisk manifestation av filamenten som ingår, ungefär som ett kongelat. Förstör man pentagrammet så dissiperar filamenten okontrollerat, med för att bryta det krävs ett STY-slag med samma svårighet som det för att bryta pentagrammet.
Sedan har jag en egen fråga angående detta ämne. Andar, Demoner och själar kan ju inte passera ett pentagram eller en skyddscirkel från fel håll, åtminstone inte utan ett slag, men kan föremål passera igenom?
Jag tänkte på det när jag såg Sleepy Hollow för ett par nätter sedan. För er som inte sett filmen: Ond kille försöker ta sig in i kyrka där bybor gömmer sig, ond kille kommer inte in ör att kyrkan är skyddad, ond kille kastar föremål genom rutan som träffar personen denne ville åt och dödar denne.
Är det alltså möjligt för föremål att passera en skyddscirkel? Jag minns inte om det står något om det i M&M, och jag har ingen av regelböckerna hemma just nu.