Du får ursäkta mig, men jag blir konfunderad.Niklas73 said:Jag har 5 men det är en annan sak. Nej en jakt har ett annat mål än en strid som har ett annat mål än en tävling. Från början hade jag velat bunta ihop alla hop i samma sits men strid bröts ut från tävling och jakt som har 2 olika derivat av samma regel. Lite störande men det funkar. Men finns det fler konflikttyper så vore det intressant att veta för då kanske jag kan strömlinjeforma bättre men jag hittar bara de tre.
Okej. Jag är trött och irrade nog bort mig här i din beskrivning. Men det blir nog bra. Om någon annan lägger till något kanske jag blir klokare. =)Niklas73 said:Det vinner spelighet vilket varit mitt mål hela tiden. Strid hanteras på ett sätt. Jakt och tävlingar kräver ett enda slag men där pekar slaget också på vad som händer på ett enkelt sätt. Strid är uppdelad i flera sekvenser vilket det verkligen vinner på.
Sociala konflikter följer samma system som intellektuella, perceptionella och mentala med enda skillnaden att man kan skifta nivå för att ligga kvar i en konflikt och försöka ta övertag (tänk Noir fast med större valmöjligheter).
Utmaningar (slag mot passiv motpart som ett hinder) följer alla samma regler.
Det är isärbenat och funkar rätt bra so far! Och nu har jag ju hårt folk på det också som än så länge verkar gilla mekanismerna. Men vi får väl se...![]()
Jag kan se två anledningar till att separera olika typer av konflikter.solvebring said:Så varför skilja dem åt så mycket, mer än för textens skull?
Niklas73 said:En mental konflikt i min definition är en maktkamp mellan två hjärnor som exemplevis försöker psyka varandra medan fysiska konflikter är nävar och sparkar. Imho.
Niklas73 said:En mental konflikt i min definition är en maktkamp mellan två hjärnor som exemplevis försöker psyka varandra medan fysiska konflikter är nävar och sparkar. Imho.
Sant, fair enough. Fast jag ser ändå inte nödvändigheten i att dela upp det i så många punkter. Jag får det trots allt bara till detta:Genesis said:Jag kan se två anledningar till att separera olika typer av konflikter.solvebring said:Så varför skilja dem åt så mycket, mer än för textens skull?
Den ena är för att man vill att de ska kännas olika. Man vill få in en stressande, panikartad känsla i jaktscenerna medan de mentala konflikterna skall kännas mer kluriga.
Den ena är för att man vill betona olika sorters konflikter. I vissa spel är sociala konflikter något viktigt som man vill spela ut i detaljnivå och därför har man ett mer detaljerat system för det, medan strider gott kan klaras av med ett enkelt tärningsslag. I andra spel är det striderna man vill fokusera på, och då konstruerar man systemet därefter.