Varulv [Fyrfältare] Mekaniken i varulvsspel

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Hej alla glada varulvsdiggare!

Det här slog mig:
1698399457693.png

Man kan klassificera spelen vi spelar genom att beskriva mekaniken som mer eller mindre öppen och mer eller mindre konventionell. Öppen mekanik innebär att mekaniken spelmekaniskt betydelsefull information är känd för alla spelare vid spelstart. Konventionell mekanik är saker som utröstning, nattmord, konventionella roller som siare och väktare. Utifrån dessa dimensioner kan man sätta ihop en fyrfältare som ovan.

Här har jag prövande lagt in spelen vi spelat i år. "Snapphanarna" fick hamna i det konventionella fältet eftersom det byggde på Resistance. Jag har kallat spel med konventionell men dold mekanik för "WRNU-varulvsspel" eftersom detta historiskt har varit den typ av spel som prioriterats på forumet. Som vi ser har vi inget spel i okonventionellt och dolt-fältet ("rollspelet"). Exempel på sådana spel skulle kunna vara Fjodors tidigare spel med Alien-tema (årets spel hade ju helt öppen mekanik). Jag tror att fyrfältaren kan sammanfattas så att vi har prioriterat öppna spel, men inte varit rädda för okonventionell mekanik. Det skulle vara kul att jämföra med tidigare år!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Revolouption skulle nog hamna längre åt det okonventionella hållet tänker jag nu, med tanke på att att förmågorna slumpades varje runda och så vidare.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Snyggt, Paradise Ulvtell borde väl placeras längre åt vänster också?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Ni har spelat ett spel i månaden, och två inplanerade för de sista två! Inte illa med 12 spel på ett år!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Lite fundersam på var man ska lägga Mäster Ulv på öppenhetskalan. Det är ju inte känt vilka alternativ MU valt, men det är ju känt vilka som finns, hur valen görs, och hur de kommer att avslöjas under matchens gång. Det finns ju ingen dold mekanik, bara dold information i hur deltagarna agerat inom den mekaniken, men det är ju sant i ett vanligt spel också. Vem har väktaren väktar, vem har siaren siat, och så vidare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Lite fundersam på var man ska lägga Mäster Ulv på öppenhetskalan. Det är ju inte känt vilka alternativ MU valt, men det är ju känt vilka som finns, hur valen görs, och hur de kommer att avslöjas under matchens gång. Det finns ju ingen dold mekanik, bara dold information i hur deltagarna agerat inom den mekaniken, men det är ju sant i ett vanligt spel också. Vem har väktaren väktar, vem har siaren siat, och så vidare.
Ja absolut. Först la jag MU längre ner, men i grund och botten är det ju ett "semiöppet" spel (d.v.s. det finns ett antal öppna "möjliga mekaniker", men exakt vilka de är vet man inte). Samtidigt så är ju valet av mekaniker en del av spelet, och på så sätt är det ju helt öppet. Att jag la det strax över gränsen mellan dolt och öppet var en kompromiss. Rent formellt är det ju egentligen ett öppet spel, men jag gissar att upplevelsen för majoriteten av spelarna är ett dolt spel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ja absolut. Först la jag MU längre ner, men i grund och botten är det ju ett "semiöppet" spel (d.v.s. det finns ett antal öppna "möjliga mekaniker", men exakt vilka de är vet man inte). Samtidigt så är ju valet av mekaniker en del av spelet, och på så sätt är det ju helt öppet. Att jag la det strax över gränsen mellan dolt och öppet var en kompromiss. Rent formellt är det ju egentligen ett öppet spel, men jag gissar att upplevelsen för majoriteten av spelarna är ett dolt spel.
Är väl att anses som typ helt dolt när det kunde vara 1-7 ulvar och inga till ”alla” förmågor utspridda på olika fraktioner.
Med så många spelare kändes det nära att vara typ alla regler möjliga men dolda för byn och helt öppet för MU.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Är väl att anses som typ helt dolt när det kunde vara 1-7 ulvar och inga till ”alla” förmågor utspridda på olika fraktioner.
Med så många spelare kändes det nära att vara typ alla regler möjliga men dolda för byn och helt öppet för MU.
Fast byn vet ju de möjliga mekanikerna. Det finns ingen risk att som jag i Alien-spelet plötsligt dö för att jag fick slut på syre eftersom jag spenderat tre nätter i ett låst rum, mekanik som ingen kände till.

Jag hade klassat MU som helt öppet, men det är ju då för att jag som @Vimes säger ser MU:s val som en del av spelet. 100% av mekaniken är öppen, ingen dold info finns, förutom deltagarnas drag. Hade SL inte offentliggjort listan som MU väljer från hade jag sett det som dolt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Var placerar du Drakar och Demoner i Utkante @Vimes ? Känns som vänstra nedre för mig iaf.
Ja absolut konventionellt och dolt ("WRNU-varulvsspel"). Sen är det ju inte 100 % dolt eller 100 % konventionellt. Typ...
1700644012197.png
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
OK, men tycker det var ganska okonventionellt med flera fraktioner etc? Men dold är jag helt med på.
 
Top