Nekromanti Fylke???

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Hur stort är ett fylke? Jag vill veta hur stort område en baron i Baton, Uriens, Consaber, kan tänkas äga om man kollar på exempelvis Consaberkartan. Det stod något om upp till ett "fylke" i någon böckerna, men hur stort är det då? Fölljdfrågor är ju hur många baroner det kan tänkas finnas på varje greve? Någon med kunskaper om allt eller något av detta, så är jag tacksam för svar snarast.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Ingen som kan svaret? Skulle underlätta markant. Har fått reda på att fylke är detsamma som ett län. Kan någon svaret på resten av frågorna?
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag skulle gärna svarat på dina frågor, men jag har inte min Consaberbok här. :gremfrown: Har du någon fråga som berör M&M, Riddaren, Eon2 eller Alver så svarar jag dock gärna på din/dina fråga/frågor! :gremsmile:

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Grejen är den att jag har alla dessa böcker själv, men har ändå inte lyckats bli klokare på det hela ändå. :gremconfused:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Var läste du det? [NT]

Om fylke - du nämnde bara att det (citat) "Det stod något om upp till ett "fylke" i någon [min markering] böckerna".

Så jag funderade vilken av böckerna som det nämndes i?
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Var läste du det? [NT]

Sida 14 i Consaber under rubriken "Adelsranger".
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Hur stort är ett fylke? Jag vill veta hur stort område en baron i Baton, Uriens, Consaber, kan tänkas äga om man kollar på exempelvis Consaberkartan. Det stod något om upp till ett "fylke" i någon böckerna, men hur stort är det då? Fölljdfrågor är ju hur många baroner det kan tänkas finnas på varje greve? Någon med kunskaper om allt eller något av detta, så är jag tacksam för svar snarast.

I Consaber: 27 grevar och 58 baroner.
Eftersom jorden í ett greveskap delas upp mellan baroner och godsherrar så vet man inte hur stor del av greveskapet en baron äger. Men man kan uppskatt genom att se förhållandet i Soldarn, även om det inte riktigt blir rätt. Där finns 23 grevar och 70 baroner. Med samma förhållande skulle ett sabriskt greveskap vara uppdelat i tre delar. Alltså äger en baron en tredjedel av jorden i ett greveskap. Men eftersom en baron äger mer jord än en godsherre så blir det lite mer land.
Jag förutsätter att allt av greveskapets land förvaltas av en vasall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag förutsätter att allt av greveskapets land förvaltas av en vasall."

Det ska man dock inte göra - även greven behöver lite land att leva av.
 
Top