Nekromanti Furries till DnD

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag funderar på att byta ut demihumans (alver, dvägar, halvlingar,...) mot antropomorfa djur: kattmän, vargmän,...
Tanken är att dessa djurmän ska ersätta alver och dvärgar, vara lika stora som och kunna samarbeta med människor (det ska alltså INTE bli "det susar i säven" för det spelet heter Woodland Warriors).
Problemet är att jag fått ett litet hjärnsläpp och inte kommer på något vettigt alls.
Jag försökte komma på om detta gjorts tidigare i DnD och det närmaste jag kom var Hengeyokai från Oriental Adventures - men de är shapeshifters, vilket jag inte är intresserad av (det är iofs enkelt att bara tillåta deras hybridversion).

Frågor:
1. Har detta gjorts förut i DnD, och i sånt fall i vilken/vilka böcker och vilka djur? (om det gjorts i andra rollspel får ni gärna nämna dessa med)
2. Vilka djur är roliga som rollpersoner? (ni får gärna nämna djur som INTE fungerar bra som rollpersoner och varför)
3. vilka egenskaper ska dessa antropomorfa djur ha, vilka är deras racial traits? (så här långt har jag inte kommit, men tar gärna emot förslag)

Jag har inte kommit längre än en lista med djur som jag kanske kan tänka mig: katt, varg/hund/räv, kanin, anka/kråka, apa, grävling, bäver/utter, ekorre, mullvad, råtta/mus/sork/hamster, krabba, vessla, groda/padda

Man kan även ta DnD-monster som liknar djur och kanske utgå från dessa: orc (vildsvin), gnoll (hyena), minotaur (oxe), satyr (get), kentaur (häst), swanmay/kenku/aarakocra (fågel), lizardmen (ödla), Yuan-Ti (orm), vanara (apa), nezumi (råtta), mermaid (fisk), selkie (säl), lycantropes (varg/vildsvin/råtta/björn/tiger), drider (spindel), thri-kreen (insekt), foxwoman (räv), wemic (lejon), grippli (groda), jackalwere (schakal), myconoid (svamp), treant (träd), dragonborn/draconian (drake), Yeti (gorilla)

(jag lånade lite inspiration från den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/68031 )
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Hmmm... många skulle nog föreslå någon form av kattdjur för alver, eller alternativt vargar. Jag skulle istället föreslå rävar eftersom det bäst passar in på hur jag ser på alver.

För dvärgar tycker jag grävlingar passar bra; små, hårda djävlar. Tittar man på hur de utvecklats specifikt i england så har de ju där blivit flockdjur också, så man behöver inte vara begränsad till enstöringsgrejen.

Halvlingar är så klart hamstrar, sorkar eller kanske marsvin.

Orcher som vildsvin tilltalar mig, men jag skulle också fundera över vargar till detta. Eller möjligen gör man orcherna till vildsvin, hobgoblins till vargar och vättar till råttor eller vesslor.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bolongo;n182866 said:
Det närmsta vi haft i core D&D är väl Shifters?
Ah, glömde dem. I DnD4 (som du länkade till) finns bara 2 st shifters, men går man till DnD3 finns betydligt fler.
Däremot fungerar inte shifter "as written" eftersom jag inte vill ha någon form av shapeshift.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag minns någon sci-fi-bok jag läste där det förklarades hur alla intelligenta varelser utvecklats ur de olika djurtyperna - människan från aporna, kattmännen från katterna osv. Kanske något att ha med till världsbygget? Isf skall man väl ta grova djurtyper som "gnagarman" mer än råttman, musman mm.
Apmän (människor)
Hundmän
Kattmän
Hyenamän (eller vad heter de?)
Grismän
Hästmän
Gnagarmän

Eller vad i h-e gör jag??! Byt så klart ut man mot folk, orkar inte själv skriver från telefonenen
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Alver är naturligtvis sköldpaddor. De lever länge, är rätt sävliga, snygga skal... och om någon påstår att de saknar grace och agilitet så säger jag bara: Ninja Turtles.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Såhär skulle jag göra:

anth;n182850 said:
3. vilka egenskaper ska dessa antropomorfa djur ha, vilka är deras racial traits?
Jag utgår från DnD 5, men förslaget passar säkert alla rollspel (troooooooligt!!!)

Börja med en template för "människa".

Välj ett djur, fundera på vilka två (eller annat antal*1) egenskaper/ förmågor som definierar djuret (arketypiska saker, inte kromosomer, hypofyser eller antal grenar från jäst det ligger på livets så kallade träd*2).

Byt ut två (eller annat antal*3) av "människans" egenskaper mot djurets (noga utvalda) egenskaper (för att få till det regelmässigt, utgå från monster och annat när det kommer till effekter av gift, pansar, vingar eller antal bröstvårtor).

Hävda att du är klar.

För extra kul, lägg till lite fluff som inte förändrar något rent regelmässigt.

Exempel: Måsfolk: vingar (flyger som en medelsnabb fågel), äter sopor (advantage mot gift och sjukdomar). Fluff: skriker för ofta, står gärna på tak och glor på folk. De har ju redan en viktig förmåga från både paladin och munk, meeeen, inte fan tror väl någon att en Homo Larus skulle vara paladin eller munk!? de är givetvis barbarian/rogue multiclass.

*1 detta nummer kommer återkomma.
*2 jag vet inte vad jag pratar om i det här stycket.
*3 se: *1
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vildsvin! Half-orcs
grävling å dvärg helt klart passande
alver är klurigt.. men jag tänker nog ändå katt, för alver är högfärdiga stolta djur som tycker dom är bättre än andra, så det passar in på min bild av alver. Tänk typ panter variant på high elves och nån sorts lo eller vildkatt som wood elf så har man 2 raser där också, en noblare och en vildare.
jag är ju inget fan av varken corgis eller halflings så de passar nog bra ihop :p

gnomer känns lite som rävar annars? Iaf vildgnomerna i 5th edition, eftersom de är intelligenta varelser..

Sen rent allmänt är ju fågelfolk rätt grymt också..

Ska man köra 5th edition är det ju hyfsat enkelt att i stort sett bara köra en copy paste på raserna med några små ändringar.



ps: halfelves är så klart bondkatter
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
En titt på Genlab Alfa är säkert värt besväret. (men jag har inte kollat, så jag vet inte)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,472
Kynokephaloi som Orcher!

Efter Ktesias (har bara på eng.)


"They speak no language, but bark like dogs, and in this manner make themselves understood by each other. Their teeth are larger than those of dogs, their nails like those of these animals, but longer and rounder"...."The Kynokephaloi living on the mountains do not practice any trade but live by hunting. When they have killed an animal they roast it in the sun. They also rear numbers of sheep, goats, and asses, drinking the milk of the sheep and whey made from it. "...." They cannot be defeated in war, since they inhabit lofty and inaccessible mountains."...."They do not live in houses, but in caves. They set out for the chase with bows and spears, and as they are very swift of foot, they pursue and soon overtake their quarry."
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
När vi spelade Mörka Hål (OSRish) så slog alla grundegenskaper med 3t6. Och sedan tolkade de grundegenskapsraden som de ville.

Spelgruppen bestod av en ekorrman, en ödleman och en prinsessa från Enhörningsskogen.

Den enda regelpåverkan vi såg var att ödlemannens tänder var ett naturligt vapen (1t4).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
wilper;n185541 said:
När vi spelade Mörka Hål (OSRish) så slog alla grundegenskaper med 3t6. Och sedan tolkade de grundegenskapsraden som de ville.

Spelgruppen bestod av en ekorrman, en ödleman och en prinsessa från Enhörningsskogen.

Den enda regelpåverkan vi såg var att ödlemannens tänder var ett naturligt vapen (1t4).
Jo, jag vet att det inte är speciellt svårt att improvisera ihop något.
En en OSR-kampanj ville en av spelarna vara anka (som i DoD), det löste vi genom använda reglerna för halfling och lägga till att han kunde simma. :)
 
Top