Nekromanti Funkiga barnprogram!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: ...och om någon råkat missa det:

Sedan passerade hela 80-talet (som jag tillbringade i grundskolan) utan att jag hörde en enda person prata om storpotäten och mardrömmar. Först när jag började i gymnasiet började folk prata om surrealistiska barnprogram och de psykiska ärr de gett, och det blev snabbt en innegrej.
Samma här. Mitt bestående minne av Staffan Westerberg är att hans produktioner var tråååååkiga. Men knappast läskiga. Att Staffan Westerberg skulle ha förstört barndomen för alla som tittade på barn-tv under 1970- och början av 1980-talet är en efterkonstruktion. Möjligen skulle man kunna säga något om "tv-utbudet i DDR-Sverige"...

Nu tycker jag att han är häftig och att musiken till "Vilse i pannkakan" är bra (och får mig att sälla mig till de som tror att det är Tomas och Mikael Wiehe som ligger bakom Philemon Arthur & the Dung).

Dewil
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Jag älskar Ika

Holy fucking shit! :gremooo:

Det där var så astronomiskt bra att jag finner inte ens ord för det. Precis som Krank säger så är detta det i särklass tuffaste som någonsin visats i Sveriges Television. Jag kommer ihåg att jag såg detta när jag var liten (jag tror till och med att jag läste någon slags spalt som Ika skrev i någon tidning som jag inte kommer ihåg vad den hette - kanske var det lyckoslanten, jag är osäker). Vad jag däremot INTE kommer ihåg är hur jävulskt het Ika är och hur otroligt bra programmet är. Arvidos - det är PRECIS som kommentarerna på Youtube säger. När hon säger att hon är STYGG så går det en kall kår uppför min rygg och jag skrattar högt av vällust. När hon sedan trashar restaurangen och börjar SÅGA i bordet så finns det ingen hejd. Jag är kär i Ika. Jag vill leva med henne. Jag vill ligga bredvid henne och viska om mina drömmar.

Jag är händelsevis ganska full just nu och jag kan inte annat än rekommendera er andra forumtittare att kolla på länkarna som Arvidos postade när ni också befinner er i ett berusat tillstånd. Jag tror fan att jag både skrattade, grät och fick stånd på samma gång. Det har aldrig hänt mig förr. Jag kan inte föreställa mig annat än att programmet är fantastiskt att se även när man är nykter - därom vet jag intet inatt men jag kommer att testa imorgon.

Allvarligt talat, vilken kvinna! Jag skall tala med alla mina vänner om detta och få dem att inse storheten i detta underbara program, det känns som att mina ögon har öppnats. Kunde man göra sådan TV för barn förr? Har jag någonsin sett ett barnprogram som varit lika bra? Jag är tveksam.

Hon ser lite ut som Emma Thompson, fast mycket hetare. Gud, är det någon som vet vad hon gör idag? Jag vill skicka henne blommor.

/Sanjuro, trött men kär

*EDIT* OMFG! Kolla avsnittet "skrämmas"! För det första - Ika STREJKAR! Way to lära ut that civilkurage till 7-åringar! För det andra - kolla delen när den läbbiga musiken går igång och Ika blir en vampyr som biter en skyltdocka i halsen. Har det någonsin visats något lika tufft för barn i svensk TV? Har det någonsin visats något lika tufft över huvud taget?

Länkar (ledsen, för dragen för att göra snygga inbakade länkar):

Ika dansar - briljant: http://www.youtube.com/watch?v=6svXfpjRMGY&NR=1

Ika skräms: http://www.youtube.com/watch?v=-NDh2oIdffM&mode=related&search=

*EDIT 2* Okej, kolla in 3.59 på den här videon: hon tar på sig goggles. Jag dog. Kolla in hela videon förresten, när hon talar med blomman är typ bäst.

http://www.youtube.com/watch?v=qRlMh6UDIYY&mode=related&search=

(Och ja - jag är ledsen att jag måste sjunka såhär lågt, men det är omöjligt att undvika just nu. 4:28 vill hon ha "pillen" - och jag står mer än gärna till tjänst! )

*LIVE UPDATE* 6:23 - hon brukar springa in på riksdan och "ställa till tumult." Vem är med mig att springa in på riksdan och ställa till tumult imorgon? Eller måndag? Någon? Jag är seriös nu.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Jag älskar Ika

Öh... :gremsmile:

Att läsa ditt inlägg var lite som att läsa Mörkrets Hjärta: Det blir bara mer och mer läskigt ju djupare in man kommer.

Jag tyckte faktiskt själv att Ika var hetare när jag var barn... Hm, skumt det.

Instämmer i att vampyrscenen är grym. Det märks att hon är mimare. Oerhört skickligt! Den här är också klockren, även om den skiljer sig lite från den vanliga stilen.

Jag har hört att det finns en Ika-torrent på Pirate Bay. Helt appropå, sådär...

Ika är mitt crinos nu, jag är med i Ika-febern! Jag och min polare Jenni från förra inlägget planerar en saftig Ika-kväll.

Numera så är hon mamma, och har tydligen fortfarande föreställningar.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Att stirra in i mörkrets hjärta

Oj oj. Du vill inte veta vad som hände sen, det blev bara värre. Det involverade primalskrin och lyckotjut framför youtube i alla fall. Jag tror att jag kan ha kramat laptoppen. Och idag upptäckte jag att jag tydligen bjudit 100 spänn på en video med Ika I Rutan som ligger uppe på Tradera just nu. Som i en dunkel dröm tycker jag mig dessutom minnas att jag hade någon slags idé om att ta reda på Ikas mobilnummer och smsa henne. Lyckligtvis släppte jag nog den idén.

Mina känslor för Ika och hennes tv-program har emellertid inte förändrats. Att hon är morsa hade jag faktiskt snokat fram, det fanns någon artikel på aftonbladet om hennes första barn som har Downs syndrom. Ja. Det finns egentligen inget att säga om det, annat än att killen hade kunnat få en mycket sämre morsa. Ika är för övrigt fortfarande het, att döma av bilderna i den där bloggen du länkade till.

Jag vet inte vad crinos är för något - care to explain?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Att stirra in i mörkrets hjärta

Det läskigaste av allt är väl att jag hittade en likadan diskussion på Flashbacks forum...

Crinos är varulvarnas stridsform i Werewolf, en virvlande best på tre meter muskler, päls och mord. När jag säger att jag går upp i crinos så är det något jag är helt vild i och inte kan sluta tänka på.
 
Top