Nekromanti Funkart tidigare moduler till eon IV?

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Okej, jag vet inget om eon och orkar inte googla, så ursäkta om frågan är dum. Men alla triljoner moduler som finns till eon, funkar de med fjärde utgåvan? Om ja, krävs det trixande och moddande? Om nej, finns det moduler släppta till fyran,eller står man med ett rollspel "vanilla" (än så länge) om man skaffar eon IV?

Tack, och sorry om jag ställer självklara frågor.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det finns konverteringsregler för statistik och värden från Eon III till Eon IV att ladda ned på helmgast.se

I övrigt funkar det mesta förutom karaktärsgenereringsregler (tex. är en lagom portion av alvboken mer eller mindre värdelös nu förutom som ren inspiration), men jag skulle säga att majoriteten av all text fungerar alldeles utmärkt.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Okej, tack. Som följdfråga. Är det lixom "tänkt" att man ska sitta där med gamla moduler och trixa och modda, eller är tanken att allt det gamla i sinom tid ska släppas i uppdaterade versioner?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag skulle bara handla en modul-bok om du är speciellt intresserad av ämnet. I övrigt tror jag inte att alla böckerna kommer att ersättas, snarare kommer vi få nya grejer om vi får tro release-planen (Damarien, Västlanden, etc.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Platon;n211571 said:
Okej, tack. Som följdfråga. Är det lixom "tänkt" att man ska sitta där med gamla moduler och trixa och modda, eller är tanken att allt det gamla i sinom tid ska släppas i uppdaterade versioner?
Avsikten är att i sinom tid släppa uppdaterade versioner av det allra mesta, men för överskådlig tid ges prioritet till sådana moduler som faktiskt säljer bra, och det innebär att många gamla moduler som sålt dåligt tyvärr kan få vänta väldigt länge på en update.

Eon IV är dock ganska välsupportat. Med crowdfundern kom Hjältarnas handbok samt den gigantofantiska modulen Codex Mundana vars artiklar behandlade allt möjligt, och en del av dessa artiklar publiceras nu även i Eon 20. Den första allmänna modul som släppts efter Eon IV är äventyret Ödesväven. Därtill finns en hel hög med Fenixartiklar; i och med Eon IV försöker vi ha med en Eon-artikel i alla nummer av Fenix. Äventyret Skuggspel finns tillgängligt som gratis pdf.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Så länge det inte är rena regelmoduler så funkar det nog ganska bra.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Monster & Varelser, "Odöda & Nekromanti" (hjärnsläpp), Legender & Hemligheter och Magi, är moduler som av olika anledningar nog inte är helt löna att införskaffa, annat än som allmän fantasy-inspiration.
Monster beskrivs rent generellt ganska annorlunda i IV:an, och mycket av materialet i resterande böcker verkar stå inför en rätt rejäl revidering.
Ja, det gäller väl även böcker som Krigarens Väg och Vapenmästaren, där både stridskonster och vapeninfo är tämligen out of date.

Landsmoduler, folkslags-/rasmoduler (ja, R-ordet känns motiverat här), äventyr, och informations-moduler som Sjöfarare & Pirater, känns hyfsat relevanta. Än så länge.
 
Top