Nekromanti Funkar, eller funkar inte?

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Det är vad jag funderar över just nu... Eller, rättare sagt så är det den "fasen" jag nu klampat in i vad gäller mitt lilla projekt "...Et Omega" (de som inte klarar av namn på utrikiska får väl blunda eller nåt :gremtongue:).

Nu är nämligen merparten färdigskrivet och det har blivit dags att få fason på dess utforming. Med andra ord; Layout. Jag hade ganska tidigt en liten "vision" om hur jag tyckte att det kunde se ut och har nu försökt komma dit. Någorlunda.

Men nu börjar jag fundera över om det är en funktionell och fungerande layout. Kanske är det bara jag som tycker att det är vettigt samtidigt som inga andra stackare förstår sig på det... (Har lätt för att bli hemmablind.)
Har därför satt ihop en liten kort, "färdiglayoutad", text* ur ...Et Omega som jag slänger med för allmän beskådan (se den bifogade pdf:en). Och undrar som sagt över om layouten verkar funka.

Är det svårläst/lättläst?
Svårt/lätt att hitta? Rörigt? Tråkigt?
Helt okej eller bara rent ut sagt fult som stryk??
Andra synpunkter/åsikter?


*För övrigt det första kapitlet i ...Et Omega. Så som det alltså kommer se ut, såvida jag inte kommer fram till att helt revidera layouten. :gremgrin:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Jag har inga problem med utrikiska så...

...här kommer vad jag tycker. I stora hela torr jag det fungerar. Det finns dock en sak som jag stör mig på. Det är att texten är centrerad. Om det är något som är genomgående i hela texten - inte bara just här - så kommer det bli väldigt jobbigt att läsa.

Sedan så kan väl folk vilja klaga över att det inte är tvåspalitgt och så, men det bryr jag mig mindre om :gremtongue:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är inte så dumt, i grund och botten. Men det finns ett par saker som du skulle kunna förbättra, sett ur en yrkesmans synvinkel:

För den vanliga brödtexten har du valt ett teckensnitt som kallas för en "linjär", det är en familj med teckensnitt såsom Arial, Verdana och Helvetica; där alla linjer är lika tjocka och där det saknas "klackar" (eller seriffer) på bokstäverna. Skriv ett versalt I (=stora i) bredvid ett gement l (=lilla L) så ser du att de ser likadana ut. Två raka streck, bara.

Med ett teckensnitt med klackar så ser de båda olika ut: Kolla här hur det blir med Times:
<font size="6"> <font face="Times new Roman"> Versalt I resp. gement l. </font face> </font size>

Poängen med serifferna är inte att man ska se skillnad på I och l, utan det var bara ett exempel. Poängen är att dessa seriffer binder ihop bokstäverna och bildar tydligare ordbilder, vilket gör det enklare att läsa. I rubriker, bildtexter och tabeller behöver inte läsbarheten vara på absolut topp, men för brödtexten kan det vara viktigt. Så du skulle kunna tjäna mycket på att byta brödteckensnittet till något av dina teckensnitt med sådana här små klackar. Allra bäst är de med någorlunda ovala o:n. Om de blir för cirkelrunda så blir det svårt att läsa och texten kommer ta upp för stor plats.

---

Du har gråa bakgrundsbilder på vilka du sätter text. Det är häftigt. Här är det dock viktigt att bokstäverna blir tydliga, eftersom de inte får samma kontrast mot den grå bakgrunden som mot det vita papperet. Så här kan det plötsligt bli bra att använda linjärer. Byt teckensnitt mellan dessa båda, alltså, så får du bättre balans mellan texterna.

Du har inget riktigt avstånd mellan den grå bildkanten och kanten där texten börjar. Det skulle kanske se lite finare ut om du lät texten börja omkring 4 mm in i den grå bilden, så att du fick ett litet mellanrum till kanten. Kom då ihåg att du behöver samma avstånd till kanten på andra sidan.

Dock! Redan nu är dina textspalter i smalaste laget. Det är inte katastrof, men lite bredare hade de kunnat vara. Särskilt den grå spalten kommer säkert kännas lite ihoptryckt om du lägger till ett mellanrum mellan textens yttre gränser och den grå bildens yttre gränser.

Jag skulle egentligen vilja föreslå för dig att flytta ut den grå spalten så att den får gå ut mot kanten på sidan, men där har du ju redan dina tonande, avlånga bilder... Tja, jag tror ändå att de grå bilderna borde kunna göras större. För det första borde de kunna gå ut över hela pappershöjden; eller åtminstone så att de får sträckas ut från de båda svarta strecken du har i papperets ovan- och underkant. Sedan: Längst ner på dina grå bilder, typ, har du en sorts vit bård, en vit linje. Den stör mig. Det är ingen big deal, men du skulle kunna göra den grå också, eller skära bort den och allt under den, så att hela den grå bilden blev ungeför lika grå överallt.

I den grå spalten tror jag förresten att du kan behöva markera rubriker på ett tydligare sätt. Nu skriver du dem med idel versaler; "OM ATT RÄDDA SKAPELSEN" osv. Det ser lite skrikigt ut. Du kan nog tjäna på att använda en lite större fetstil här, istället. Skriv helst inte saker med blott versaler alls. Nu gör du det när du markerar vissa ord; "INTE" osv, men jag rekommenderar kursivering för detta ändamål. Alltså: "Det går inte att rädda världen." Prova åtminstone, det är inte säkert att jag har rätt.

---

En svår grej om texter är att de helst skall linjera. Det betyder att allt "vitt" mellan textraderna skall befinna sig på samma ställe både på papperets fram- och baksida. Det är inte så viktigt när man gör ett rollspel som inte skrivs ut dubbelsidigt, men det anses vara snyggt även när det gäller dokument som bara skall läsas på skärmen. Om du jämför dina textrader i brödtexten med textraderna i din grå spalt så ser du att de inte är lika höga. Egentligen skall de vara det. Det kräver dock en del pul (inte minst med mellanrubriker) för att det skall funka, och de flesta vanliga människor bryr sig inte, så det kan du strunta i.

Det kan iaf vara bra att vara medveten om det.

---

Du gör många radmellanrum. Jag tycker det är okej, men det blir lite väl mycket vid dina mellanrubriker. Först två tomma rader, sedan mellanrubrik, och därefter en tom rad till... Jag tror att du kan tjäna på att bara ha ett radmellanrum, sedan mellanrubriken, och därefter direkt på raden under fortsätta med brödtexten. Prova det, åtminstone.

---

Å så har du gjort en liten fuling, som du dock inte behöver åtgärda: På första sidan slutar en spalt med en enda rad text: "Änglarna och de frälsta själarna rörde sig återigen på".

Det får man inte, enligt typograferna. Det kallas för en "änka". Det är lika fult att börja en spalt med den sista raden av ett stycke, men då kallas det för en "horunge" istället.

Minnesregel: En änka har ingen framtid, medan en horunge saknar ett förflutet.

Det här är dock en rätt pissig regel. Vanliga människor bryr sig inte, och det påverkar inte läsbarheten i någon egentlig mån. Om du vill strunta i någon regel så är det helt okej att börja med den här. Man ska vara en rätt töntig människa för att bli irriterad över en sådan skitgrej iaf. (När det gäller ett independentrollspel. Man har rätt att ställa helt andra krav på finare tidskrifter)

Annars så gillade jag det.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag har inga problem med utrikiska så...

Det finns dock en sak som jag stör mig på. Det är att texten är centrerad.
Näh, marginaljusterat är det.

Det börjar iofs centrerat på den första sidan, men de senare sidorna med sina två spalter är marginaljusterade. Det kan man ha olika åsikter om, iofs. Det är egentligen enklare att läsa en text som är vänsterjusterad, eftersom man får en ojämn högerkant som hjälper en i läsningen, men marginaljusterat är ju så mycket snyggare. Jag tror att Jade valde rätt här, eftersom hon arbetar med en färgad spaltbakgrund.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Jag har bara några saker att tillägga: dels kan det vara vettigt att avstava texten, för som det är nu blir det lite väl stora ordmellanrum rätt ofta, och sedan skulle jag göra den grå bakgrundsbilden lite ljusare, så att texten syns bättre. Annars tror jag Rising fick med allt.

Fast det kan visst vara snyggt med rubriker i versaler ibland. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Då ska vi se. Har litte bråttom, så jag ber om ursäkt om du upplever inlägget som enbart dekonstruktivt.

Stilen du använder i brödtexten är för "fyrkantig" använd samma teckensnitt som i inledningen i stället. Behåll radavståndet men minska teckenstorleken med ett snäpp.

Var aktsam med att låta text vara för nära i kanterna i faktarutor. Ha åtminstone 2-3 millimeters mellanrum mellan kant och text.

De två horisontella linjerna (uppe och nere) får sidorna att bli stela och kantiga. Ta bort dem eller gör dem mycket mycket tunnare.

De två "pelarna" på sidorna med färgövergångar... ta bort. De fyller ingen funktion och bidrar dessutom till sidans kantighet.

Inledningen är bra, men ha gärna fler radbrytningar (dvs dela upp textraderna i färre ord). Det blir en luftigare och mer "poetisk" känsla på det sättet.

Våga gärna använda ett teckensnitt mer åt handskriftshållet i dina rubriker.

Bakgrundsbilden med stenar med symboler på är läcker. Du bör dock använda den sparsmakat. Låt den i stället bara vara ett återkommande element, låt oss säga, på första sidan till varje nytt kapitel.

edit: såg nu att Rising redan skrivit ett mer utförligt inlägg... jaja, läs igenom hans råd noggrant, så får du samma tips som här, fast mer noggrant.

//erik. sticker tidigt till Huskvarna i morgon bitti.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
EXTRA EXTRA!

Fast det kan visst vara snyggt med rubriker i versaler ibland.
Ja, om man är kvällstidning och tycker om att skriva typ.

KIKKI DANIELSSON: jag har inte sagt något om DÖDSÅNGEST och SPRITFESTER.

:gremtongue:

//erik. viva la massmedieretorik
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
GENOMGÅENDE versaler, du vet

Ja, alltså, jag blev rätt nöjd med resultatet i Höst. Även om jag hellre haft riktiga kapitäler, men jag var inte i stånd att fixa det då.


/Dimfrost
 

Jocke_898

Veteran
Joined
10 Mar 2004
Messages
61
Location
Österbybruk
när jag läste artikeln så tänkte jag först på spelbarheten om det där var hela rollspelet.. men sen också på designen.. som skulle behöva en uppuffning men annars så ser det väl rätt så ok ut...=)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är det svårläst/lättläst?
Jag tycker att det var lättläst som tusan. Texten flyter på utan att man behöver upprepa samma mening flera gånger.

Svårt/lätt att hitta? Rörigt? Tråkigt?
Naee, så svårt var det inte att hitta. Kanske om man lägger till nån form av register på vart de olika sakerna finns..

/ Johan K, som funderar på att göra nåt konstruktivt..
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Mina tips

Jag är själv ingen höjdare på layout, men man gör ju så gott man kan.

Lite tips:

- Fonten för huvudrubriken på sidan två känns fel.
- Det blir kladdigt i sidorutorna. Har du text i den som exempelvis den lilla ordlistan ska du se till att inte ha så mkt i bakgrunden. En färg blir bäst och möjligtvis en klarare ram kring rutorna.
- Den lilla ordlistan är jobbig att läsa. Ett förslag är att göra orden i listan feta och ge mer marginal mellan text och ruta.
- Jag gillar sidolinjerna i sin enkelhet, men den grå symbolbilden som text ligger på tycker jag förmedlar en clipart-känsla som du gärna kan skippa.
- Använd InDesign eller QuarkExpress för att få bra layout.

Jag gillade layouten på den allra första sidan eftersom den kändes så ren.
 

quetzalcoatl

Veteran
Joined
26 Jul 2004
Messages
58
Location
Stockholm
Layouten funkar, men känns litet malplacerad, tycker jag.
Vid en överblick ger layouten ett väldigt gladlynt och positivt intryck, medan textens innehåll är dystert.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Well...

..duh. Okej, uppenbarligen fanns det fler sidor ser jag nu. Antagligen var jag för snabb då jag kollade in dokumentet och bara såg sida 1 när de andra inte hunnit laddas. Sorry.

Nu finns det inte så mycket mer att tillägga för Rising har sagt det mesta redan. :gremtongue:
 
Top