Nekromanti Fundersam...

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Det är så här alltså, normalt sett är jag spelare, men för att avlasta vår SL så ska jag prova på att vara SL för första gången på många, många år. ( var det sist någon gång i slutet av 80-talet tror jag.) Det är inte det som är problemet, utan det är det att jag har upptäckt att jag har som roligast när vi inte slår särskilt mycket tärningar, det blir bättre flyt och mer rollspel. Visst kan det vara kul att hacka sig igenom en strid, men det är en skön känsla i magen ibland när man tar sig hem från ett riktigt lyckat spelmöte. Ett litet problem är att vi har några tärningsälskare i vår grupp, och dessa VILL slå för sina färdigheter oavsett om det är nödvändigt eller inte. Jag anser nämligen att man inte alltid behöver slå för en färdighet när man inte är under stress eller press, men dessa vill göra det och jag anser det egentligen som onödigt.
Någon som har något råd, ska jag försöka "smyga in" mindre tärningsslående eller helt enkelt låta dem slå, och misslyckas, och misslyckas, och misslyckas? Förresten så är vår SL medveten om detta och håller med i viss mån. (Jupp, han ska bli spelare snart.... Känns något nervöst måste tilläggas.)
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Luddigt svar

Hej.

Vilket härligt jättevanligt dilemma detta måste vara.
Spontant säger jag: snacka med din spelgrupp. Ni bestämmer förmodligen bäst.

Möjligen ska du/ni jobba mot någon lagom kompromiss. Spelarna måste förstå att SL inte alltid vill ha tärningar slagna, precis som att SL måste se in i spelarnas tärningsmani.

Jobba med det, prova er fram och diskutera efterhand, i pauser, före och efter spelmöten.

Visst lämnar jag dig ganska ensam nu också? Det är meningen. Det är trots allt ni som borde lösa problemet. Det enda jag kan säga är hur jag skulle gjort.

Rasmus

Edit: Topicen, som blev helt skum.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
SLs uppgift = att spelarna har skoj

Om ni nu har några spelare i eran grupp som finner ett stort nöje i att spelmomentet i rollspel (slump, tärningskastande, sifferskyffling, regler m.m.) så tycker jag inte att ni ska bortse från hans önskemål. Alla har rätt till en åsikt och inställning och det är SLs uppgift att se till att alla spelare har roligt. Om man har en liten kobold i gruppen så måste man respektera honom (förutsatt att han inte aktivt förstör för dom andra dvs) och hans behov. Har man en melodram friformare i gruppen, så måste man respektera honom, och hans behov. Det är en svår uppgift för SL att finna den där kompromissade balansgången som alla trivs.

Min slutsats är att ni måste kompromissa så att alla spelare blir nöjda.

/Naug
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: SLs uppgift = att spelarna har skoj

Det är ju inte något Jätteproblem egentligen, bara det att emellanåt så slöar tärningskastandet ner alltsammans och minskar lite på rollspelandet, dessutom så tror jag(jag vet att någon håller med mig, nämligen vår nuvarande SL och blivande spelare, att vi har haft som roligast när vi slagit minst med tärningar. Tilläggas ska att en av våra spelare nog antingen slår perfekta slag eller fumlar. Ganska sällan som han slår "normalt".
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Luddigt svar

Grejen är också den att jag har varit en tärningsoman?. Älskar tabeller och slumpar egentligen, men ibland blir det för mycket tärningskastande helt enkelt för mig. De andra gillar det, så jag får väl helt enkelt stå ut med det....
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Så mycket enklare!

Aha, på så vis, då förstår jag. Om det är så det ligger till borde väl inte spelarna ha problem med en aning mindre tärningskastande.
Jag menar, då behöver inte kompromissen bli särskilt brutal alls.

Rasmus
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Allas uppgift = Att alla har skoj! [ANT]

Dett är en av mina viktigaste ståndpunkter på det här ämnet. Samma som din, Naug, men den större versionen:
Alla måste jobba tillsammans på ett bra sätt samt respektera allas viljor för att det ska bli så bra som möjligt.

Visst är det lite drömscenario, min spelgrupp är ju inte perfekt precis. Men det är en bra utgångspunkt, tycker jag.

Rasmus

ANT - Almost No Text
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Så mycket enklare!

Sant för den delen, men jag tror att de ogillar mindre tärningskast egentligen. Men den som lever får se.... Om ett par veckor är det dags.....(Gulp)
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Lycka till! [NT]

Inget av värde här, men jag kan ju skriva något till alla maniska NT-gluttare och flat-visare.
Jag skulle till exempel kunna ge några heta tips om hur man blir miljonär på mindre än tjugo minuter med hjälp av en plastmugg och lite ostbågar.
Gör så här: Ta plastmuggen och fyll den med ostbågar. Gå ut på närmaste gata och fråga någon om han är sugen på en ostbåge. Om vederbörande svarar ja så kan man enkelt ... #&¤#&[INTERNAL SERVER ERROR] [4000 bytes of millionarie tips lost] &/¤%# [ZAP!] [CODE:1337][MEEP]¤%##/%& .. och sedan så tar du den och kör i mixern. Voila! Fyra till fem miljoner på omkring en kvart.

NT - No Text
Rasmus, fjantar som attan.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Synd det där [NT]

med servern menar jag. Kan bli lite jobbigt dock med tanke på att vår nuvarande sl har varit sl.... alltid... nära nog sen mitten av 80 talet... så... :gremtongue:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilka spel är det som ni spelar och går tärningslåendet ut över något annat som till exempel rollprestationer? En möjlighet är ju att låta dem slå och sedan själva rollspela det eventuella resultat. Misslyckas det med sitt övertala slag så får de själva rollspela vad de säger till exempel. Annars så kan man alltid spela ett äventyr i en miljö där den sociala biten är viktigare. Säg ett deckaräventyr eller en intrigkampanj. Många samtal så att det helt enkelt blir svårt att klura ut vem man ska lita på och inte.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Det handlar om ett ganska simpelt spel, visst så rollspelar vi vad som händer, men tärningsslåendet saktar ner det ganska mycket emellanåt (tyvärr). det jag ska sla är dod 6 o expert. Och de andra gillar ju att slå tärningar
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det några särskilda situationer som föranleder de många slagen, till exempel strider? Det skulle inte förvåna mig om det är ren osäkerhet som gör att de tar till tärningen så ofta som de gör.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Dels så är det strider ja, dels så är de som jag också har varit, gillar tärningar och tabeller och grejor, men som sagt, ser på senaste tiden att det blir roligast när vi berättar vad som händer (däremot så förekommer det tärningsslag då också, men inte alls lika många) sedan så slår den ene av dem två antingen perfekt eller så fumlar han, eller näst intill det i alla fall. Och ja, han försätter sig ofta i kniviga situationer då han är en ganska så arrogant typ i spelet, en aristokrat. Men visst, det kan nog handla om osäkerhet som du säger.... Trots att den ena har spelat lika länge som jag, minst 15 år, den andre har hängt på de senaste tre fyra åren.
 
Top