Funderingar

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Det står i boken att det ska finnas "bakgrundsblad" att ladda ner, men hittar det inte. Är det någon som vet vart det finns?

Över lag nöjd med spelet, hoppas det kommer en magi modul inom snar framtid med bland annat regler för att skapa magiska föremål och odöda/nekromanti.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Skrevs på annat ställe att de bladen plus karta kommer när de skickat beställningarna, om inte minnet sviker.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Kan vara att den kommer senare, fast kartan har jag fått, och den finns i svart vitt att ladda ner från https://helmgast.se och då det är en nerladdning borde den inte dra ut på tiden pga tryckeri eller transport tycker jag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Bakgrundsbladen kommer mycket riktigt, det är en sista pill som behöver fixas innan i lägger upp dem åt alla backers!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Vad gäller magi och nekromanti har vi definitivt planer i den riktningen. Redan nästa släpp (Sirenens klagan) kommer att (åter)introducera en magitradition - Harmonism.

Vad gäller Nekromanti har jag slängt ihop lite regler själv för min egen kampanj. Det här har ingen officiell standing (än), men kan kanske ändå vara av nytta - och skall jag vara helt ärlig vore det strålande om du skulle ha lust att testa dem. Rent formellt skulle jag se Nekromanti som en variant av Skolmagi - och det går utmärkt att sluta en Magisk Pakt med en dödsdemon eller gast.

Tala med döda
Kostnad:
3T6 Svårighet: Svår
Slag: (Ritual) Trolldom, Legender, Insikt, Viljestyrka; (Kontrollera) Trolldom mot den dödes Viljestyrka (Default 50)
Du kan upprätta kontakt med en död persons själ, så länge du har en ledtråd - ett namn, en ägodel eller dylikt. Du kan föra ett kort samtal med den döde som om denne fortfarande levde. De döda är ofta ovilliga informanter, en god nekromantiker är bra på att övertala.

Animera lik
Kostnad:
2T6 Svårighet: Svår
Slag: (Ritual) Trolldom, Läkekonst, Insikt, Viljestyrka; (Kontrollera) Trolldom mot Animatörens Trolldom
Animerar ett lik i samma zon. Liket följer animatörens befallningar så länge denne är i samma zon. Kan även användas för att ta kontroll över existerande skelett, zombier och andra lägre odöda lik.

Förruttnelsetabellen
  1. Dagsfärskt lik. Kan i vissa fall misstas för en levande varelse. Blir en Zombie med Grund 40 och Gard 10.
  2. Maskätet lik. Ovanligt äckligt. Blir en Zombie med Grund 30.
  3. Ruttnande lik. Slamsorna hänger. Blir en Zombie.
  4. Förruttnat lik. Bara slamsor kvar. Blir ett Skelett med Hälsa 30 och Försvar 30.
  5. Förtorkade knotor. Några få rester som hänger. Blir ett Skelett med Försvar 30.
  6. Vitnade knotor. Bara kritvita ben kvar. Blir ett Skelett.

För övrigt kan jag tipsa om att titta på Magins Väv till Hjältarnas Tid. Även om det finns en del skillnader - både i magitraditioner och metafyik, följer den i grund samma system och går att använda med minimal konvertering.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Med tanke på hur ni gjort med magin i boken nu, men skolmagi och illusionism som ger tillgång till olika besvärjelser, så hoppas jag ni fortsätter på det spåret, som det var i gamla DoD där du hade olika magiskolor. Det ger mer mening åt "skolan" än Hjältarnas Tid där du kan lära dig samtliga besvärjelser oavsett tradition.
Ser inget fel eller problem med sättet Hjältarnas Tid gör det på då det är lite av ett annat sätt ur ett världsperspektiv, utan är mer att det skulle ge Kopparhavets Hjältar en mer egen stil utöver världen i sig.

Lite snurrigt skrivit men kommer inte på just nu hur jag ska förklara vad jag syftar på i skrift.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Vad gäller magi och nekromanti har vi definitivt planer i den riktningen. Redan nästa släpp (Sirenens klagan) kommer att (åter)introducera en magitradition - Harmonism.

Vad gäller Nekromanti har jag slängt ihop lite regler själv för min egen kampanj. Det här har ingen officiell standing (än), men kan kanske ändå vara av nytta - och skall jag vara helt ärlig vore det strålande om du skulle ha lust att testa dem. Rent formellt skulle jag se Nekromanti som en variant av Skolmagi - och det går utmärkt att sluta en Magisk Pakt med en dödsdemon eller gast.

Tala med döda
Kostnad:
3T6 Svårighet: Svår
Slag: (Ritual) Trolldom, Legender, Insikt, Viljestyrka; (Kontrollera) Trolldom mot den dödes Viljestyrka (Default 50)
Du kan upprätta kontakt med en död persons själ, så länge du har en ledtråd - ett namn, en ägodel eller dylikt. Du kan föra ett kort samtal med den döde som om denne fortfarande levde. De döda är ofta ovilliga informanter, en god nekromantiker är bra på att övertala.

Animera lik
Kostnad:
2T6 Svårighet: Svår
Slag: (Ritual) Trolldom, Läkekonst, Insikt, Viljestyrka; (Kontrollera) Trolldom mot Animatörens Trolldom
Animerar ett lik i samma zon. Liket följer animatörens befallningar så länge denne är i samma zon. Kan även användas för att ta kontroll över existerande skelett, zombier och andra lägre odöda lik.

Förruttnelsetabellen
  1. Dagsfärskt lik. Kan i vissa fall misstas för en levande varelse. Blir en Zombie med Grund 40 och Gard 10.
  2. Maskätet lik. Ovanligt äckligt. Blir en Zombie med Grund 30.
  3. Ruttnande lik. Slamsorna hänger. Blir en Zombie.
  4. Förruttnat lik. Bara slamsor kvar. Blir ett Skelett med Hälsa 30 och Försvar 30.
  5. Förtorkade knotor. Några få rester som hänger. Blir ett Skelett med Försvar 30.
  6. Vitnade knotor. Bara kritvita ben kvar. Blir ett Skelett.

För övrigt kan jag tipsa om att titta på Magins Väv till Hjältarnas Tid. Även om det finns en del skillnader - både i magitraditioner och metafyik, följer den i grund samma system och går att använda med minimal konvertering.
En tanke med Nekromanti besvärjelser "Animera lik" du postade, kanske sänka värderna lite tex med 5 eller 10 och se ge bonus på dom baserat på hur bra Ritualen fungerade.
Tex:
Förruttnelsetabellen
  1. Dagsfärskt lik. Kan i vissa fall misstas för en levande varelse. Blir en Zombie med Grund 40 och Gard 10.
  2. Maskätet lik. Ovanligt äckligt. Blir en Zombie med Grund 30.
  3. Ruttnande lik. Slamsorna hänger. Blir en Zombie.
  4. Förruttnat lik. Bara slamsor kvar. Blir ett Skelett med Hälsa 30.
  5. Förtorkade knotor. Några få rester som hänger. Blir ett Skelett.
  6. Vitnade knotor. Bara kritvita ben kvar. Blir ett Skelett med Hälsa 20.
Resultat:
Undermålig: Den odödes Försvar, Hälsa, och Gard sjunker med 20 var, blir värderna 0 "lever" den odöda endast 1 timme innan den faller sönder.
Låg: Den odödes Försvar, Hälsa, och Gard sjunker med 10 var.
Begränsad: Uppnår resultat enligt förruttnelsetabellen
God: Den odödes Försvar, Hälsa, och Gard sjunker med 10 var.
Överlägsen: Den odödes Försvar, Hälsa, och Gard sjunker med 10 var samt att den odöda får öka 2 färdigheter med 10 var.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Det står i boken att det ska finnas "bakgrundsblad" att ladda ner, men hittar det inte. Är det någon som vet vart det finns?

Över lag nöjd med spelet, hoppas det kommer en magi modul inom snar framtid med bland annat regler för att skapa magiska föremål och odöda/nekromanti.
Bakgrundsbladen har fastnat hos mig. De kommer att dyka upp digitalt inom kort, jag försöker bara finta bort Real Life, men tycks inte lyckas! VAB, jobb och resor. Det är inte en ursäkt men en förklaring.

En bonus är att vi även kommer att ge er en mall så att man enkelt kan fixa egna Bakgrundstabeller till sina egna krönikor och äventyr.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
En tanke med Nekromanti besvärjelser "Animera lik" du postade, kanske sänka värderna lite tex med 5 eller 10 och se ge bonus på dom baserat på hur bra Ritualen fungerade.
Tex:
Förruttnelsetabellen
  1. Dagsfärskt lik. Kan i vissa fall misstas för en levande varelse. Blir en Zombie med Grund 40 och Gard 10.
  2. Maskätet lik. Ovanligt äckligt. Blir en Zombie med Grund 30.
  3. Ruttnande lik. Slamsorna hänger. Blir en Zombie.
  4. Förruttnat lik. Bara slamsor kvar. Blir ett Skelett med Hälsa 30.
  5. Förtorkade knotor. Några få rester som hänger. Blir ett Skelett.
  6. Vitnade knotor. Bara kritvita ben kvar. Blir ett Skelett med Hälsa 20.
Resultat:
Undermålig: Den odödes Försvar, Hälsa, och Gard sjunker med 20 var, blir värderna 0 "lever" den odöda endast 1 timme innan den faller sönder.
Låg: Den odödes Försvar, Hälsa, och Gard sjunker med 10 var.
Begränsad: Uppnår resultat enligt förruttnelsetabellen
God: Den odödes Försvar, Hälsa, och Gard sjunker med 10 var.
Överlägsen: Den odödes Försvar, Hälsa, och Gard sjunker med 10 var samt att den odöda får öka 2 färdigheter med 10 var.
Tack! Värt att suga på - eller rent av helt skippa regeleffekt i förrutnelsetabellen.
 
Last edited:

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Tack! Värt att suga på - eller rent av helt skippa regeleffekt i förrutnelsetabellen.
Ja det går också, sätta som krav att man måste ha en kropp av typ X för att animera beroende på vad man vill animera, tex ett ganska nytt lik för att göra en zombie, ett lik som saknar en viss mängd kött för att kunna göra ett skelett och sen låta hur bra utmaningen lyckas avgöra hur kraftig den odöda blir.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Ja det går också, sätta som krav att man måste ha en kropp av typ X för att animera beroende på vad man vill animera, tex ett ganska nytt lik för att göra en zombie, ett lik som saknar en viss mängd kött för att kunna göra ett skelett och sen låta hur bra utmaningen lyckas avgöra hur kraftig den odöda blir.
Ja, och för att vara tydlig är förrutnelsetabellen inte tänkt som en del av besvärjelsen utan som en slumptabell för random lik.

Min tanke är att ha en enda besvärjelse, och skelett eller zombie beror på hurdan liket är.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
När man animerar ett skelett eller zombie är det en själ vilken som helst som tar sin boning i benen eller är det typ en del av magikerns egna själ?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
När man animerar ett skelett eller zombie är det en själ vilken som helst som tar sin boning i benen eller är det typ en del av magikerns egna själ?
Lägre kroppsliga odöda är enkla automater som programmeras av magikerns magi.

Om man lyckas binda en själ i ett lik så har man en mäktigare, men också möjligen met svårkontrollerad odöd.

Och om du lyckas binda en mäktig och hatfull själ i en riddares kropp - ja, vad du får då får du gissa själv :)

Men för att binda själar krävs andra besvärjelser
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Finns det någon plan på att supporta "community content"? Typ som fria ligans workshop.
Det är definitivt något vi funderar runt och som ligger helt i linje med vår designfilosofi. Ett första litet steg i den riktningen blir våra bakgrundsblad, som vi kommer att släppa mallarna till så att man kan göra egna.

Men vi är fortfarande öppna för era tankar och förslag här - vad funkar? Hur högt står det på intresseordningen? Vilken typ av material vill ni se, dela eller bidra med?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Finns det någon plan på att supporta "community content"? Typ som fria ligans workshop.
Som Leon säger så har vi pratat en del om detta. Vi har t.o.m snuddat vid tanken på ett biannual (eller så) digitalt zine där vi samlar sådant content, men inget är spikat.

Mer än att vi vill uppmuntra en levande och kreativ community!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Men vi är fortfarande öppna för era tankar och förslag här - vad funkar? Hur högt står det på intresseordningen? Vilken typ av material vill ni se, dela eller bidra med?
Jag gillar att skriva äventyr och skulle absolut kunna tänka mig att knåpa ihop något. Kan också tänka mig att göra lite hjälpmedel som slumptabeller för att rekrytera manskap till skepp exempelvis.
Snyggast lösning, tycker jag, är att ha en licens som tillåter skapare att publicera moduler till KH samt en medföljande logo som visar att produkten är inofficiell av tredje-part. I licensen kan det vara specificerat vilka IP en bör undvika samt andra riktmärken för innehållet.

Det är ett inspirerande spel så vore kul att kunna bidraga med något :)
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Finns det nån anning om när bakgrundsbladen kommer bli tillgängliga? Rör det sig om dagar, veckor, månader?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Finns det nån anning om när bakgrundsbladen kommer bli tillgängliga? Rör det sig om dagar, veckor, månader?
Ett är helt klart, så nu går det rätt snabbt att fixa resten. Jag har bara haft galet mycket jobb senaste två veckorna.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Ett är helt klart, så nu går det rätt snabbt att fixa resten. Jag har bara haft galet mycket jobb senaste två veckorna.
Det förstår jag, ville mest veta på ett ungefär såjag vet om jag ska vänta på dom eller inte innan jag startar en kampanj.
 
Top