Nekromanti Funderingar

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Vad sägs om att hitta på något mer originellt? :)

Allvarligt talat tror jag det är bäst, som någon annan i tråden nämnde, att spelarna vet så lite som möjligt.

Själv kommer jag ihåg ett liknande scenario, förutom att det hade en helt annan betoning. Det som skilde var att karaktärerna hade ett uppdrag där de skulle undersöka någon lustig undervattensbas. De åker ut till den, dyker ned och dittills är allt frid och fröjd. Men när de kommer in märker de att hela basen är vattenfylld och att det flyter runt lik i de tunnland vätska som konkurrer om utrymmet i det gamla laboratoriet.

Sedan var det ganska mycket action, iofs, eftersom jag var 14 när jag spelledde det :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"Stum C3P0 enhet är inte riktigt lika bra som en C3P0 enhet som går så här"
Bra förslag.. Om man är djävulsk som SL så kan man först lägga in den stumma roboten och sedan när de lagat den börjar den prata som du skrev.. Om spelarna inte kan laga den kan man som ett överraskningsmoment låta den prata efter ett tag..

Dock så borde man kunna ta ut minneschipet ur roboten och titta på informationen i någon dator.. Spelare är fiffiga, ibland..

Jag funderade på att ha en liten 2-3 dm² och ½ dm hög robot som rollpersonerna hör åka omkring.. Om de vill och lyckas få tag på den kan den inte ge någon information (kanske bara var en städrobot eller luftfuktighetsrobot eller något annat menlös).. Fast det kanske blir lite väl mycket frustration över saker som inte ger något för spelarna..?

~Finns det något annat förutom robotar man kan använda, för [color:448800]Han</font color=448800> tycker att det nästan räcker med att ha med en enda
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: En idé

Jag spelade ett äventyr för länge sedan då vi skulle hälsa på en bas som de tappat kontakten med...
Lite kort om vad som hade hänt... så kan du ju ta vad du vill ha...

Basen hade stulit lite från imperiet... och råkat få med lite forskningsmaterial... en prototyp av en liten robot som hade lite spännande egenskaper...
När rollpersonerna kommer till basen går den på reservkraft... alla människor är borta... och basen är djungelbevuxen... you heard me... det är djungel inne i hela basen (det var en bas på en asteroid).

Roboten spred ut sporer av genetiskt modifierade djungelväxter... som skapade en stor djungel... och den info man behövde fanns i datorkuber (lagringsmedia typ) inne i ett rum låångt inne... vilket man inte visste... så man sprang runt överallt och letade...
robotarna är ena riktiga hejare på att gömma sig... har två tentakler med giftpilar och laservapen... de har också riktigt bra pansar... fanns dock bara två på en stor bas... det var inget slakt-uppdrag... så man går runt där och vågar inte röra en fena.... ej heller sitta still... var riktigt roligt..
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Det skulle vara ganska häftigt om de anländer och någon helt annan, en ras eller en person, bor där, och aldrig sett av de som egentligen skulle bo i basen.

Då kan ju resten av äventyret gå ut på att undersöka vad som hänt, snarare än att gå och bofferslakta allt som rör sig i basen i klassisk Ripley stil.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Här sprudlar det...

av bra idéer. Undrar bara om alla provat dem rent praktiskt.
Och näe
Det kommer att bli ytterst lite skjutande, oavsett vilken väg jag väljer av alla de bra förslag som kommit in.
 
Top