adam stolterman
Veteran
- Joined
- 23 Jul 2014
- Messages
- 2
Jag och en kompis testade spela en strid mellan två personer med det nya systemet, och vi gillar verkligen det nya systemet för strider väldigt mycket. Allt känns som att det får ett bättre flöde. Men vi funderade på en sak, och ha i åtanke att vi bara provat en gång och det är mycket möjligt att vi missade saker i reglerna. Det som hände var nämligen att en av personerna i striden fick en kniv inkörd i munnen. Allt funkade bra och skadetabellerna och allt som hör till flöt på bra. Det som gjorde oss lite fundersamma var dock att det inte verkade som om det fanns någon regel som hindrade att personen med en kniv i munnen ändå blev anfallare i nästa runda.
Det jag menade med rubriken "vågspelet i en strid", var att verkliga strider mellan två personer är som en våg som påverkas av varje handling, när vågen börjar vicka åt ett håll krävs det mycket för att vända och få vågen att väga över åt andra hållet. Om en person blir slagen krävs det mer av honom för att han ska kunna slå tillbaka, än det krävs att anfallaren att slå igen, för att den som först blir slagen måste också hantera chocken och smärtan samtidigt som den ska agera. Och på så sätt blir det ofta så att den som först blir slagen/stucken/huggen, får det svårare och svårare att vända en strid ju mer den blir träffad, och det blir lättare och lättare för anfallaren att vinna.
Så vi kände att det skulle vara väldigt konstigt om personen som får en kniv i munnen inte åtminstone ryggar tillbaka lite, och då ger ett ögonblick för anfallaren att agera igen (helt enkelt att anfallaren efter det lyckade knivhugget är anfallare igen i nästa runda). Jag har svårt att tänka mig att personen helt kallt slår tillbaka, med munnen full med blod och lösa tänder. MEN jag förstår också att en desperat svältande tjuv reagerar annorlunda på smärta under en strid från en härdad gladiator med 100 strider under bältet.
Det vi tänkte var att det skulle kunna finnas ett slag (tärningsslag) man kan göra som försvarare för att vända en strid och bli anfallare, och svårigheten skulle bero på vad du blir utsatt för. Så om du bara får 1 i utmattning blir du anfallare nästa runda automatiskt, men om du får en kniv i munnen är det väldigt svårt att inte fortsätta vara försvarare igen nästa runda. Sen om du blir träffad igen kan då slaget bli svårare nästa gång du försöker bli anfallare. Och så vidare.
Vi tänkte kanske hitta på husregler för hur vi ska hantera anfall/försvarare-rollerna i strid, men jag ville höra hur andra hanterar såna situationer. (Igen vill jag påpeka att det är mycket möjligt att vi missat något i reglerna som gör det här möjligt)
Det jag menade med rubriken "vågspelet i en strid", var att verkliga strider mellan två personer är som en våg som påverkas av varje handling, när vågen börjar vicka åt ett håll krävs det mycket för att vända och få vågen att väga över åt andra hållet. Om en person blir slagen krävs det mer av honom för att han ska kunna slå tillbaka, än det krävs att anfallaren att slå igen, för att den som först blir slagen måste också hantera chocken och smärtan samtidigt som den ska agera. Och på så sätt blir det ofta så att den som först blir slagen/stucken/huggen, får det svårare och svårare att vända en strid ju mer den blir träffad, och det blir lättare och lättare för anfallaren att vinna.
Så vi kände att det skulle vara väldigt konstigt om personen som får en kniv i munnen inte åtminstone ryggar tillbaka lite, och då ger ett ögonblick för anfallaren att agera igen (helt enkelt att anfallaren efter det lyckade knivhugget är anfallare igen i nästa runda). Jag har svårt att tänka mig att personen helt kallt slår tillbaka, med munnen full med blod och lösa tänder. MEN jag förstår också att en desperat svältande tjuv reagerar annorlunda på smärta under en strid från en härdad gladiator med 100 strider under bältet.
Det vi tänkte var att det skulle kunna finnas ett slag (tärningsslag) man kan göra som försvarare för att vända en strid och bli anfallare, och svårigheten skulle bero på vad du blir utsatt för. Så om du bara får 1 i utmattning blir du anfallare nästa runda automatiskt, men om du får en kniv i munnen är det väldigt svårt att inte fortsätta vara försvarare igen nästa runda. Sen om du blir träffad igen kan då slaget bli svårare nästa gång du försöker bli anfallare. Och så vidare.
Vi tänkte kanske hitta på husregler för hur vi ska hantera anfall/försvarare-rollerna i strid, men jag ville höra hur andra hanterar såna situationer. (Igen vill jag påpeka att det är mycket möjligt att vi missat något i reglerna som gör det här möjligt)