Fixa knix i Eskapix
"Ett barns tro till exempel är någonting som är väldigt kraftfullt. Det är ju vi vuxna som lär barnet vad som är rätt och vad som är fel."
Jag tänkte lösa det med termer såsom världsbild och självmedvetande.
Jag gillar idén att barn använder världsliga ting för att använda sina krafter. Det är häftigt att ett barn till exempel kryper in i ett ihåligt träd för att komma till sin påhittade värld, medan en erfaren drömmare kan riva upp portalixer i tomma luften eller nå sin drömvärld genom att blott sluta sina ögon. Barn är alltså lite mer opraktiska ur det perspektivet.
Å andra sidan har barn en väldigt fin förmåga att observera saker för vad de ser ut att vara. En kompis till mig tyckte det lät hemskt om avloppet i badkaret när han var liten och hade badat färdigt. Han trodde det fanns grodor i avloppet som försökte komma upp när man släppte ut vattnet. Precis så tycker jag barns världsbild skall fungera. Drömmarbarn gör liksom beslag på verkligheten och formar den med sina egna tankar. Det gör det mycket svårt för dem att leva i andras påhittade världar, där saker och ting har en fixerad funktion som inte barnet kan påverka.
Å andra sidan kan barnet vara mycket tryggt i sin egen låtsasvärld. Om ett monster skickas in i ett barns låtsasvärld för att äta upp barnet, till exempel, då utövar barnet ett mycket starkt inflytande på besten som alltså kan förvandlas till en harmlös jätteteddy när det väl funnit barnet.
"Innan dess tror sig barnet inte ha några begränsingar."
En begränsning har barnen dock. De har ingen nyanserad världsbild och de kan inte ifrågasätta sina egna (van)föreställningar. Det är ett mycket stort handikapp, då man är sårbar utan högt självmedvetande. Tänk på min kompis i badkaret; om han hade varit en drömmare så hade en rastlös fiktion kunnat ta sig in i vår värld genom hans fantasi och manifesterat sig som grodor i avloppet. Tänk om ett riktigt farligt väsen skulle komma hit den vägen!
När man blir äldre så kan man däremot se till att sådana bakvägar till vår verklighet är stängda.
---
Nå, nog med mumbo jumbon. Jag skall tala klarspråk med dig: Jag vill att barn skall få kunna uppleva en helt annan sorts äventyr än erfarna drömmare. Jag gillar om det blir så att spelaren upplever att hans möjligheter ökar med åldern, medan han också blir måltavla för större och farligare monster. Det är mitt mål, eftersom det blir spelmässigt bäst på det viset. Sedan hittar jag på regler för att få det att funka på det viset.
/Rising