Nekromanti Funderingar kring Magi i Eon IV

Joined
27 May 2014
Messages
90
Har nu läst igenom mitt exemplar av Eon IV och är överlag väldigt nöjd och återigen sugen på att spela Eon. Men det som jag är så förbenat sugen på är att veta hur magin fungerar. Det har funnits tidigare trådar som har lyckats dra ut små bitar information ur konstruktörerna och frilansarna men informationen är otroligt sparsmakad än så länge.

Jag är egentligen bara intresserad av magimodulen och NX från Helmgast just nu, och tills vidare funderar jag på hur det nya magisystemet kommer att se ut. Det finns vissa ledtrådar man kan dra från mysteriereglerna samt de tidigare inläggen jag läst, så det här är helt enkelt mina tankar och frågor kring vad magireglerna kommer innehålla..

Transformera: Verkar borttagen, eller iaf färdigheten är borta. Även om det uttryckligen sagts att transformering fortfarande existerar eftersom mysterierna fungerar utifrån att transformera teotropi till relevanta aspekter, och svårigheten för det är inbakat i kanalisera-slaget, så hoppas jag att det inte finns kvar i samma form som innan. Det jag vill ha är dugliga aspekter som man kan göra mycket med, så man INTE behöver ha alla de kosmiska aspekterna som ataxotropi och nomotropi för att enkelt korrigera sina besvärjelser så de når högre avstånd eller räcker längre etc.

Jag vill att en trollkarl ska vara mäktig och duglig med en enda aspekt, även om jag inte utesluter att man kan göra en besvärjelse som kombinerar tex jord och eld för nån ball effekt. Jag vill dock INTE att man ska behöva transformera så fort man vill göra besvärjelsen avståndsbetonad eller verka under längre tid, utan hoppas det är inbakad som en fast svårighet på besvärjelsen istället.

En sak som alltid stört mig vad gäller lore kontra reglerna var kronotropikerna som styrde Thalamur förut. Kronotropi var den ENDA magikällan tillgänglig enligt lore, men det är OMÖJLIGT att göra imponerande saker med enbart kronotropi enligt gamla EON-regler, eller iaf något som känns att det kan utövas för att kuva massorna. Jag tror att konstruktörerna tänkt lite som jag gör, eftersom färdigheten “förvränga” finns i systemet, som gör att man kan ha ett mäktigt försvar mot magi utan att vara mäktig inom nomotropi och/eller ataxotropi.

Effekter: Jag vill att magin blir mer effektfull och inte lika “logisk”. Besvärjelser som gav djurhamn som INTE förändrade ens stats är något som jag absolut avskyr, överlag tycker jag mysterierna verkar ligga på en bra nivå. Det har diskuterats på forumet att man kan låta vissa faktioner och raser ha bättre tillgång till vissa aspekter, vilket skulle kunna vara ett intressant koncept men som ändå går att bryta mot för den spelgrupp som vill.

Eons system är dock lite överflödigt vad gäller aspekter, det känns som overkill att ha både pyrotropi, fototropi och termotropi. Dessutom ska det komma NYA aspekter, men det kanske behövs om varje aspekt ska uppfylla de utpräglade roller som jag utstakat ovan. Tror en av de nya aspekterna är “kosmos å rum” eller nåt, jag hoppas det är länkat till framkallningen av demoner. Överlag så vill jag nog inte ha ett så stort fokus på "effekterna" i magisystemet, för det är en sån pina att hålla reda på, och vill att man ska vara rätt fri att utnyttja kraften och teman inom sin egen magikälla. Å andra sidan har systemet för besvärjelser blivit så mycket bättre så man kan göra mäktiga saker med bra färdighetsslag utifrån en rätt enkel besvärjelse.

Ritualer: Förstod aldrig poängen med dessa i original Eon men nu har de blivit otroligt logiska. Fler slag ger fler möjligheter att få övertag och därmed otroligt mycket fetare effekter. Jag gillar detta, som löste ett huvudbry för mig i det gamla systemet (Och har gjort präster JÄVLIGT mycket mäktigare). Ser bra ut som det är just nu.


Varelser: Jag hoppas det finns elementarvarelser med i magiboken, egentligen mest för de nya reglerna för varelser är otroligt coola och gör mig mer sugen att slänga in dem som fiender för rollpersonerna. Jag är nyfiken på hur krattillgång påverkar varelsernas duglighet, fast det kanske är intressantare att ha olika typer av elementarer beroende på hur mycket man lyckas med skapelseslaget. T.ex om man får högre övertag kanske man får en eldsultan istället för en salamander, alternativt så är varelsen kvar längre som en tjänare eller så får man ett större antal varelser framkallade. Jag jämför med beskrivningen av zombien i grundboken, den har fasta stats, och ska jag vara ärlig är det intressantare att använda en varelse som en “nivå” av motstånd, och vill man kasta fram större motstånd så kastar man fram en annan typ av varelse, eller fler av dem, inte samma varelse med högre stats.

Alkemi: Kommer alkemi vara med i den nya magiboken? Egentligen vill jag ha det som en enkel färdighet och sen utifrån de existerande färdighets- och hantverksreglerna så kan man utläsa vad för kvalitet på föremålet man skapat. De gamla alkemireglerna var något som vi aldrig använde, och överlag gillade jag inte riktigt hur aktiveringsvillkoren för alkemin fungerade, det blev på tok för mycket regler för en för liten effekt i spelet. Jag hoppas alkemireglerna, om de överhuvud finns med, är kortare och bara en förlängning från hantverksreglerna i grundboken med mer tankar om vad “ökande av värde” kan innebära på prylar som tillverkas via alkemi. Det verkar överlag lättare nu att välsigna vapen och ge dem ökad skada, så om alkemin ska vara med så lär det väl behöva kunna tävla med mysteriernas potentiella kraft.

Mängd magi från start: Mystiker börjar med sex mysterier från start, undrar hur mycket rena magiker kommer ha tillgång till? Vad jag förstått ska en ny händelsetabell vara med i magimodulen vilket gör att man kan få tillgång till mer magi. Vad ska den tabellen heta för övrigt, “magi och väsen”? Jag vet inte om sex besvärjelser räcker för magiker, alternativt så blir det lagom om man tar hänsyn till hur mycket besvärjelser magikern kan få från den nya bakgrundstabellen.



Är väl mina tankar så långt, inte så produktivt resonerande egentligen eftersom det bara är att vänta men jag är så jävla otålig. Hade tröttnat rejält på Eons gamla inkarnation men det här nya systemet har gjort mig så sugen igen så jag måste få ur mig otåligheten på nåt sätt.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
baron Max Durhal;n54574 said:


Mängd magi från start: Mystiker börjar med sex mysterier från start, undrar hur mycket rena magiker kommer ha tillgång till? Vad jag förstått ska en ny händelsetabell vara med i magimodulen vilket gör att man kan få tillgång till mer magi. Vad ska den tabellen heta för övrigt, “magi och väsen”? Jag vet inte om sex besvärjelser räcker för magiker, alternativt så blir det lagom om man tar hänsyn till hur mycket besvärjelser magikern kan få från den nya bakgrundstabellen.



Med tanke på att de flesta mysterier innehåller en blandning av mellan två till fyra böner och ritualer kan en magiker börja med 6x3= 18 besvärjelser och ritualer utan några modifikationer. :wink:

Annars är jag en person som ofta rycker på axlarna och väntar och ser vad som dyker upp, men jag erkänner mig skyldig till stort intresse av magiböckerna jag med.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Mer coola effekter, mindre "1T6 blödning var femte halvtimme". De religiösa formlerna är dock riktigt jäkla asbra så jag känner förtroende för Eon-gänget vad det gäller besvärjelserna.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Jag ser fram emot hur magin kommer bli både förenklad och coolare med införandet av Övertag. Det kommer vara mindre "en bra magiker kan utföra magi av magnitud X utan att det är rent ut sagt livsfarligt" och mer "min eldboll är större och starkare än din eldboll för jag är skitduktig och du, likt Jon Snow, kan ingenting".
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Övertag är ett grymt verktyg för ett magisystem, och inbjuder till att man går ifrån det binära tänket "du drabbas av full effekt eller så drabbas du inte alls" som det gamla systemet led av. Jag ser också fram emot mer kontrollmagi nu när det finns sådant i reglerna om mental påverkan (detta behöver dock balanseras väldigt väl). Jag ser framför mig effekter i stil med:

Mångalenskap - slå Självkontroll mot 8 för att motstå (svårigheten ökar med +2 per Övertag från Besvärjaslaget). Misslyckat motstånd: Flyr 1T6 rundor. Lyckat motstånd: Lamslagen 1 runda. Lyckat motstånd med Övertag: Ingen effekt.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Ah tack Oden, hade läst lite slarvigt i mysteriekapitlet, man får en del mysterium från start redan. Hoppas verkligen en liknande indelning görs för övriga magin, så man har t.ex "kontrollmagi" med relevanta besvärjelser och ritualer på en sida, gör det också jätteenkelt att hitta lämpliga krafter som en magiker eller präst av en viss typ har.

Ja, effekterna lär bli tuffare pga övertagsreglerna som folk mycket riktigt påpekar och det kommer finnas betydlig färre besvärjelser, då man inte måste formulera exakt kraftnivå från start då utövarens skicklighet påverkar hur mäktig effekten blir.

En sak jag kom på i efterhand är att jag hoppas regler för t.ex. nekromanti och andra saker som tidigare varit separata moduler får bra utrymme i denna modul och att det INTE kräver en egen bok. Däremot undrar jag hur krafttillgång kommer fungera egentligen, om man behöver tillgång till kraftkällor som förut men också separata regler för kroppslig alstring, kontrollerad dissipation och okontrollerad dissipation.

Jag undrar också om minimagin, vilket om det är officiell info och inte bara en fanteori, så kommer det strömlinjeforma systemet ännu mer då magiker enkelt kan skicka ut städvirvlar om de är pneumotropiker, eller kanske automatiskt andas under vatten om de är hydrotropiker. Jag undrar också om de kommer forma in drömmagi och demonmagi i denna modul, eller om det kommer som separata böcker senare, vilket är en lite irriterande egenhet Eon alltid haft att dela upp allting på sjukt mycket böcker.

En av de smartare grejerna förutom övertagsregeln, är att besvärjelser nu är runt magnitud 4, och ritualer är det som är högre. Känns logiskt både regelmässigt och lore-mässigt, då det känns filmiskt att en magiker för att göra en kraftig förändring i världen låser in sig flera timmar i sitt laboratorium för att mecka med sin ritual.

Bland aspekterna är jag absolut mest nyfiken på helio-, luno- och selenotropi. Förstod aldrig varför de var med bland de andra, och tyckte de hade riktigt mesiga effekter i gamla magisystemet så blir väldigt intressant att se deras funktion framöver.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Jag har för mig att jag läste någonstans att det skulle bli 2-3 magiböcker. Kan ha varit rykten.
Hoppas att det blir en maffig bok istället för flera. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Cieylor;n54697 said:
Övertag är ett grymt verktyg för ett magisystem, och inbjuder till att man går ifrån det binära tänket "du drabbas av full effekt eller så drabbas du inte alls" som det gamla systemet led av. Jag ser också fram emot mer kontrollmagi nu när det finns sådant i reglerna om mental påverkan (detta behöver dock balanseras väldigt väl). Jag ser framför mig effekter i stil med:

Mångalenskap - slå Självkontroll mot 8 för att motstå (svårigheten ökar med +2 per Övertag från Besvärjaslaget). Misslyckat motstånd: Flyr 1T6 rundor. Lyckat motstånd: Lamslagen 1 runda. Lyckat motstånd med Övertag: Ingen effekt.
Problemet med det där är att det borde stacka med befintlig läskighet, vilket gör att drakar och lischar med extrem lätthet kan frambringa effekter som gör att alla som ser dem dör av skräck.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
baron Max Durhal;n54702 said:
Ah tack Oden, hade läst lite slarvigt i mysteriekapitlet, man får en del mysterium från start redan. Hoppas verkligen en liknande indelning görs för övriga magin, så man har t.ex "kontrollmagi" med relevanta besvärjelser och ritualer på en sida, gör det också jätteenkelt att hitta lämpliga krafter som en magiker eller präst av en viss typ har.

Jag undrar också om minimagin, vilket om det är officiell info och inte bara en fanteori, så kommer det strömlinjeforma systemet ännu mer då magiker enkelt kan skicka ut städvirvlar om de är pneumotropiker, eller kanske automatiskt andas under vatten om de är hydrotropiker. Jag undrar också om de kommer forma in drömmagi och demonmagi i denna modul, eller om det kommer som separata böcker senare, vilket är en lite irriterande egenhet Eon alltid haft att dela upp allting på sjukt mycket böcker.
Vi måste göra så för att det inte ska ta för lång tid mellan att vi kan ge ut böcker. Om vi bara gav ut en jättemaffig bok var tredje år skulle Eon-spelandet halvt hinna dö under tiden.

baron Max Durhal;n54702 said:
En av de smartare grejerna förutom övertagsregeln, är att besvärjelser nu är runt magnitud 4, och ritualer är det som är högre. Känns logiskt både regelmässigt och lore-mässigt, då det känns filmiskt att en magiker för att göra en kraftig förändring i världen låser in sig flera timmar i sitt laboratorium för att mecka med sin ritual.
nja, du kommer kunna göra så mäktiga besvärjelser du tror att du klarar av, precis som i gamla Eon. Vill du designa en besvärjelse med magintud 40? Go ahead, men lycka till att kasta den. Ritualernas fördel blir, precis som förr, att de minskar ned svårigheten genom att dra ut slagen över tid, och därmed kraftigt ökar oddsen att faktiskt lyckas väva den där magnitud 40-effekten.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Har vi någon ungefärlig ETA på magiboken? Skulle någon Helmgast vilja posta all sammanlagd info (som ni är villiga att ge ut) om magin i sitt nuvarande stadie? Det skulle vara väldigt bra; då kan vi avgöra hur mycket möda som är värt att lägga på hemmasnickrade system samt så får vi något att gå på så att de hemmagjorda reglerna inte skiljer sig allt för mycket från det tänkta systemet.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Så här ser det ut:
  • Magiboken blir nästa stora modul efter Damarien.
  • I år kommer vi att ge en konkret regel-introduktion till boken.
  • Det enda exakta man kan säga om ETA är att magiboken inte kommer att finnas i butiker innan året är slut.
Sen lite mer regelstuff:
Disclaimer: Allt nedan kan komma att ändras och inget är definitivt spikat.
  • Aspektfärdigheterna heter inte längre Alstra <Aspekt> utan bara <Aspekt> (Pyrotropi istället för Alstra pyrotropi).
  • Färdigheten Transformera är borttagen.
  • Vi har behållit samtliga aspekter (inklusive Oneirotropi) och därefter lagt till Topotropi (rum och utbredning) samt Kosmotropi (eter, rymden, ångest).
  • Psykotropi är nog den av de ursprungliga aspekterna som ändras mest och kan komma att likna Daimotropi och Teotropi mer än vad den gjort tidigare.
  • Formaliserade besvärjelser har bara ett moment/tärningsslag vilket är en Aspektfärdighet. Viss likhet med de religiösa bönerna fast självklart varierande magnitud.
  • Extemporering har troligen två moment: Aspektfärdighet och en improvisationsspecifik färdighet.
  • Ritualer har två eller fler moment: 1-3 eller fler Aspektfärdigheter och en ritualspecifik färdighet. Relativt lik de religiösa riterna.
  • Typisk svårighet: [Effektens magnitud] + [Ev ökning av avtånd] + [Ev ökning av varaktighet] + [Ev ökning av omfång] + [Ev tranformering mellan använd Aspektfädighet och effektens aspekt].
    • Exempel på effekt: Flamma (Pyrotropi), ingår i bönen Helig brännmärkning på sida 236. Orsakar Eldskada [X+4]/[X+4] (där X är magnituden och varje 4 automatiskt omvandlas till 1T6) så magnitud 4 innebär 2T6/2T6 Eldskada och magnitud 12 innebär 4T6/4T6. Magnitud 12 innebär bassvårighet 12.
    • Avstånd börjar alltid som Intill men kan ökas till de vanliga avstånden Kort, Medellångt, osv. Ingen svårighet bestämd än.
    • Omfång och Varaktighet beskrivs till stor del på sida 226. Ingen svårighet bestämd än.
    • Till skillnad från innan bestäms transformeringens svårighet av antalet filament och eventuellt kommer svårigheten att bli mellan +1 och +8 i svårighet per 4 filmanet (dvs från +0,25 till +2 per filament).
  • Magi och motstånd: De flesta effekter som ger en binär konsekvens ("antingen blir du X eller så blir du inte") får ett motståndsslag, vanligen Självkontroll eller Livskraft men även andra härledda attribut. Effektens magnitud ger då svårighet att inte bli påverkad av den binära effekten. Effekten Döda vs Livskraft är ett typiskt exempel.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Tack så hemskt mycket Kaigon! Väldigt nöjd med raka svar; jag tror att de flesta kan vara förstående för release-tiderna så länge ni är öppna med hur det ligger till med allt. Ska nog (om ingen annan gör det) slänga upp en tråd där vi kan samla alla våra house rules för magi, och nu har vi en del att jobba med i alla fall.

Liten fråga utöver det: Hur är det tänkt att "Förvränga" ska fungera och vad gör den exakt? Är den att likna med "riva sönder väv"?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Kul att det gillas!
Deckard;n84548 said:
Liten fråga utöver det: Hur är det tänkt att "Förvränga" ska fungera och vad gör den exakt? Är den att likna med "riva sönder väv"?
Till viss del. Den kan användas som en försvarsfärdighet och förstöra någons försök att använda magi. För en besvärjelse jämförs Förvränga slaget med Aspektslaget och om Förvränga är högre så uppstår en dissipation – det intressanta är dock att det är Förvrängarens som drabbas av dissipationen. Man kan bara använda Förvränga om man är nära besvärjaren, målet (eller om man är målet själv) eller det som besvärjaren drar filament ifrån.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Vad gäller för färdigheten Besvärjelse? Finns den kvar, och vad används den till i så fall?

Slår man komplikationsslag om man misslyckas för att inte åka på dissipation?

Vad gör man med övertag? Blir det effektspecifikt ungefär som mystiken?

Hur tänker ni balansmässigt med att en del aspekter är så sjukt mycket krångligare att alstra än andra?

Och den viktigaste frågan av alla: hur skall man få plats med alla magifärdigheter under Övriga färdigheter på rollformuläret?

Tack på förhand!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Cieylor;n84720 said:
Vad gäller för färdigheten Besvärjelse? Finns den kvar, och vad används den till i så fall?

Slår man komplikationsslag om man misslyckas för att inte åka på dissipation?

Vad gör man med övertag? Blir det effektspecifikt ungefär som mystiken?

Hur tänker ni balansmässigt med att en del aspekter är så sjukt mycket krångligare att alstra än andra?

Och den viktigaste frågan av alla: hur skall man få plats med alla magifärdigheter under Övriga färdigheter på rollformuläret?

Tack på förhand!
  • Besvärjelse försvinner.
  • När man misslyckas slår man komplikationsslag (dvs ett dissipationsslag). Lyckat innebär en kontrollerad dissipation, misslyckat innebär en okontrollerad.
  • För formaliserade besvärjelser och ritualer kommer Övertag att fungera som i mystiken. Improvisation kan skilja sig och eventuellt får man inga Övertag alls där eftersom man ändå hade friheten att sätta svårighet.
  • En balansförändring för aspekterna är att filament i princip alltid är tillgängligt för samtliga aspekter (förutom i magidöda områden), däremot kan man få massiva avdrag (och ibland bonusar) beroende på situationen. Det skulle kunna fungera så att pyrotropi får ?4T6 i vatten men också +2T6 om man som magiker står mitt i en stor eld. Regelmekaniskt jobbar vi alltså med mjuka gränser (det blir svårare) istället för att man behöver räkna kilogram eller komma upp i en viss mängd (för att det annars är omöjligt om man inte når upp).
  • Ytterligare balans är att svåra aspekter tenderar att ha mer fördelaktiga transformeringssvårigheter, exempelvis är det lättare att gå från pyrotropi till fototropi än vice versa. Vi kan även få en del balans genom att dissipation fungerar olika och är olika farligt samt så klart vilka effekter som är tillgängliga utan transformering.
  • Vi kommer troligen att göra en extrasida för magiker så att man får plats med mer än bara sina mystiska färdigheter.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Jag undrar i stort hur feta konsekvenserna av okontrollerade dissipationer kommer vara? I tidigare Eon var de ganska tråkiga, man fick lite extra skada vilket gav mycket bokföring men lite dramatisk effekt. Kan man nu råka spränga trollkarlstornet om man misslyckas alstra den där magnitud 40 ritualen, jag har lite förhoppningar om det då det känns i linje med Eon IVs mer dramatiska stil.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
baron Max Durhal;n84966 said:
Jag undrar i stort hur feta konsekvenserna av okontrollerade dissipationer kommer vara? I tidigare Eon var de ganska tråkiga, man fick lite extra skada vilket gav mycket bokföring men lite dramatisk effekt. Kan man nu råka spränga trollkarlstornet om man misslyckas alstra den där magnitud 40 ritualen, jag har lite förhoppningar om det då det känns i linje med Eon IVs mer dramatiska stil.
Vi tänker göra dissipation mer oförutsägbart och introducera en tabell per aspekt som används när man dissiperar på lite högre magnituder (kanske 20+). Om man slår högt på den tabellen kan man vänta sig jobbiga följder.
 
Top