Nekromanti Funderingar kring livlighet runt spelbordet i strider

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Inspirerad av podden "Vi spelar rollspel" och en massa OSR man har läst så bestämde vi oss för att köra en omgång DoD91 helt enligt grundreglerna (eller nästan blev det, såklart). Erfarenheter från OSR har gett oss att rörligt initiativ är bra (att man slår varje runda) samt att det är gött med bara KP och helst inga slag för pareringar eller så. DoD91 är ju ping-pong-spelet över alla andra, så vi var lite oroliga för sistnämnda. Från Zerims rövarband-striden:

-rörligt initiativ är ett himla meck, alltihop saktar ner till en fruktansvärd långsamhet när man i början av rundan skall rulla allas initiativ och sen börja deklarera vad man skall göra. Eftersom vi inte ville ha tråkigt men ändå köra nära det gamla kom vi på en lösning: Deklareringsfas och förflyttningar först, sen initiativ för de små subgrupper av strider det blev en efter en, det var mycket bättre! Så länge folk får skrika i munnen på varandra är det bra strid, när man sitter och väntar på sin tur utan att få göra något mer än en minut så är det trist.

Istället för: "Ok ny runda, slå intitiativ" (rull, rull, rull, rull 1 minut) sen "öhhh, du är först, vad gör du?" -"Jag hugger han till vänster" osv...

Så kunde man köra: "Rövaren till vänster lyfter en båge, de två till mitten failar sitt moralslag och börjar backa (DoD91 har strikta moralregler såg vi precis som OSR), vad gör ni?" -"Jag skjuter!", "jag slår igen" och "jags springer runt för att genskjuta de som flyr"
Följt av en korta summeringar, flyttande av markörer på stridskartan och sen stridsfasen: "ok, du skjuter och han vill ta skydd, slå init (rull rull) han är först och kastar sig runt hörnet, men du måste skjuta!"... "du slår igen och han vill slåss, slå init (rull rull) du är först, han försöker parera (rull rull) han träffas och (rullrullrurll) dör!" osv

På det hela taget kommer man igenom färre rundor, men mer hinner hända i rundorna och folk aktiveras oftare, det var mycket bättre än hur vi brukar köra i vårt "uppsnabbade" BRP som vi spelar jättelänge.

Lärdomen blir att det är bra att spela olika spel då och då, så man snappar upp nya saker från nya system och lösgörs från sina gamla husregler. Sen visade det sig också att det där med träffområden, KP i träffområdena och att man fick minus i CL när man blivit träffad i armen osv gav en riktigt go gritty känsla som vi inte fått på ett tag med bara totala KP eller HP. Simulationistiska system kan sporra fantasin även på folk som inte ens kör dem på allvar, om man inte låter dem kväva spelet med allt som tar tid. Att folk sprang runt och högg kors och tvärs gjorde också att pingponget inte var något problem denna gång heller.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Intressant läsning, har funderingar i samma banor! Hur funkade det med mobs enligt reglerna och rollpersoner enligt reglerna - dog folk till höger och vänster?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Nej ingen dog, heller inte mobsen (fiender om jag tolkar det rätt?) i allt för hög grad. I och med regeln med -2 på CL per KP skada i ett träffområde sattes folk ur stridbart skick mer. Moralslagen mot PSY skall slås ganska frekvent så rövarna började retirera ganska snart då det gick dåligt. Rollpersonerna också för den delen. Jag hittade inget om frislag mot folk som flyr eller så i reglerna, så det var ganska lätt att börja fly. I och med regeln om initiativ först efter att förflyttning ägt rum så var det heller inte säkert att anfalla en backande fiende, så det blev ganska bra strider som klingade av efter ett par rundor då sidorna drog sig tillbaka.

Men så hade inte fienderna några tvåhandssvärd och dvärgen med tvåhandsyxan slog dåliga skadeslag.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Låter riktigt bra! Eventuellt kommer jag att testa den här metoden när jag kör Järn över Roll20. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Fridigern;n159128 said:
Nej ingen dog, heller inte mobsen (fiender om jag tolkar det rätt?) i allt för hög grad. I och med regeln med -2 på CL per KP skada i ett träffområde sattes folk ur stridbart skick mer. Moralslagen mot PSY skall slås ganska frekvent så rövarna började retirera ganska snart då det gick dåligt. Rollpersonerna också för den delen. Jag hittade inget om frislag mot folk som flyr eller så i reglerna, så det var ganska lätt att börja fly. I och med regeln om initiativ först efter att förflyttning ägt rum så var det heller inte säkert att anfalla en backande fiende, så det blev ganska bra strider som klingade av efter ett par rundor då sidorna drog sig tillbaka.

Men så hade inte fienderna några tvåhandssvärd och dvärgen med tvåhandsyxan slog dåliga skadeslag.
Intressant! Jag har aldrig pallat ta tag i det här med stridsmoral i DoD91an, och det kan nog vara en bra balanserande faktor så att strid inte alltid blir så brutalt blodigt. Det är ju rätt vettigt med, de allra flesta slåss ju oftast inte till sista blodsdroppen, inte ens en elementar borde göra det utan anledning. Måste ta o läsa reglerna för det där.

Och ja, mobs = fiender! Gammal MMO-term som slank med.
 
Top