Nekromanti Fundering...

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Vad sägs om ett spel där spelarna alltid börjar med ganska dåliga vapen (DVS de kan inte köpa ett mästersmitt slagsvärd från början) och sedan får allt bättre av spelledaren, eller köper i en affär för sina pengar (så de får någon nytta av dem)

Ex: En spelare börjar med färdigheten enhandssvärd. Från början ges han då ett kortsvärd av spelledaren. Efter det första äventyret hittar han ett bredsvärd. Efter två äventyr till har han råd att gå till vapensmeden och köpa ett långsvärd. Ännu lite senare skaffar han sig ett bastardsvärd. Sedan får han kanske ett svärd av mithril, sedan ett svagt förtrollat svärd som ger +5 i skada och lyser vackert på bärarens kommando o.s.v. ända tills han kommit över "The Badabouf Megasword of Infinite Power and General Coolness" (I äkta animeRPG-stil) som kan skicka eldblixtar och blända motståndaren samt gör att dess bärare kan bli osynlig och flyga (Ej att förglömma att det ger +2468456,16 i skada).
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Menar du att du ska göra ett rollspel som går ut på att skaffa det ultimata vapnet?

Kakujin wa hombun wo tsutsuka neba narimasen...
 

ApOcAlYpTiC

Veteran
Joined
16 Jan 2001
Messages
34
Location
Umeå
Hmm är väl en bra idé, men det är lite tv-spels likt. Då får ju hjäten bättre vapen ju längre fram han kommer, så kan det vara i ett rollspel också men man vill ha så olinjerat som möjligt. Det gör att man kan göra som man vill, man behöver inte döda draken om en dag. Fast om man får stor belöning så är det inte helt fel =).. Iallafall så kan det ju variera från SL till SL, fast din idé kan man ju ändå pressa in i det olinjerade äventyret.

'Detta måste vara det torraste mjödet jag druckit!'
'Vadå du har ju inte beställt nåt än...!?'
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Invändningar

"Vad sägs om ett spel där spelarna alltid börjar med ganska dåliga vapen (DVS de kan inte köpa ett mästersmitt slagsvärd från början)"

Illa. Rollpersonerna får så bra vapen som det förväntas att rollpersonerna ska ha givet deras bakgrund. Om en spelare spelar en landsknekt så kan han mycket väl ha en mindre arsenal med tvåhandssvärd, enhandssvärd, sköld, armborst, lans, spjut, en uppsättning dolkar, stridshacka, morgonstjärna etc.

Om han spelar en bonde får han nöja sig med en hacka eller högrep.

"och sedan får allt bättre av spelledaren,"

Vad är ett "bättre" vapen? Ett vapen som gör mer skada men som rollpersonen inte kan hantera? Det är inte hur lätt som helst att ställa om sig från enhandssvärd och bucklare till tvåhandssvärd - sådant kräver träning, träning och åter träning och resulterar i fler än ett blåmärke.

Alternativet är ju förstås att man kan skaffa sig ett bättre enhandssvärd av samma typ, men det är faktiskt inte så jefla stor skillnad på ett halvschysst vapen och ett helschysst. Utom prislappen.

Slänger man in magiska vapen... tja, skyll sig själv.

"eller köper i en affär för sina pengar (så de får någon nytta av dem)"

På Konsum då, eller? I avdelningen "Trädgårdsverktyg" bredvid häcksaxarna och skäggtrimmarna?

Nåja, den här poängen försvinner dock ganska hårt om man bara accepterar standardfantasyns moderniteter. Men som Västmarks skapare så är jag fördömd till att i all evighet gnälla på anakronismerna i fjantasyn.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Invändningar

"Vad är ett "bättre" vapen? Ett vapen som gör mer skada men som rollpersonen inte kan hantera? Det är inte hur lätt som helst att ställa om sig från enhandssvärd och bucklare till tvåhandssvärd - sådant kräver träning, träning och åter träning och resulterar i fler än ett blåmärke."

Återigen tror jag att det hela grundar sig på en alltför förenklad modell av verkligheten. Man förväntas gå mot en kampkraftigare rollperson. Enligt denna modell är en fullt beväpnad samuraj en "bättre" rollperson än en obeväpnad bondlurk. Orsaken skulle kunna vara att ju mer förstörelsepotential en RP har, desto mer kontroll har spelaren över rollspelsvärlden. En annan förklaring kan förstås vara att man vill simulera gamla arkadspel... /images/icons/smile.gif

"Alternativet är ju förstås att man kan skaffa sig ett bättre enhandssvärd av samma typ, men det är faktiskt inte så jefla stor skillnad på ett halvschysst vapen och ett helschysst. Utom prislappen."

...och brytvärdet, ofta. Det beror ju iofs på om det helschyssta vapnet är välsmitt eller bara vackert att titta på.

"Slänger man in magiska vapen... tja, skyll sig själv."

Precis. I många sagor och legender är ett vapen magiskt i de rätta händerna. En person som inte är värdig det får inga fördelar. Jag tror att det är något som många glömt - ett magiskt svärd blir en ersättning för en större bössa. Rätt synd egentligen, IMHO.

Se på Miyamoto Musashi. Det är oklart huruvida det var fel på karlns huvud eller inte, men det är rätt säkert att han var skicklig med sina svärd (han slogs ni-to, dubbelhänt). Vad jag försöker komma till är att han ansåg att det dödligaste vapnet inte var en aldrig så vass katana - utan en bokken. Ett vanligt träsvärd. Och det är möjligt att han hade rätt, för i hans händer skulle jag mycket väl kunna tro att en bokken kunde döda en rustad motståndare.

Pointen här är ju att en såpass skicklig krigare är skicklig med alla katanor. För honom finns det inget "bättre" vapen än just ett vanligt svärdsliknande vapen, vilket som helst. Jag tror iofs att det var det Krille syftade på.

--
Björn


"Two wrongs can't make a right, but two Wrights did make an airplane."
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det låter ju helt klart som en bra ide !! Det är ju inget kul om slp:na får värsta sakerna innan man enns har börjat att spela !! Då blir det ju en morot att dra ut på stordåd för att bli bättr och hittta bättre saker.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Invändningar

Tanken var att släppa litet på realismen för att få in den där härliga Final Fantasy / Chrono trigger - känslan!

Vad det gäller vapenaffärer osv så beror det ju helt på spelvärlden. De magiska vapnen bör dock kanske inte kunna köpas i en affär... Men då kommer vi ju till det gamla DoD-problemet:
"Varför skulle jag vilja gå ut på äventyr? Jag har ju redan 55.000.000.000 guldmynt och det finns ju inget vettigt att köpa ändå!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Invändningar

"Tanken var att släppa litet på realismen för att få in den där härliga Final Fantasy / Chrono trigger - känslan!"

Tja, just den känslan tycker jag inte är särskilt härlig. Då föredrar jag den härliga Ivanhoe-känslan, där man drar sitt svärd och stormar ett slott i sällskap med Sherwoods laglösa för att rädda två fångna saxisk ädlingar, hans följeslagare, en snål jude, dennes dotter och en sjukling i deras vård. "I Sankt Christophers namn, framåt!"

Pengar är för kapitalistiska mesar som inte har insett ärans tjusning, och levlar hör hemma i dataspel!

"Vad det gäller vapenaffärer osv så beror det ju helt på spelvärlden. De magiska vapnen bör dock kanske inte kunna köpas i en affär..."

De magiska vapnen bör enligt min åsikt inte kunna köpas alls. Ett magiskt vapen som köps blir egentligen reducerat till en fantasy-variant av ett ryskt slagfältskärnvapen som säljs av en skum arabisk svartabörshandlare och föga mer.

Nej, magiska vapen - och magiska prylar i största allmänhet - bör vara något som man spinner legender kring. De omnämns i sånger, de skapas med ett syfte, ofta till en enda ägare, och vart och ett är unikt. Faktum är att jag gärna vill utsträcka det till icke-magiska vapen: en rollperson får gärna ha ett fullständigt omagiskt vapen kallat Stenklyve, men som trots sin omagiskhet och tack vare sin ägares skicklighet ändå omnämns i sånger och legender.

"Men då kommer vi ju till det gamla DoD-problemet:
"Varför skulle jag vilja gå ut på äventyr? Jag har ju redan 55.000.000.000 guldmynt och det finns ju inget vettigt att köpa ändå!""


Tja, har man äventyrat så länge brukar det inte finnas några större problem med att äventyra. Vid det laget kommer äventyren att leta upp rollpersonen istället för tvärtom. Äventyrare har en tendens att bli fiender med det mesta.

Över huvud taget behöver rollspel ofta någon form av inflationsbekämpning. Ett av de enklare svaren är faktiskt att inte ha med guldmynt eller andra mynt med högre valörer, och därefter köra stenhårt med belastningsregler. Pengar väger, och kör man med vissa rollspels absurda 50-gramsmyntvikter så upptäcker man att de där femtontusen mynten man skrapade upp i förra dungeonen faktiskt väger hela 750 kilo.

Den börs och den bärare som orkar med det vill jag se. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Invändningar

Pengar väger, och kör man med vissa rollspels absurda 50-gramsmyntvikter så upptäcker man att de där femtontusen mynten man skrapade upp i förra dungeonen faktiskt väger hela 750 kilo.

Den börs och den bärare som orkar med det vill jag se.


Det har du visseligen helt rätt i, men å andra sidan har man väl vid denna nivån också en eller två drakar som bär åt en. (Själv när jag var yngre hade jag en rock!)

Då föredrar jag den härliga Ivanhoe-känslan...

Helt rätt. IMHO är inte Chrono trigger eller Final fantasy inte mycket till rollspel, eftersom handlingen är helt och hållet linjär, (gör man det så händer det, gör man inte det händer inget.) Man får för det mesta inte styra vad ens karaktärer gör, förutom att gå och slåss förstås, men det är inte att rollspela. Eller hur? Att rollspela är att möta den svarte riddaren i skogsgläntan. Regnet piskar ner runt en, när man drar sitt svärd och utstöter "I Kung lejonhjärtas namn, utmanar jag dig, din ärelösa hund! Dra ditt stål och låt oss se vad ödet bestämt!"
Det är rollspelande.

Nej, magiska vapen - och magiska prylar i största allmänhet - bör vara något som man spinner legender kring...

Kunde inte sagt det bättre själv.

Kakujin wa hombun wo tsutsuka neba narimasen...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
medhåll

Ett magiskt vapen som köps blir egentligen reducerat till en fantasy-variant av ett ryskt slagfältskärnvapen som säljs av en skum arabisk svartabörshandlare och föga mer.

Eller så är det något fel med vapnet ifråga... det kanske inte alls är magiskt, magiskt på fel sätt, stulet från mäktig magiker, illasinnat o.s.v...

Man skall inte låta magi bli en dussinföreteelse för då förlorar det liksom sin, eh, Magi...
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Skulle inte varje rollperson göra typ samma karriär om man gjorde så? Skillnade skulle som högst bestå i att han väljer att ha yxa istället för svärd.

Rollspel & Rock
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Discworld?

Jag har hört det förut! Men var? Discworld?


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Svarar

Discworld = Skivvärlden

Det vill säga, författaren Terry Pratchett's fantasyvärld som hans fantasyromaner utspelas i.

Första boken som utspelas där är The Colour of Magic (på svenska: Magins Färg)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Re: Invändningar

Men jag brukar se dig gnälla om att alla spel är likadana eller att det är tråkigt med det förutsägbara... om grabben vill göra ett rollspel om Final Fantasy (hur märkligt det nu än kan låta...) eller så låt honom (inte för att jag tror att du kommer att hindra honom)

Förövrigt kan man väll tycka att anakronism blir en meningslös term i fantasy..... (VANLIGT CITAT: Så var det inte då..... ENDA SVARET: När då, när världen var hemsökt av svartfolk?????)

And
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Invändningar

"Men jag brukar se dig gnälla om att alla spel är likadana eller att det är tråkigt med det förutsägbara..."

Exakt. Just pryl-eskaleringen är så läbbans vanlig i andra rollspel att jag kämpar med näbbar och klor för att begränsa den.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Svarar

Discworld har inte ett jota med saken att göra (?)... Tenser's Floating Disc är en spell från AD&D (uppfunnen av Tenser, en rollperson i Gary Gygax egen kampanj). Den skapar en osynlig skiva av kraft som, typ, flyter bredvid trollkarlen. Den är mycket uppenbart uppfunnen för att folk skall kunna släpa med sig en massa extra skatter ut ur dungeons; den är tämligen oanvändbar till annat. :)

Nightowl, Besserwisser Supreme of the Earth Dimension and Unchallenged Master of Farfetched and Consequently Boring Jokes.

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Svarar

Jepp...det stämmer, men nu frågade han om Discworld, som var det jag svarade på...men det kan också vara för att han missade att det inte var samma sak.

Riddaren - rör kanske till det ytterliggare

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Svarar (OT)

För _mig_ var det ganska uppenbart att han frågade "Discworld" därför att han tänkte det kunde vara det sammanhang vari han hört begreppet, och inte alls frågade OM Discworld (varför skulle han gära det?) men jag kan ha fel... Det får Arvidos själv reda ut. :)

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 
Top