Nekromanti Fundering

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
Igår frågade jag min SL anngående en idé har fått, om att skapa magiska föremål.
Jag är en magiker på YN mästare och jag har 56 SPI, jag hade tänk skapa ett "föremål" med magierna permanens och nexus. Sen hade jag tänkt offra ca 20 SPI för att föremålet ska ha en egen "bank" som jag kan använda vid behov. Det är här det skojjiga kommer, det står i boken att om jag offrar 1 SPI till mitt "föremål" så får jag ut 1T6+6 SPI för varje!
Dvs jag som har 56 SPI - 20 SPI som jag offrar får då
20T6+120 = (om jag tar 3 som ett medel) 180 SPI + mina återstående 36 ...

Låter det dåligt ens ??? Vad kan en magiker med 216 SPI INTE göra?

Men då kommer ju den oundvikliga frågan, är det "lagligt" eller är det att kringgå reglerna?

/Leriol
Skymmningssagor
www.amaze.nu/dod6/images/icons/devil.gif
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Det finns inget som heter "lagligt" i rollspel.
Det är din SL som bestämmer hur det ska va.
Prata med honom... om det är ok för han är det ok...
Spelledarens ord är lag.
 

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
det är ju sannt, SL:s ord är lag, men iaf så känns det lite som om man fuskar när man helt plötsligt 5 dubblar sina SPI tillgångar.!

Men jag frågade faktist och han hade inget emot det, änn :)
problemet nu är att jag har inte premanens och nexus ... måste skaffa det!!!
 

ceralion

Veteran
Joined
13 Mar 2001
Messages
52
Location
Piteå
Trevligt, men...

Låter rätt, men då kan man ju fundera över om Riotminds hade tänkt på det här scenariot - att en rollperson kan skapa en enorm SPI-bank varifrån han kan dra energi till sina besvärjelser.

Ni andra som spelleder: vad tycker ni?
 

ceralion

Veteran
Joined
13 Mar 2001
Messages
52
Location
Piteå
Min käre Leriol, huruvida du tillåts genomföra detta genidrag kommer du snart få svar på. Jag lovar och svär, vid Savlas grav :gremsmile:.
 

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
För det första Ceralion, Leriol är inte kär, och för det andra så är inte Savlas död, än /images/icons/devil.gif

Men som man säger, alla halvlängsmän slutar strax åvanför knävecken /images/icons/thinks.gif

men föresten Ceralion, jag kan inte genomföra min genitala plan för jag har inte Permanens och Nexus, tyvärr
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Skräddaren säger nej, bestämt nej..(jonix is back)

Det är här det skojjiga kommer, det står i boken att om jag offrar 1 SPI till mitt "föremål" så får jag ut 1T6+6 SPI för varje!
Dvs jag som har 56 SPI - 20 SPI som jag offrar får då
20T6+120 = (om jag tar 3 som ett medel) 180 SPI + mina återstående 36 ...


**Dammar av bib... eh, regelboken menar jag /images/icons/blush.gif

Denna besvärjelse används oftast med besvärjelsen PERMANENS som gör det möjligt att bädda in en besvärjelse i ett föremål

Jaha... Då tar vi en titt på besvärjelsen PERMANENS för att se ifall om där finns några ledtrådar...

Trollkarlen kan lägga denna ritual över ett föremål för att binda en annan besvärjelse till ett föremål för evigt.

Där har vi något... Låt oss gå tillbaka till NEXUS för att se vad det står i slutet...

Ett NEXUS som kostar som kostar besvärjaren ett SPI permanent leder 1T6+6 SPI in i föremålet och som alltid laddas upp efter användandet.Dessa SPI används sedan för att aktivera en besvärjelse som är inbakad i föremålet.

Nå, vi börjar närma oss... Näst sista meningen säger följande;

Ett föremål kan innehålla flera besvärjelser och nexus

Så var det med den saken... För er som inte hängde med i svängarna så är kontentan;

1*DoD6 är inte som andra versioner, NEXUS kan inte användas för att "ladda upp" Trollkarlen, utan endast de besvärjelser i föremålet.

2*För att NEXUS skall fungera måste det först finnas Permanens. Ett permanens räcker til obegränsat besvärjelser.

3*Ett NEXUS är alltid bundet till en viss besvärjelse, en besvärjelse kan laddas av flera nexus, men flera besvärjelser kan inte laddas av ett nexus.


Jaha, nå, stämmer min ortodoxa tolkning av regelboken?

Det verkar så, kan inte hitta några tecken på att annat i varken JB eller Vildhjarta.
Men kan jag ju ha fel...

Så svar på...
Låter det dåligt ens ??? Vad kan en magiker med 216 SPI INTE göra?

...blir;
En j*vla massa /images/icons/smile.gif
 

Cornflake

Veteran
Joined
5 May 2001
Messages
13
kära ceralion dina ideer om att försöka döda savlas har gått i stöpet många gånger om...nästa gång kan du ju förska med mer än 5 blotresar iaf =)

och vi ditt svar om att leriol ska få veta vid min grav kan ja bara svara med att det kommer inte hända än på ett tag då du har farit till stholm =)/images/icons/laugh.gif
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Stöldbegärligt föremål

Den första (illvilliga... :gremwink: ) tanke som slår mig är att det finns uppenbara risker med att hämta mestadelen av sin "spirituella kraft" från ett föremål som man bär runt på som vilket som helst. Till skillnad från din inneboende kraftkälla kan ju prylar ganska enkelt bli stulna... och vips så var magikern spirituellt handikappad. Medan den otrevlige ärkemagikern Runar plötsligt fått ett par hundra extra SPI-pinnar att använda till sin domedagsritual. Öppnar ju för ett synnerligen engagerande äventyr på temat, dessutom.
 

_Meranor_

Veteran
Joined
14 Oct 2001
Messages
18
Location
Piteå
Ojojoj.. nu är nästan alla galningar samlade, saknas bara väne Dorsal och den ärade Herr Å!

Ehm, KÄRE bror, en sak du inte tagit med i ditt resonemang, men som Jonix redan varit inne på, så är NEXUS till för att försörja i föremålet redan bundna magier, inte fylla på magikern i frågas SPI-förråd. Vill du leka med såna saker, får du allt fixxa in lite LADDNING i ditt föremål, det är den besvärjelsen som fungerar som batteri!

och John.. du hade väl ändå inte tänkt ge han så som han ville? Som vissa gånger nämnts, ska det finnas en balans, RP:na får inte bli för mäktiga, se bara på Pysslings grundegenskaper!

Tänkte bara avsluta med ett LYCKA TILL! Med hopp om att Savllas kommer att leva många blommor, ehm förlåt, år till.

//Meranor

Skymningssagor
www.amaze.nu/dod6
 

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
Re: Stöldbegärligt föremål

Det är ju en tanke, att det kan bli stulet, men man kan ju göra ett föremål som är lite osynligt t.ex. ett par boxxert eller nåt /images/icons/thinks.gif

Men även om det är ett föreemål som kan bli stulet, så är det nästan en risk jag skulle vara villig att ta för att bli väldets mäktigaste magiker!!

Och föresten så är det jag som ska göra domedags ritualen muhahahaha

/Leriol
Skymingssagor
www.amaze.nu/dod6
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Trevligt, men...

Ja, men hallå. Varje gång någon kommer på ett sätt att göra sig bättre börjar ni gnälla fastän det var uppenbart att avsikten var så från början. Att ni inte kan acceptera att man kan få viaa fördelar och att det är bra........*suck* (Nu antog jag iofs att inget regelmisstag har gjorts, men det är en annan sak.)
 

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
Ha Jonix .. jag fick oväntad hjälp med att lösa problemet du gav mig /images/icons/clever.gif

SÅ har jag kommit runt det!

Men lasse, vad då balans, det är JAG som är balansen /images/icons/king.gif

så några fler påpekanden eller får jag genomföra min genitala plan ??

Igentligen brukar jag inte va så övarlägsen som jag låter, men när jag har hittat på ett sätt att bli mäktigast i världen så blir det lätt så !!

/Leriol
Skymningssagor
www.amaze.nu/dod6
 

Cornflake

Veteran
Joined
5 May 2001
Messages
13
angående om dina planer om att bli mäktigast i världen så kan jag ju bara säga lycka till .... salvas med sina blommor kommer med sina planteringar omringa ditt slott med nysört och därefter förstöra alla dina stora planer på att göra en förintelse besvärjelse eftersom att du nyser hela tiden/images/icons/laugh.gif

nää skämt och sido så e ju denna magi bra...men då får du in inte glömma en av dom mäktigaste magierna i spelet...nämligen pysslig...skulle jag lägga den på dej ( villket inte e så svårt) så skulle du har runt 10kp =) sen låter ja bara någon tjänare trampa på dej och på så sätt e du död..

men då kommer man ju till frågan ?
ska man genom magin pyssling sänka alla grundvärden som förädras genom den (sto.sty) för i sånna fall kan man ju krympa ner en drake till 1/10 av des storlek villket pyssling magin gör eller ska man skita i att ändra sty. sto
dock tar man ju bort hela magins grund eftersom att de e de den gör...??

några förslag?
 

Cornflake

Veteran
Joined
5 May 2001
Messages
13
Re: Stöldbegärligt föremål

men hur stor dela av dina kallingar kommer vara kvar när pyssling får veta att dom e magiska ???
troligt vis en tun tråd om ens de ..och vad ska pyssling med dom att göra kan man ju då fråga sej ...dee ju ganska uppenbart...byta dom mot en stor bulle eller nå i matväg =)))
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Inte för att jag vet något om DoD6, men måste man inte övervinna drakens SPI först..?
Om man kommer igenom Antimagi och en störtskur av Skingra alltså
 

Cornflake

Veteran
Joined
5 May 2001
Messages
13
hmm njaa asså de e nog i gamla för i denna verson så ska man övervinna fys om ja inte mins helt fel...och med mina 60spi mot hans 20 i fys eller vad han nu har så vinner jag gode lätt =/
men asså jag tror inte att en drake e lika magis som i 91an men men något mer förslag
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Fundering [OT]

"ska man genom magin pyssling sänka alla grundvärden som förädras genom den (sto.sty) för i sånna fall kan man ju krympa ner en drake till 1/10 av des storlek..."
Varför detta tjat om drakar och Pyssling hela tiden? Har ni inte kommit på att ni kan ta detta på hästar istället och byta yrke till hästtjuvar.. Tänk bara vad lätt (i viss mån) det blir att frakta ut hästarna..

/[color:448800]Han</font color=448800> som kommer ihåg att hans SL stönade över detta när vi kom på det
 

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
Re: Stöldbegärligt föremål

men, hur ska pyssling få reda på om mina boxxer skulle vara magiska? Han är ju dock inte nån magiker!!!

Sen ska han försöka sno dom åxå å då ska jag köpa en hamster som kommer att jaga han till tidernas ände /images/icons/devil.gif

Och föresten, vem skulle vilja köpa ett par begagnade boxxer???
 

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
Re: Fundering [OT]

Tänk bara vad lätt (i viss mån) det blir att frakta ut hästarna

problemet med det är att man måste vara snabb för det gäller bara i 1T8 sr om jag inte minns fel /images/icons/thinks.gif
 
Top