Fundering. Vill du ha allt?

Vill du allt eller nöjer du dig med det som behövs för att spela?

• Jag vill ha allt till alla rollspel jag köper!

Votes: 7 6.6%
  • Jag vill ha allt till några utvalda rollspel jag köper!

Votes: 56 52.8%
  • Jag nöjer mig med det jag kommer att använda!

Votes: 43 40.6%
  • Jag äger inga rollspel!

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    106
Vissa spel bara går det inte till. Alla D&D böcker? Omöjligt.

Men att läsa allt till något spel är ofta en sådan massiv investering av tid att det inte går om man inte fokuserar på det spelet. Liksom, det går att läsa alla Shadowrun böckerna, men det kräver att du verkligen älskar Shadowrun under lång tid.

Så jag har läst alla Vampire the Masquerade och Requiem böckerna. För jag älskar Vampire. Men det tog en massa år.

Och ibland är ett spel litet nog att det ska gå ganska lätt me… Äh. Liksom, det är kul nog att spela och har bra grejer. Men läsa allt? Nä, känner inte för det.

Jag avstår från att rösta eftersom jag å ena sidan långt ifrån är någon komplettist, å andra sidan aldrig riktigt förstått "jag köper bara det jag använder"-resonemanget. Jag köper det jag tycker verkar kul och intressant. Det är oftast grundböcker men men inte alltid. Men kör jag en längre kampanj brukar jag förstås köpa på mig det son verkar användbart, typ en monsterbok.
Här är en förebild.
Jag känner liknande, köper det som verkar kul.

Absolut inte allt till allt.

Tidigare: allt till de spel jag var intresserad av.

Senare tid: enbart det som verkade intressant till de spel jag var intresserad av (förutsatt givetvis att spelet ens har sådant material)

Just nu: Nästan ingenting överhuvudtaget. Nyfiken på 4-5 saker per år, men har inte köpt en rollspelsbok på väldigt länge. Om jag skulle få lust att läsa så borde jag börja med min backlog med saker jag tidigare markerat som intressant (strax under 5000 rollspelsprodukter) :)

I ungdomens tid hade jag inte råd att köpa allt till alla de olika spel jag hade något av. När Mutant UA och Trudvang kom hade jag jobb och kunde börja köpa på mig allt som kom till dem. När Fria Ligan kom så började jag även där köpa på mig allt de gav ut men till slut så började de ge ut så mycket spel så jag har nu skalat ner det till en del utvalda även där. Har köpt någon enstaka modul från D&D men där skulle jag inte ens komma på tanken att samla allt.
Nu har jag även samlat på mig en del spel jag inte hade råd att köpa när jag var ung.
Så svaret blir att jag samlar på mig allt till några utvalda spel.

Jag har en del spel som jag vill ha allt till. Några tendenser senaste fyra, fem åren är dock:
- Det rör sig kanske om 1-2 nya spel varje år istället för 4-5.
- Krav har gått från "verkar coolt" till: "är det snyggt, är det väldesignat, är det välskrivet/originellt, finns saker att få tag på i handeln, finns det chans att det kommer spelas"? Jag har också blivit "money grab"-känslig och märker sånt direkt och vägrar då köpa. Blir också anti om något blir upp-hype:at.
- Jag har börjat uppskatta produktlinjer med fåtal tillhörande "krims-krams" (kort, tärningar, minisar etc) och nöjer mig med grundbok och eventuell settingbok om sådan inte är inkluderad i grundbok och kanske någon kampanj. Jag blir alltså inte sur om det inte kommer ut 1-2 böcker till grundboken varje år.
- Går dock gärna all-in om det är något jag gillar, vilket senaste åren skett med ex Coriolis: TGD, Dolmenwood och Trudvang 2027, men inte mycket mer.
- Jag säljer ungefär lika mycket som köps in. Samlingen växer inte längre. Målet börjar mer och mer bli att banta samlingen.
- Jag får ingen kick av konsumtion längre; tidigare var 50/50-känsla av att jag ville ha något ett givet köp, numera blir det ingen bizniz. Inte ens om känslan är 75-25.
edit: måste tillstå att jag mår väldigt bra när jag sålt bort något som bara stått och dammat.

En annan grej är att jag gått från att vara (och vilja vara) den evige spelledaren och börjat uppskatta att vara spelare mer. Det har lett till att behovet av att äga alla spel upphört.

Last edited:
Jag är nog också lite mer köper det som ser kul ut, läser generellt allt jag köper (men kanske inte läser ut ifall jag tröttnar på vägen), och spelar ifall det:
  • fortfarande verkar kul efter att ha läst igenom
  • har tid/prio
  • hittar spelare
Jag kan inte minnas att jag har köpt något som jag inte trodde att det fanns en chans att jag skulle spela. Däremot så har jag helt klart gjort sånt som i efterhand varit dåliga köp, främst för att jag inte riktigt har researchat innan.

I ungdomens tid hade jag inte råd att köpa allt till alla de olika spel jag hade något av. När Mutant UA och Trudvang kom hade jag jobb och kunde börja köpa på mig allt som kom till dem. När Fria Ligan kom så började jag även där köpa på mig allt de gav ut men till slut så började de ge ut så mycket spel så jag har nu skalat ner det till en del utvalda även där. Har köpt någon enstaka modul från D&D men där skulle jag inte ens komma på tanken att samla allt.
Nu har jag även samlat på mig en del spel jag inte hade råd att köpa när jag var ung.
Så svaret blir att jag samlar på mig allt till några utvalda spel.
Misslyckades hitta en teckning från David Willis rörande att som barn inte ha råd att köpa transformers till att som vuxen köpa ALLT till transformers och skratta som en galning...

En gång i tiden var ju ekonomi en begränsande faktor till inköp. Nu är det spelpass per tidsenhet ihop med upptäckarlusta. Hade jag spelat oftare är det troligt att jag hade köpt mer (nu har jag tröttnat på spel X, jag vill testa spel Y). Sen är jag rätt nöjd med vad jag har, så ingen brådska att upptäcka nya saker så ofta.

Jag köper i stort sett bara pdf:er då de är det enda jag använder (den fysiska spelsamlingen är nu nere på en handfull böcker efter att jag sålt resten). Jag köper en del nytt om det verkar intressant, men det är bara till KULT och Oktoberlandet jag har ambitionen att skaffa alla tillgängliga pdf:er.

Jag är definitivt en samlare, men en sådan som enbart går på mina nycker och vad jag vill ha just nu. Ofta är det så att jag får en fix idé och letar och lägger med största säkerhet alldeles för mycket pengar på det jag vill ha. I samma sekund som jag får hem paketet är behovet mättat och jag det tar inte lång stund förrän jag har fått en ny fix idé. Detta gör att jag har allt möjligt, ingen direkt röd tråd. Innan när jag inte medicinerade så kunde jag nästan bli manisk över saker jag fick för mig att jag behövde eller ville ha. Nu idag med medicin i kroppen har jag en mer sund inställning till mitt samlande. 😅

Jag tror att jag har det!?

Låda1
Låda2
Silverprinsessans Palats
Den glömda staden
Fasornas berg
Rahasia
Xanatons förbannelse

Visst var väl det allt som släpptes @Oldtimer? ;)

//EvilSpook
Underbart, vi räknar det som släptes på svenska.

Helt rätt.

Jag fick de 5 äventyren du nämnde men boxarna fick jag hålla tillgodo med engelska tyvärr

En annan grej är att jag gått från att vara (och vilja vara) den evige spelledaren och börjat uppskatta att vara spelare mer. Det har lett till att behovet av att äga alla spel upphört.

Intressant betraktelse! Jag inser att det är samma för mig. Tidigare när jag alltid var spelledare köpte jag alla spel som vi spelade, och ofta massa extragrejer som vi aldrig ens hann använda. Nu när jag oftare är spelare så har jag inte alls samma behov av att äga spelen själv.

Trots det så snittar jag nog ändå på ca tusenlappen/månad. Mycket på grund av alla högkvalitativa rollspel som ni svenska spelskapare fortsätter att skapa (tänkte skylla på Fria Ligan, men inser att Helmgast, Eloso, Vildhallon, Stockholm Kartell mm. också är skyldiga till att jag behöver mer hyllplats här hemma).

Även om jag ytterst sällan ger efter för den nuförtiden så finns reflexen kvar. Efter att jag deltog i Försvarets stora sjukvårdsövning blev jag sugen på att spela Twilight 2000. Då var det nära att jag köpte några delar på sommar-rean och resten i ett stort paket på Tradera. Till jag insåg att jag inte har några spelare som vill spela det och när jag själv spelar det varannan vecka så är det på Foundry. Så det blev en PDF på rea och inget mer :)

Intressant betraktelse! Jag inser att det är samma för mig. Tidigare när jag alltid var spelledare köpte jag alla spel som vi spelade, och ofta massa extragrejer som vi aldrig ens hann använda. Nu när jag oftare är spelare så har jag inte alls samma behov av att äga spelen själv.

Trots det så snittar jag nog ändå på ca tusenlappen/månad. Mycket på grund av alla högkvalitativa rollspel som ni svenska spelskapare fortsätter att skapa (tänkte skylla på Fria Ligan, men inser att Helmgast, Eloso, Vildhallon, Stockholm Kartell mm. också är skyldiga till att jag behöver mer hyllplats här hemma).
Baserat på den logiken skulle jag behöva sälja allt som inte har med D&D att göra. 😅

Jag hamnade lite mellan två alternativ. Jag köper mer än vad jag använder, men jag behöver inte ha allt. Jag köper saker för att de kan vara intressanta att läsa (tex ger mig coola idéer) eller ibland för att jag vill stötta dem, men jag har inget kompletthetsbehov.

I praktiken använder jag inget i spel, jag föredrar att göra eget stuff.

Back