Nekromanti Fundering på karaktärskapande. Vad tycker ni?

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Hej.

Sista helgen i november bär mitt första Symbaroum äventyr av. Faktiskt första spelledandet på 15år. Och jag har funderat lite på det här med fördelar/nackdelar samt med förmågor överlag. Jag har alltid haft lite svårt för powerplay och optimering så därför har jag funderat lite på hur jag vill lägga upp det och frågar då här innan jag drar igång det.

Jag tycker det är oerhört viktigt med karaktärsbyggandet och rollspel känslan. Därför tänker jag mig att spelarna får välja vilket släkte samt arketyp de vill spela. Sedan får de förklara (utan att ha sett fördelar/nackdelar men får se förslaget på förmågor) hur deras karaktärer ska vara och därefter väljer jag fram ett par förmågor och fördelar/nackdelar som passar deras bild av hur deras karaktär ska vara som de kan välja mellan.

Nu till min fråga. Hur skulle du personligen se på detta upplägg?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Personligen hade jag känt mig alltför styrd av det upplägget. Däremot tycker jag det är ok med en dialog mellan SL och spelare under karaktärsskapandet och att spelaren måste motivera varför de vill ha vissa kombinationer av förmågor och fördelar.
 

Hellquist

Veteran
Joined
14 Aug 2016
Messages
6
Vi körde första Symbaroum spelningen någonsin i våran grupp i Fredags. Jag hade bara haft tid att göra en av fem karaktärer innan själva fredagen, så de andra fyra skulle göra sina karaktärer precis innan spelningen, vilket inte är idealet. Dock visste vi ju alla att det är första gången vi spelar, det är en ny värld och ett nytt system. Det i sin tur gjorde ju att de inte egentligen visste vad de ville spela för något, då de inte hade någon klar bild av vilka (typer av) utmaningar de skulle behöva vara rustade för och vad de faktiskt skulle lösa.

Då alla ord och termer är "nya" så går det åt rätt mycket tid för att klura ut vad allt är, och hur det hänger ihop. Vad ÄR den faktiska skillnanden mellan de olika inriktningarna av mystiska traditioner? Hur hänger Templarerna ihop med det? Pansarer?

Jag hade förberett med en introtext för att ge lite stämning och bakgrund, samt hade skrivit ut @rangertheman's dokument för hur man slår ihop en karaktär, som du hittar i en annan tråd här. @rangertheman (och jag) hade bestämt (från varsitt håll) att inte ha med Troll, Vandöda samt Alver som karaktärsalternativ. Jag tycker att de troligen skapar mer trubbel än nytta och kan bli svårhanterligt för en ny grupp innan de lärt sig hur just de raserna behandlas av övriga världen i spelet. Vi får se ifall jag lägger till dem senare.

Så snart de hade börjat få ihop basen av sina karaktärer och satt och klurade på hur de skulle fördela sina första 50 points för skills så berättade jag om för/nack-delar, då det som koncept är rätt kul, och korrekt gjort i sig kan bli basen för ett äventyr och/eller sidospår. Det är dock viktigt att de får ihop en bakgrundsstory där allt hänger ihop och kan förklaras, både för fördelar och nack-delar. Det var i princip mitt enda krav: ta helst inte mer än 1-2 för/nackdelar och ta ingen som ni inte kommer att rollspela.

Jag ser en fördel i det du beskriver, dvs det blir en broms för att säkerställa att det inte gå överstyr. Dock tycker jag att det är rätt mycket i Symbaroum som spelarna gör själva, så jag tänker att de jag spelar med är rutinerade nog att förstå trade-off / fördel mot rollspelsinsats. En kille sade (inte oväntat) att han inte ville ha varken eller. Flera andra tog 1-2 nackdelar (för att få poäng att köpa novis i "bara en till färdighet"), men då tog vi ett snack om hur det skulle gå till rent speltekniskt för dem att rollspela det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Inte specifikt för Symbaroum utan i största allmänhet tror jag att det beror helt och hållet på hur dina spelare fungerar. Personligen skulle jag inte ha några problem med det upplägget och det gäng jag spelar med mest skulle inte ha det heller. Som SL för en ganska lång kampanj har jag till och med testat att göra kompletta rollpersoner till spelarna och det har fallit väl ut. Det blev lite annorlunda karaktärer än vad spelarna skulle ha gjort själva men dom mådde bra av en liten utmaning.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Rangertheman;n208382 said:
Personligen hade jag känt mig alltför styrd av det upplägget. Däremot tycker jag det är ok med en dialog mellan SL och spelare under karaktärsskapandet och att spelaren måste motivera varför de vill ha vissa kombinationer av förmågor och fördelar.
Smart. Kanske blir mer logiskt på det sättet. Även då kan de kanske de kan få lite idéer om deras karaktärer när de läser igenom vilka som finns att välja.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Halva gruppen av spelare är gamla i gemet medan andra halvan är riktiga noviser. Det jag försöker undvika är att en pdf och en bok ska skickas runt och alla ska läsa flertal av sidor av fördelar och nackdelar. Vissa för att optimera sina karaktärer och andra av ren nyfikenhet.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Hellquist;n208385 said:
Vi körde första Symbaroum spelningen någonsin i våran grupp i Fredags. Jag hade bara haft tid att göra en av fem karaktärer innan själva fredagen, så de andra fyra skulle göra sina karaktärer precis innan spelningen, vilket inte är idealet. Dock visste vi ju alla att det är första gången vi spelar, det är en ny värld och ett nytt system. Det i sin tur gjorde ju att de inte egentligen visste vad de ville spela för något, då de inte hade någon klar bild av vilka (typer av) utmaningar de skulle behöva vara rustade för och vad de faktiskt skulle lösa.
Är ju precis som du förklarar. De vet inte riktigt vad som förväntas behöva. Men jag tänkte ge dem lite tips om det innan vi drar igång. Är kanske att jag sätter för stora förväntningar på mig som SL
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vår grupp gjorde våra karraktärer på känn och lite inspiration från annat. Sedan körde vi kopparkronan utan att ställa till det för mycket för karaktärerna, med tanken att få ett känn på spelet och reglerna. Sedan rebootade vi karaktärerna så spelarna fick använda sina inkänade erf plus skapandepoäng så de kunde anpassa sina karaktärer bättre till vad de ville ha.
Detta hade vi bestämt innan vi började spela.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Som spelare skulle jag i sådana fall tycka det var bättre att SL hade gjort en uppsättning rollpersoner och jag bara fick välja en och hitta på ett namn.

Det bör dock nämnas att förmågorna i Symbaroum är ganska olika och att systemet är "gjort" för att min-maxa. Så risken finns att spelarna kommer tycka spelet är tråkigt om du väljer det du tycker passar istället för det som är bra.
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Wasabi;n208401 said:
Halva gruppen av spelare är gamla i gemet medan andra halvan är riktiga noviser. Det jag försöker undvika är att en pdf och en bok ska skickas runt och alla ska läsa flertal av sidor av fördelar och nackdelar. Vissa för att optimera sina karaktärer och andra av ren nyfikenhet.
Varför vill du inte att spelarna ska läsa boken?
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Noodle!;n208435 said:
Varför vill du inte att spelarna ska läsa boken?
Det skulle jag vilja att de gjorde, men kanske inte den dagen vi ska spela. I vårt sällskap är vi flertal småbarnsföräldrar vilket gör att det är svårt att få en dag som passar alla och vi kan avsätta ett par timmar den dagen. När jag nu lyckats få en dag som passar alla vill jag inte lägga allt för mycket tid på att de ska behöva läsa samtliga förmågor/mystiska krafter/fördelar och nackdelar men vill inte begränsa dom heller egentligen. Det är därför jag letar efter ett sätt som påskyndar karaktärsskapandet men ändå ger dom de djupet jag kan tänka att de vill ha.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Lightshy;n208430 said:
Vår grupp gjorde våra karraktärer på känn och lite inspiration från annat. Sedan körde vi kopparkronan utan att ställa till det för mycket för karaktärerna, med tanken att få ett känn på spelet och reglerna. Sedan rebootade vi karaktärerna så spelarna fick använda sina inkänade erf plus skapandepoäng så de kunde anpassa sina karaktärer bättre till vad de ville ha.
Detta hade vi bestämt innan vi började spela.
Känns som ett väldigt bra koncept faktiskt.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Tre solar;n208433 said:
Det bör dock nämnas att förmågorna i Symbaroum är ganska olika och att systemet är "gjort" för att min-maxa. Så risken finns att spelarna kommer tycka spelet är tråkigt om du väljer det du tycker passar istället för det som är bra.
Jo det är faktiskt sant att det finns en risk att de tycker de är tråkigt.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Tycker absolut att upplägget är funka. Möjligen att du bygger deras karaktär lite mer i en dialog med spelaren. Tex "Har jag uppfattat det rätt att din karaktär ska vara bäst av alla på att slåss? Får jag föreslå att..." För att minska risken för missförstånd och att de känner sig mer delaktiga.

Själv har jag gjort några färdiga paket. Beroende på bakgrund får de en samling fördelar och förmågor. Samt då en mängd xp som de får sätta ut fritt. För at skapa en djupare koppling till världen. Ex så får Barbarer från Karohar Naturlig Krigare.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Ydram;n208481 said:
Tycker absolut att upplägget är funka. Möjligen att du bygger deras karaktär lite mer i en dialog med spelaren. Tex "Har jag uppfattat det rätt att din karaktär ska vara bäst av alla på att slåss? Får jag föreslå att..." För att minska risken för missförstånd och att de känner sig mer delaktiga.

Själv har jag gjort några färdiga paket. Beroende på bakgrund får de en samling fördelar och förmågor. Samt då en mängd xp som de får sätta ut fritt. För at skapa en djupare koppling till världen. Ex så får Barbarer från Karohar Naturlig Krigare.
Det var något sådant jag har tänkt mig. Mer för att karaktärerna ska vara rimliga och att det är deras karaktär inte min.

Det jag tänker är att de helt utan att tittat i böcker eller dylikt beskriva vilken typ av karaktär de är sugna på att spela sedan presenterar jag olika förslag. Är det så att de inte vet får det givetvis använda sig av böckerna för att få inspiration men jag tror de flesta faktiskt har en bild av vad för typ av karaktär de vill spela.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Så här kör jag:
Karaktärsskapande:
Börja som vanligt med 5 Förmågor, eller 3 med en på Gesällnivå. Varelser som börjar med Paria får 5xp att lägga på en extra fördel. Observera här att dessa regler ersätter de tidigare “Kontaktnät eller Privilegiad”.
Ambrier:
Välj först vilket stånd de tillhör:
  • Adel/Riddarhusen - Privilegiad
  • Allmoge - Kontaktnät
  • fd Barbar, Kadizar eller Jezorättling - Gömställen
Välj sedan deras hemprovins:
  • Yndarien - Kommenderande Stämma
  • Mervidun - Vildmarksvana
  • Nya Beretor - Vildmarksvana
  • Seragon - Seglivad
  • Kassandrien - Berättare eller Musikant
  • Narugor - Seglivad
  • Nya Berendoria - Husdjur: Häst
  • Prios domland - Berättare
  • Nya Dekanor(sXX) - Falsk Identitet
  • Flykting - Marshvana
Välj sedan Arketyp:
  • Jägare - Prickskytt
  • Krigare - Rustmästare
  • Mystiker - Lärd
  • Tjuv - Tjuvknep
Barbar:
Välj bara stam:
  • Gaoia - Gifttålig, Utbrytarkonstnär och Giftbrukare
  • Enoai - Gröna fingrar, Snabbfotad och Akrobatik
  • Godinja - Arvegods(Mask +1), Förbjuden kunskap och Häxsyn
  • Yedessa - Privilegiad, Kommenderande stämma och Rustmästare
  • Baiaga - Husdjur(Baiagorn), Vildmarksvana och Återhämtning
  • Zarek - Kontaktnät, Vildmarksvana och Försåtsgillrare
  • Odaiva - Kontaktnät, Vildmarksvana och Stångverkan
  • Karohar - Seglivad, Vildmarksvana och Naturlig Krigare
  • Vajvod - Kontaktnät, Vildmarksvana och [Krigare: Runtatuering][Mystiker: Symbolism][Tjuv & Jägare: Monsterlärd]
  • Saar-Kahn - Husdjur: häst, Skräckinjagande och Ryttarkonst
  • Varakko - Marschvana, Vildmarksvana och Ståndaktig
Resar:
De får Seglivad och Robust. Ambriska Resar får även Packåsna. Barbariska får en Fördel från sin Stam.
Bortbytingar:
De får Förväxling och Bländverk. Detta utöver en Fördel de får från sin Ambriska eller Barbariska härkomst.
Svartalfer:
De får Överlevnadsinstinkt. Barbariska Svartalfer får även Vildmarksvana och Marschvana. Ambriska Svartalfer får Dubbeltunga och Utbrytarkonstnär.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Snyggt Ydram, Tack för din input tyvärr gjorde karaktärer idag.
De kraven jag ställde på spelarna var fördelar och nackdelar bör påverka karaktärerns bakgrund eller historia (gärna även förmågor i kortfattad mening).
Jag tog bort flertal raser ur spelarens handbok då jag tycker de blir för svårspelade i dagsläget.
4 av 5 gjorde sina karaktärer idag och den sista gör sin innan första speltillfället. Det slutade med att de blev en bra blandning av karaktärer som faktiskt gjorde intressanta val. Nu har de ca 2 veckor på att skapa deras karaktär rent rollspelsmässigt.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Tack så mycket :)

Jag har gjort det där för att slå samman lite fluff och crunch. Själv älskar jag när systemet är tight med världen, så att skapar du en viss person så kommer du ha en fördel av att vara uppvuxen i en viss miljö.

Jag har planer, när jag orkar dvs, att ta och utöka den ytterligare. Så att man kan få köpa lite paket utifrån bakgrunden. Säg att du har jobbat som smedslärling några år, så får du nån fördel och nån förmåga. Säg även att du har gjort nån form av militärtjänstgörning? Då får du ytterligare några saker. Allt för att öka sammansmältningen med spelvärlden. Men ni har säkert sett såna karaktärsskaparsystem förr ;)

Raserna i Spelarens Handbok är jag också rätt restriktiv med. Mest för att det är rätt svårt att motivera att en grupp väljer att ta det sociala stigmat det innebär att tex äventyra med ett troll. Så självklart får de spela dem så länge de alla är medvetna om vad det innebär och att det kommer att medföra ett annat sorts spel.
 
Top