Nekromanti Fundering på ett (konvents)äventyr...

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Odysseus hund

Odysseus kommer hem till Itaka, hans hund hälsar honom, och det går åt pipan av någon anledning. Inte vet väl jag. Jag har inte läst Odysseen, bara sammanfattningar.

Men om alla utom the Big O dör, så är det väl inte något särskilt lyckligt slut, heller?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Odysseus hund

Ok, här kommer Oddyséen i korta drag...
Troja är erövrat, och i högmod förkastar Odysseus gudaran och höjer sej över dem. Poseidon hör detta, och förbannar honom med att han aldrig kommer komma hem. Han försöker ändå(givetvis), och irrar omkring på havet i typ 18 år eller nåt sånt... Hela hans besättning är död ett ganska bra tag innan han kommer hem...
...mycket möjligt att han blir hälsad av en hund, jag vet inte...

"Men om alla utom the Big O dör, så är det väl inte något särskilt lyckligt slut, heller?"

Hela historien slutar ju med att hjälten överlever och lever lycklig i alla sina dagar...
Homeros var kanske den förste amrikanarn?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Kenner du manga antika greker? [NT]

Jag menar bara att historiska diskussioner ofta blir "nä/jo" orienterade och det är sällan önskvärt av någon part.

Men vad jag lärt mig så är det jätte-rätt.

(Svar ja, har lyckats återställa eländet med å, ä och ö nu.)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Odysseus hund

Om jag minns rätt så hade inte Odysseus irrfärder något att göra med att han hade förbannat gudarna eller så. Däremot höll han och hans män på att bli uppätna av en elak cyklop, vilket Oddy hindrade genom att sticka cyklopen i ögat med en brinnande pinne eller något sånt. Tyvärr råkade cyklopen vara son till Poseidon och bad pappsen att straffa de elaka grekerna som inte snällt ville bli uppätna, och sedan gick det som det gick.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Odysseus hund

Han blev förbannad till den irrfärden pga att Odysseus förbannade gudarna.... Det andra stämmer, men ANLEDNINGEN att han nästan blev uppäten av en cyklop(som för övrigt var poseidons son) var att just poseidon hade vänt havet emot dem...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Kenner du manga antika greker? [NT]

"(Svar ja, har lyckats återställa eländet med å, ä och ö nu.)"

Jag som trodde du försökte låta norsk.../images/icons/laugh.gif
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Odysseus hund

Vad jag minns så kommer Daddy-O hem, häslas kanske av sin hudn som dör (inte vet jag), varpå han märker att en massa andra typer stöter på hans fru. Han besegrar dem i bågskytte eller något, varpå han avslöjar att han är den han är, varpå han lever gott med sin fru i alla sina dagar. Tror jag.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Odysseus hund

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Han besegrar dem i bågskytte eller något

<hr></blockquote>


"Besegrar dem i bågskytte" betyder i det här fallet "Strängar sin ofantligt starka båge (som han är den enda som kan stränga) och skjuter ihjäl dem."
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Odysseus hund (OK, here it is)

Odysséen, Erland Lagerlöfs översättning, sjuttonde sången:

"Argos (ja, hunden alltså) åter blev genast förgjord av den nattliga döden, sedan han skådat Odysseus igen på det tjugonde året".

Alltså, hunden dör efter att den åter mött sin herre som han saknat i alla dessa år. Fint, inte sant?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Odysseus hund

Jo. Odysseus fru (som jag inte minns vad hette) hade tröttnat på allt löst folk som ville gifta sig med henne, så hon sa att de först måste klara av att spänna Odysseus båge och sedan skjuta genom hålen i en rad yxhuvuden som ställts upp på en ... ehh... rad. Eftersom ingen annan än O. ens kunde spänna bågen var ju det där med yxhuvudena lite onödigt, men man kan aldrig vara nog säker...

Då Odysseus kom hem i förklädnad tänkte han först "Min båge, ja. Varför tog jag inte med den till Troja?", sedan spände han den, sköt ett skott genom alla yxhuvudena (varvid han antagligen träffade sin stackars hund) och slog ihjäl alla som kommit för att fria till hans hustru. Sedan levde de alla lyckliga i alla sina dagar.

-JPS-
 
Top