Nekromanti Fundering om provokationer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,668
Location
Rissne
Mtb said:
Visst det är jättebra men debatten känns aningen överdriven.
Jag tycker att diskussionen huruvida AD&D eller D&D3e är bäst känns aningen överdriven. Att jag personligen inte är speciellt intresserad av en diskussion innebär inte att man behöver gå in och kalla andras engagemang för onödigt.

Själv tycker jag att det är överdrivet mycket aktiva män och överdrivet mycket passiva kvinnor och överhuvudtaget överdrivet mycket reproduktioner av astrista sterotyper i rollspel. Det försöker jag ändra på genom att skriva rollspel som fungerar annorlunda, och diskutera med andra spelskapare hur de tänker när de bygger sina spel.

Om du störs av detta föreslår jag att du undviker de diskussionerna.

Mtb said:
Det kan ju finnas många orsaker till att exempelvis unga invandrarkids i förorten inte lockas nämnvärt av att sitta runt köksbordet och låtsas att de är Conan barbaren eller Shaft?
Ja? Och? Klart det finns många orsaker. Vad har det med saken att göra? Det är det här jag menar med halmgubbe; du verkar bygga upp en bild av en "motståndare" som har en massa åsikter ingen egentligen har. Som här där du hittar på att jag skulle tycka att representationen var den enda anledningen. Det är jävligt osnygg debatteknik.

Mtb said:
Klart att bordsrollspel bara är underhållning
I mina ögon finns inget som heter "bara underhållning".

Mtb said:
Men den som på fullt allvar påstår att Dungeons & Dragons eller Mutant eller vilket bordrollspel/brädspel som helst formar oss såpass att vi kan få snedvridna värderingar tar spelens inverkan på oss på för stort allvar. Det blir lite Didi Örnstedt/Björn Sjöstedt-vibbar över det hela och det känns klart tramsigt.
Peka på den som uttryckt sig så eller haft sådana åsikter, tack. Återigen halmdocka.

Mtb said:
Klart vi påverkas av vad vi upplever men faktum är att trots att hundratusentals unga fjuniga pojkar har spelat "våldsamma, heteronormativa, smått sexistiska rollspel" sedan sent 70-tal, sett extremt våldsamma videofilmer och fantiserat ihop de gräsligaste historier man kan tänka sig så är det ytterst få av dem (oss) som blivit misogyna, rasister, våldsverkare, kriminella etc. Jag tror helt enkelt inte att spelen påverkar oss så mycket som vissa vill få det till.
Vilka är "vissa"?

Och ganska många nördar är misogyna sexister. Även om de tenderar att se sig själva som "snälla killar". Och nej, det beror inte enbart på rollspelen.

Mtb said:
Det kan det vara men min poäng är inte att provocera. Jag råkar bara anse att rollspelens påverkan på unga människors människosyn och betéende är kraftigt överdriven.
Av vem?

Mtb said:
Rollspelen i sig skapar inte sjuka eller verklighetsfrånvarande värderingar eller ett våldsamt betéende hos dem som spelar.
Vem säger att de gör det, utom Diddi och Björn?

Däremot kan de förstärka redan existerande värderingar som redan finns i all annan jäkla populärkultur och i många sociala sammanhang. Vilket är en helt annan sak.

Mtb said:
Tycker du själv det låter feminint med ett språk fyllt av svordomar, könsord etc? Jag tycker mest det låter barnsligt vare sig det är män eller kvinnor som nyttjar det grova språket.
Jag har ingen åsikt om huruvida det är "feminint" eller inte; hela frågeställningen ser jag som ganska sexistisk. Det ingår inte i den kassa traditionella kvinnonormen att använda sig av sådant språk, men ur det perspektivet ser jag det bara som bra att kvinnor bryter mot de normerna även om jag inte är 100% förtjust i språket i sig. Att du däremot verkar försöka säga att kvinnor inte borde använda svordomar för att de då blir "okvinnliga" motsäger det du skrev tidigare om att få rollspelsnördar blivit sexister. För det är en rätt sexistisk syn på språk och könsroller.

Mtb said:
Hur kommer det sig förresten att de mest rabiata feministerna väljer att ta efter de sämsta sidorna hos männen
De mest rabiata kvinnliga feministerna antar jag att du menar nu. Vi kanske inte är supermånga, men tack och lov blir allt fler män feminister.


//Krank, manlig "rabiat" feminist, eftersom "rabiat" tydligen är samma sak som att inte tycka att vi ska hjärntvätta könen in i könsroller och att det är något dåligt att leva i ett ojämställt samhälle.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Mtb said:
Som vuxen kan jag ju tycka att man bör ha så mycket stolthet/tålamod/förnuft att man inte låter sig provoceras av vad folk skriver i uppenbart provokativt syfte.

[Uppenbart provokativa stycken]

Bara mina five cents.
=)
Det här inlägget måste ha varit ett test va?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mtb said:
Klart vi påverkas av vad vi upplever men faktum är att trots att hundratusentals unga fjuniga pojkar har spelat "våldsamma, heteronormativa, smått sexistiska rollspel" sedan sent 70-tal, sett extremt våldsamma videofilmer och fantiserat ihop de gräsligaste historier man kan tänka sig så är det ytterst få av dem (oss) som blivit misogyna, rasister, våldsverkare, kriminella etc. Jag tror helt enkelt inte att spelen påverkar oss så mycket som vissa vill få det till.
Men du erkänner att vi påverkas av rollspel. Din bedömning av den påverkan är att den är liten.

Min bedömning är också att den är liten. Men jag menar att många bäckar små blir en stor flod.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Recca said:
Mtb said:
Klart vi påverkas av vad vi upplever men faktum är att trots att hundratusentals unga fjuniga pojkar har spelat "våldsamma, heteronormativa, smått sexistiska rollspel" sedan sent 70-tal, sett extremt våldsamma videofilmer och fantiserat ihop de gräsligaste historier man kan tänka sig så är det ytterst få av dem (oss) som blivit misogyna, rasister, våldsverkare, kriminella etc. Jag tror helt enkelt inte att spelen påverkar oss så mycket som vissa vill få det till.
Men du erkänner att vi påverkas av rollspel. Din bedömning av den påverkan är att den är liten.

Min bedömning är också att den är liten. Men jag menar att många bäckar små blir en stor flod.
Jag tror han menar att det är, skall vara och kommer alltid att vara viss skillnad mellan könen. Fysiskt och därmed också mentalt och socialt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
krank said:
Och ganska många nördar är misogyna sexister. Även om de tenderar att se sig själva som "snälla killar". Och nej, det beror inte enbart på rollspelen.
Misogyna="hat eller starka fördomar mot kvinnor"

Du menar alltså att ganska många av oss på rollspel.nu har "hat eller starka fördomar mot kvinnor"?

Du tycker inte det är att skapa halmgubbar, piska upp stämningen och skapa ett jävligt dåligt diskussionsklimat? Kanske skall tänka dig för innan du uttrycker dig och använder modeord?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,151
Location
Ereb Altor
Nej, en halmgubbe är snarare att översätta 'nörd' med 'oss på rollspel.nu' och sedan tillskriva krank det argumentet.

Det finns massor av misogyna nördar. Det finns någon enstaka på wrnu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sum Caligini said:
krank said:
Och ganska många nördar är misogyna sexister. Även om de tenderar att se sig själva som "snälla killar". Och nej, det beror inte enbart på rollspelen.
Misogyna="hat eller starka fördomar mot kvinnor"

Du menar alltså att ganska många av oss på rollspel.nu har "hat eller starka fördomar mot kvinnor"?

Du tycker inte det är att skapa halmgubbar, piska upp stämningen och skapa ett jävligt dåligt diskussionsklimat? Kanske skall tänka dig för innan du uttrycker dig och använder modeord?
Nja, det beror vad man syftar på med ordet "nörd".
Syftar man på alla typer av nördar över hela världen så har krank helt klart rätt - det är bara att gå ut på internationella nördsidor och se hur kvinnor behandlas.

Men det lät som du begränsade termen "nörd" till svenska rollspelare som skriver på rollspel.nu - och då ser det onekligen lite annorlunda ut.

Kan ni börja att enas om vad ni menar med termen "nörd" innan ni fortsätter att diskutera? :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,668
Location
Rissne
Sum Caligini said:
Du menar alltså att ganska många av oss på rollspel.nu har "hat eller starka fördomar mot kvinnor"?
Du hittar alltså på att rollspel.nu = "nördar i allmänhet"? Jag är ledsen, men det finns ganska många fler nördar än det finns användare på wrnu, och tack vare hård moderering och andra faktorer upplever jag oss inte som representativa.

En av anledningarna till att jag hänger här och inte på andra nördforum är att jag upplever att vi har en lägre frekvens av idioter än många andra forum.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,668
Location
Rissne
Sum Caligini said:
Jag tror han menar att det är, skall vara och kommer alltid att vara viss skillnad mellan könen. Fysiskt och därmed också mentalt och socialt.
Jag ser inga argument från honom om skillnader mellan könen, bara om rollspels påverkan. Kanske är det du som projicerar?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Sum Caligini said:
Recca said:
Mtb said:
Klart vi påverkas av vad vi upplever men faktum är att trots att hundratusentals unga fjuniga pojkar har spelat "våldsamma, heteronormativa, smått sexistiska rollspel" sedan sent 70-tal, sett extremt våldsamma videofilmer och fantiserat ihop de gräsligaste historier man kan tänka sig så är det ytterst få av dem (oss) som blivit misogyna, rasister, våldsverkare, kriminella etc. Jag tror helt enkelt inte att spelen påverkar oss så mycket som vissa vill få det till.
Men du erkänner att vi påverkas av rollspel. Din bedömning av den påverkan är att den är liten.

Min bedömning är också att den är liten. Men jag menar att många bäckar små blir en stor flod.
Jag tror han menar att det är, skall vara och kommer alltid att vara viss skillnad mellan könen. Fysiskt och därmed också mentalt och socialt.
Så mtb är ett orakel som kan förutspå människans utveckling, kanske även vår evolution, sociologiskt som biologiskt.

Nä...

Det jag svarade på av det mtb skrev var det jag citerade så även om mtb är ett orakel och skriver om sina framtidsprofetior OCKSÅ så gör han ett uttalande i det citatet som handlar om att han ser att vi påverkas av rollspel (och annan media) och det är det jag svarar på.

Uttalandet "Jag tror helt enkelt inte att spelen påverkar oss SÅ MYCKET som vissa vill få det till." betyder att mtb tillerkänner spel en påverkan på människan. Inte mer, inte mindre. Det är vad jag svarar på. Jag säger "många bäckar små" och alla vet vad det uttalandet handlar om.

Jag tror i själva verket att mtb har noterat att vi som diskuterar genus utifrån principen om "många bäckar små" har reagerat på det faktum att vi sätter saker under luppen. För det gör vi ju. När jag lyfter en fråga inom genus och studerar den och säger "det här påverkar oss" och förklarar hur vi påverkas av det, då ser det stort ut. När personer som Mattias Lejbrink sätter saker under sin lupp så gör han en "stor sak" av dem eftersom han förstorar dem för att kunna tala om detaljerna. Den här processen av att förstora segment för att kunna diskutera dem på detaljnivå är nödvändig för att kunna diskutera dem.

Mtb menar att den förstoringen är att förstora saker. Och det har han ju rätt i. Han beskriver processen av att förstora någonting för att kunna diskutera dem. Det han gör är dock att felaktligen göra en bedömning om 'metoden av förstoring för diskussion' och i egenskap av sin felaktiga bedömning så skapar han halmgubbar som inte existerar.

That is what is going on here.

Tillägg: Sedan är det naturligtvis så att vi som brinner för frågor som handlar om genus lägger mer tonvikt på dessa frågor i förhållande till annat än de som egentligen inte bryr sig nämnvärt, som mtb. Och det har visat sig vara tendensiöst för dessa diskussioner att peka på att folk "förstorar frågor när de egentligen är små". Lite som att säga till en bayernsupporter att det är lite löjligt att de är så jävla kåta på Bayern och går in för det så himla mycket. Dvs. det handlar om att just DU inte bryr dig om vad JAG bryr mig om. Fine, liksom, men att säga till mig att jag har objektivt fel som bryr mig är ju inte speciellt pedagogiskt. Det är provocerande (för att återknyta till trådens topic). Vidare gäller fortfarande luppen som förklaring till varför det ser ut som att frågor förstoras när genusintresserade diskuterar dem. Att lyfta någonting för att diskutera det på detaljnivå innebär otvivelaktigt att frågan förstoras, dock oftast i ett större perspektiv där relationen mellan just vår "mindre" fråga (den som gäller t.ex. att kvinnor porträtteras i sexiga poser i mycket rollspelslitteratur medan män får inneha starka poser(mikroperspektiv)) sätts i relation till frågor som handlar om könsmaktsordning i samhället (makroperspektiv).
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Som vuxen kan jag ju tycka att man bör ha så mycket stolthet/tålamod/förnuft att man inte låter sig provoceras av vad folk skriver i uppenbart provokativt syfte. Lite "låt inte provokatören få dig att tappa ansiktet för då har han redan vunnit".

Om du vet med dig att debattör Misogyn Antifeminist alltid skriver extremt provocerande inlägg gör du bäst i att undvika att läsa dennes inlägg. Får h*n (det kan ju vara en kvinna som vill provocera fram reaktioner och se hur folk hanterar dylika åsikter också även om det mer troligt är en man eller en snorjärs som skrivit inlägget) ingen respons på sina inlägg så kommer h*n troligtvis sluta skriva den sortens inlägg i fortsättningen. Matar du trollet så kommer h*n bara komma tillbaka.

Du kan ju strunta i provokatören av flera skäl.
1: Minska risken för att du själv ska bli ansedd som en lättprovocerad, argsint, rabiat idiot när du i stundens hetta vräker ur dig invektiv.
2: Du slipper läsa saker som gör dig upprörd. Bara låtsas som om att de inte finns.
3: Du minskar risken för att blodtrycket ska skjuta i höjden och därmed är det rent hälsofrämjande att välja bort striderna på nätet och ta dem där ute i den verkliga världen där de spelar en större roll.
Din strategi för att hantera personer som beter sig illa är allt annat än vuxen i mina ögon, och inget jag skulle vilja lära mina barn. Är det något du praktiserar även utanför internet? I så fall, funkar det bra? Det finns naturligtvis en skala här, och viss jargong och mindre provokationer gör man säkert bäst i att stundom ignorera, annars finns risken att man skulle vara arg jämt.

Men ditt exempel (provokativ misogyn antifeminist) platsar inte i den kategorin för mig. Att kategoriskt blunda och hålla för öronen och sjunga lalala när någon beter sig illa är helt fucked up tycker jag. En mer framgångsrik strategi är att hålla huvudet kallt och bemöta punkt för punkt med tålmodigt rationella argument, något som jag måste berömma krank för i bemötandet av din syn på genusdebatt inom rollspelhobbyn, något som jag själv inte kommer att bemöta om eftersom det ser ut som way off topic i mina ögon.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Visst finns det de anser att är "fånigt" var fokuset läggs, för de själva har andra prioriteringar.

Men det är också gott om de som sätter fokus på det som stöder deras förutfattade tes, och ignorerar allt som motsäger den. För att sedan gå på som en "young earth creationist" hävda att saker bevisar deras påstående. Ett misstag som görs av personer på båda sidorna i t.ex. genusdebatter.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ber om skärpning!

Vi har fått in ett par anmlningar gällande trollande i den här tråden och eftersom ingen åtgärd är tagen från redaks eller modsens håll så har vi bedömt att det inte är trollande.

Därför är vi tacksamma om ni slutar att anklaga mtb för trollande!

Dessutom så börjar tråden gå OT. Så släpp det här sidospåret och fokusera på trådens startsyfte!

Om ni behöver påminnas om forumsreglerna så finns dom här!
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Björn den gode said:
Mtb said:
Som vuxen kan jag ju tycka att man bör ha så mycket stolthet/tålamod/förnuft att man inte låter sig provoceras av vad folk skriver i uppenbart provokativt syfte.

[Uppenbart provokativa stycken]
Det här inlägget måste ha varit ett test va?
Bara mina five cents.
=)
Det får du ju tro om du vill.

Man väljer själv hur man ska reagera på andra människors betéenden. Jag kan bara ta ytterst ansvar för hur jag betér mig. Om jag vet att du har för mig helt främmande åsikter som gör mig rosenrasande och jag vet att jag inte klarar av att läsa dem utan att bli rent ut sagt skitförbannad så gör jag såklart bäst i (för mig själv och för forumets bästa) att ignorera dina inlägg. Det är väl inte så svårt att begripa?

OM jag väljer att bemöta dig med "du är ju för fan dum i huvudet. Man kan inte tycka som du gör. Far åt/&€%##/&%(&)" så får jag kallt räkna med att få en tillsägelse av moderatorerna. Man kan vara oense och det går att diskutera trots att man inte tycker likadant men om man märker att det inte är någon idé kan man inte börja svära och leva om i tron att man är ursäktad bara för att den andre började typ "ja men, jag blev ju så provocerad så jag var tvungen att vräka ur mig invektiv".

Är det någon som begriper vad jag försöker säga eller tror ni att jag bara försöker provocera?

Jag har själv ett förflutet som aktivist (antirasist) och har märkt hur insnöad och intolerant man blir av det. Man tenderar att se världen i svart och vitt och ALLA ens egna åsikter är rätt, medan den andra sidan tycker helt fel. Man sitter inne på sanningen och det finns inget tvivel om det. Noll självinsikt, noll självkritik. Det är något som enligt min erfarenhet går igen hos dagens unga och mycket arga feminister.

Problemet är att folk som brinner för sin politiska eller religiösa ståndpunkt tenderar att mässa om det både till folk som är intresserade och folk som är totalt ointresserade. Brinner man för politik och saknar social kompetens så är det lätt hänt att man vräker ur sig sina ståndpunkter utan att pejla om människor i ens omgivning vill lyssna. Det är helt klart en negativ egenskap. Något jag själv har lidit av eftersom folk ruttnade på mig och tog avstånd när jag ständigt tjatade om mitt engagemang.

Ibland måste man stanna upp, tagga ned och inse att man inte måste föra ut sitt budskap hela tiden.

Ungefär så. =)
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Re: Ber om skärpning!

Cissi said:
Vi har fått in ett par anmlningar gällande trollande i den här tråden och eftersom ingen åtgärd är tagen från redaks eller modsens håll så har vi bedömt att det inte är trollande.

Därför är vi tacksamma om ni slutar att anklaga mtb för trollande!

Dessutom så börjar tråden gå OT. Så släpp det här sidospåret och fokusera på trådens startsyfte!

Om ni behöver påminnas om forumsreglerna så finns dom här!
Det här var intressant. Varför tror folk att jag trollar bara för att jag uttrycker åsikter som inte uppskattas?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,668
Location
Rissne
Re: Ber om skärpning!

Mtb said:
Det här var intressant. Varför tror folk att jag trollar bara för att jag uttrycker åsikter som inte uppskattas?
Rimligen för att du häver ur dig åsikter som uppenbart kommer att reta vissa, och du gör det i en tråd som handlar om något helt annat?
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Recca said:
Mtb said:
Klart vi påverkas av vad vi upplever men faktum är att trots att hundratusentals unga fjuniga pojkar har spelat "våldsamma, heteronormativa, smått sexistiska rollspel" sedan sent 70-tal, sett extremt våldsamma videofilmer och fantiserat ihop de gräsligaste historier man kan tänka sig så är det ytterst få av dem (oss) som blivit misogyna, rasister, våldsverkare, kriminella etc. Jag tror helt enkelt inte att spelen påverkar oss så mycket som vissa vill få det till.
Men du erkänner att vi påverkas av rollspel. Din bedömning av den påverkan är att den är liten.

Min bedömning är också att den är liten. Men jag menar att många bäckar små blir en stor flod.
Många bäckar små blir inte ens en pytteliten flod i normala fall. Pratar vi om normalbegåvade genomsnittspersoner som inte lever under extrema förhållanden (och som har sluppit en hård uppväxt) så torde negativ påverkan av film, tv-spel och rollspel var ytterst liten.

Som jag skrev tidigare. Många av oss har sett mängder med våldsamma filmer, spelat våldsamma tv/datorspel och slaktat tonvis med monster i rollspel. Vi har storögt dregglat över storbystade amazoner på de amerikanska rollspelens omslag och försökt efterlikna stereotypa mansbilder typ Conan. Vi har tittat på porr (usch och fy. Per automatik kvinnoförnedrande så länge det handlar om heteroporr) osv men vi har inte förvandlats till kvinno eller barnmisshandlare, rasister, nazister, manschauvinister eller våldtäktsmän för det.

Världen är inte så svartvit som du och många feminister framställer den. Det är möjligt att jag har fått fel bild av dig men du verkar väldigt arg och kategorisk mest hela tiden. Du kanske är superrar och hur trevlig som helst. Det vet jag ingenting om men tyvärr så har många feminister en tendens att låta oerhört bittra. Det är iofs ingenting konstigt men det hjälper inte er kamp.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Ber om skärpning!

Mtb said:
Cissi said:
Vi har fått in ett par anmlningar gällande trollande i den här tråden och eftersom ingen åtgärd är tagen från redaks eller modsens håll så har vi bedömt att det inte är trollande.

Därför är vi tacksamma om ni slutar att anklaga mtb för trollande!

Dessutom så börjar tråden gå OT. Så släpp det här sidospåret och fokusera på trådens startsyfte!

Om ni behöver påminnas om forumsreglerna så finns dom här!
Det här var intressant. Varför tror folk att jag trollar bara för att jag uttrycker åsikter som inte uppskattas?
Kanske det faktum att du gick off topic när du startade en diskussion om feminism i en tråd med ett helt annat syfte. Dina åsikter är inga nya grejer utan sådant jag (vi) redan hört två tusen gånger och bemött och tragglat lika mycket. De flesta på forumet har redan läst precis det du skriver och bedömt det med varierande resultat. Det här är liksom inte bara trådnekromanti, utan diskussionsnekromanti. Men det kan vi ju inte begära att en ny person på forumet känner till.

Jag föreslår att du gräver upp lite äldre genusdiskussioner om du är intresserad eller skapar en ny tråd om genus om det är det du vill diskutera.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Sum Caligini said:
Recca said:
Mtb said:
Klart vi påverkas av vad vi upplever men faktum är att trots att hundratusentals unga fjuniga pojkar har spelat "våldsamma, heteronormativa, smått sexistiska rollspel" sedan sent 70-tal, sett extremt våldsamma videofilmer och fantiserat ihop de gräsligaste historier man kan tänka sig så är det ytterst få av dem (oss) som blivit misogyna, rasister, våldsverkare, kriminella etc. Jag tror helt enkelt inte att spelen påverkar oss så mycket som vissa vill få det till.
Men du erkänner att vi påverkas av rollspel. Din bedömning av den påverkan är att den är liten.

Min bedömning är också att den är liten. Men jag menar att många bäckar små blir en stor flod.
Jag tror han menar att det är, skall vara och kommer alltid att vara viss skillnad mellan könen. Fysiskt och därmed också mentalt och socialt.
Vad du tror spelar ju inte så mycket roll eftersom du inte känner mig. Det finns ofrånkomligt skillnader mellan könen. Kön är inte en social konstruktion även om vissa extremister hävdar det.

Fysiskt är det skillnader på oss (det kan vem som helst se) men när det gäller den mentala och den sociala biten blir det mer komplicerat. Vi är främst individer och individer skiljer sig åt (som tur är). Ingenstans har jag hävdat att kvinnor och män ska behandlas eller bemötas olika. Jag är av åsikten att samhället ska behandla alla lika, män som kvinnor, svarta som vita, vänsterpartister som moderater. Det är individen som ska bemötas, inte könet.

Alla som har de rätta egenskaperna ska kunna söka vilket yrke som helst men jag är starkt emot kvotering därför att det inte skapar rättvisa, det leder bara till mer bitterhet och känsla av orättvisa. Jag vill inte få ett jobb för att jag råkar ha något som dinglar mellan benen eller för att jag har en särskild etnicitet, sexuell läggning eller "rätt efternamn". Jag vill att den som anställer mig gör det för att jag anses mest lämpad av de sökande.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,827
Mtb said:
Recca said:
Mtb said:
Klart vi påverkas av vad vi upplever men faktum är att trots att hundratusentals unga fjuniga pojkar har spelat "våldsamma, heteronormativa, smått sexistiska rollspel" sedan sent 70-tal, sett extremt våldsamma videofilmer och fantiserat ihop de gräsligaste historier man kan tänka sig så är det ytterst få av dem (oss) som blivit misogyna, rasister, våldsverkare, kriminella etc. Jag tror helt enkelt inte att spelen påverkar oss så mycket som vissa vill få det till.
Men du erkänner att vi påverkas av rollspel. Din bedömning av den påverkan är att den är liten.

Min bedömning är också att den är liten. Men jag menar att många bäckar små blir en stor flod.
Många bäckar små blir inte ens en pytteliten flod i normala fall. Pratar vi om normalbegåvade genomsnittspersoner som inte lever under extrema förhållanden (och som har sluppit en hård uppväxt) så torde negativ påverkan av film, tv-spel och rollspel var ytterst liten.

Som jag skrev tidigare. Många av oss har sett mängder med våldsamma filmer, spelat våldsamma tv/datorspel och slaktat tonvis med monster i rollspel. Vi har storögt dregglat över storbystade amazoner på de amerikanska rollspelens omslag och försökt efterlikna stereotypa mansbilder typ Conan. Vi har tittat på porr (usch och fy. Per automatik kvinnoförnedrande så länge det handlar om heteroporr) osv men vi har inte förvandlats till kvinno eller barnmisshandlare, rasister, nazister, manschauvinister eller våldtäktsmän för det.

Världen är inte så svartvit som du och många feminister framställer den. Det är möjligt att jag har fått fel bild av dig men du verkar väldigt arg och kategorisk mest hela tiden. Du kanske är superrar och hur trevlig som helst. Det vet jag ingenting om men tyvärr så har många feminister en tendens att låta oerhört bittra. Det är iofs ingenting konstigt men det hjälper inte er kamp.

Innan den här tråden låses för att gå helt off topic så vill jag göra ett inlägg om det här.
Du och många som har liknande åsikt brukar oftast säga sådana här saker. "Men jag har ju spelat rollspel och jag har inte blivit en våldtäksman."

Vad du måste förstå är att det finns väldigt många grader under det, du behöver inte bli våldtäktsman eller hustrumisshandlare för att ha blivit påverkad.

Kolla framförallt på många unga män, jag kan minnas hur snacket gick i omklädningsrummen i högstadiet, det var inte alltid det mest smakfulla som sas om kvinnor. Tyvärr tycker jag också ofta det är man hör någon kalla en kvinna för "hora".
Den här typen av beteende kunde vi säkert bekämpa genom att lyfta fram andra sidor hos kvinnor mer än deras sexualitet och utseende i all media. Rollspel är en sådan media, och en förändring här är en bra början, sen har vi bara film, musik, tvspel, tv mm kvar...
 
Top