Nekromanti Fundering om monster

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Jag satt härom natten och skrev lite på mitt äventyr som om ett tag kommer att läggas ut här i forumet. Det slog mig att jättar inte finns i EON. Hur kommer det sig? Är det för att det finns trukhar och tiraker? I de flesta rollspel eller fantasy böcker (åtminstone en hel del) finns ju jättar? Jag funderade på om jag skulle lägga in lite värden för en sån, samtidigt så vet jag inte. Är det ens värt att lägga ner lite tid på en sådant monster som inte tycks finnas?

/Darki (mannen som kommer att lägga upp ett mastodont äventyr snart)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Jättar finns

Oooja Jättar finns i EON de kallas för Bergstroll och är skickliga smeder och runt 4 meter HÖGA..
EN snubbe som är 4 meter hög i min värd är anatagligen
1 Jätte
2 Någon man ser upp till..
3 Basketspelare
4 En person som måste stå på knäna om han ska gå in i ett hus..
5 Allt ovanför

De är civiliserade de är skickliga smeder och kunniga på diverse...

Dessutom så det Dvärgiska ordet för Troll Zorh-Turhan betyder just JÄTTE...
SL har alltid rätt jag är SL så jag vet vad Zorh-Turhan igentligen betyder *ler* eller har jag fel ?
/images/icons/cool.gif och i och med att det finns
Grottroll ARGA farliga och ointeligenta så har vi Elaka jättar. PSY 8
Skogstroll tillbacka dragna träiga så har vi vänliga ointeligenta men potentielt livsfarliga jättar. PSY 8
Bergstroll stora starka smarta så har vi civiliserade hus byggande jättar PSY 12.
En normal smart människa/dvärg/alv har PSY på 10


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
En definitionsfråga

Det är, som flera andra antytt, en definitionsfråga vad en jätte egentligen. Är det en varelser som heter just "jätte" eller bara en jättestor varelse?

Själv följer jag nog den senare linjen och anser att de olika trollen tillsammans kan kallas jättar.

Eller du kanske söker efter stora och samtidigt relativt intelligenta varelser? Om man bortser från drakarna så är ju dessa ganska nogräknade inom fantasy. Undra varför...?

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Jättestark

Jag skulle nog använda mig av bergstrollen eller av odjuren.

-Marco Behrmann
 

Sedor

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
52
Re: Om man...

Det är inte alltid man får stryk!
I vår spelgrupp stötte vi på ett skogstroll mitt i skogen. En i gruppen som är alldeles för självgod tyckte inte att troll ska leva. Han gick till atack ridande på sin häst vilket fick trollet att bli tokarg. Striden fortsatte med pilrengn från alla håll. Trollet vart ännu tokigare och gick till atack mot en av dom andra som givitvis fick äld i baken och började springa med ett troll efter sig. Ressultatet var det att trollet fickennu mer pilar över sig. Det skall sägas att vi fick trollet att jage en annan så den första fick vila sig. Trollet dog med en duns i marken med ett dussin pilar i sig. Man kan ha tur också.

Sedor trolldräpare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jaha förklara flyttblocken då

För att inte tala om alla sjöar, berg, floder och andra geografiska formationer som _uppenbart_ bara kan ha skapats av jättar! Det är ju vetenskapligt bevisat att jättar existerat!
Huruvida de existerar just nu är givetvis en annan fråga, som jag kommer att kunna lösa genom en expedition till lämplig plats med gott öl om jag får en feruketeansveäret STORT stipendium från lämplig Högre Instans... ;-)

Nightowl

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Om man...

hmmm... har en sprit tokig dvärg.. som tillsammans med gäng råkade ut för ett troll.. dvärgen.. bärandes på sin kagge med sprit. (någe starkt.. kan inte minnas vad dock)
Dvärgen ifråga var inte mycket mer än suput, och blev raskt ifråntagen sin kagge... vilket fick honom att tjuta och klaga högljutt, vilket fick trollets uppmärksamhet.. den fete dvärgen sprang inte långt.. inte trollet heller.... för en kagge (lite mer än half full) krossades över det.
eldpil var nästa steg, medans trollet var upptaget med en viss dvärg... (snyft, han var kul att reta SL med)
Sedan kunde diverse lanternor... etc. brännbara oljor läggs till elden.. funkade enligt reglerna ricktigt bra.
Fast jag tror SL utelämnade reglerna för kvävningsrisken då man bränner ihjäl ett troll (tror han dog av chocken)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 
Top