Nekromanti Fundering om 3d på bio

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker inte om 3d av den enkla anledningen av den enkla anledningen att jagg sällan upplever någon 3d-effekt (ibland funkar det, ibland inte).
Då är det självklart att man ställer sig frågan: varför ska jag betala mer för en biobiljett för något som jag inte kan uppleva.
Resultatet är att mina biobesök minskat.

Lite OT:
Är inte detta något för diskrimineringsmannen?
Inom andra områden är det olagligt att utesluta vissa grupper i samhället.
Borde inte samma sak gälla bio? Alla ska ha tillgång till bio, alltså måste biografägarna erbjuda 2D för de som inte kan se 3D.
chrull said:
Öh va? Bio är inte en rättighet. Det är inte olagligt att strunta i att sälja något.
Rob said:
Det är ingen rättighet det håller jag med om.

Jag har dock hört att 20 % av alla människor inte kan se 3D det innebär att dessa 20 % exkluderar du som potentiella köpare direkt. Det innebär också att för alla biobesök för sällskap som är fler än 5 så är det troligt att en inte kan se 3D vilket jag misstänker att det leder till att det är en stor chans att hela sällskapet ser den i 2D (eller så lämnar man sin kompis som inte kan se).
Luna Lovegood said:
Rob, jag kan inte se 3d, jag känner mig inte det minsta utesluten av den grejen, att jag får huvudvärk är inte överhuvudtaget relaterat till att jag inte ser 3d utan till flimmer och artefakter, vilket jag misstänker skulle vara mycket mindre problem på hfr, dock är det väl bara the hobbit som går på hfr och den är jag inte intresserad av.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror att 3D kommit för att stanna, på gott och ont (se min kommentar till trobergs inlägg). Själv är jag nyfiken på tekniken; jag är övertygad om att den har stor potential men att filmskapare idag ofta slösar bort den på desperat och oinspirerat effektsökeri, och att det är lite bisarrt den här idén att 3D bara hör hemma i actioninriktad high concept-film. 'Life of Pi' är den intressantaste 3D-filmen hittils imo, och jag är nog lite besviken över att jag aldrig hade möjlighet att se den i 3D.

Däremot är 3D för mig en ganska irrelevant faktor i huruvida jag går på bio eller inte. Jag ser ett brett spektrum av olika sorters film på bio, och hade för all del gärna sett att fler rumänska ångestfilmer kom i 3D liksom. Priset är inte en stor faktor än så länge, då det ju bara är the occasional high concept-film som är i 3D, och jag bara ser just en sån film på bio nån gång då och då. Men om 3D-tekniken blir vanligare och letar sig utanför de rena explosionsfilmerna och kanske även in i art house, då är prisökningen ett reellt bekymmer, särskilt som jag inte riktigt tror att priset hade minskat bara för att tekniken i sig blev billigare och mer spridd; filmbranschen vill givetvis ta så mycket betalt de bara kan, och så länge 3D ger dem en fungerande ursäkt att ta mer betalt kommer de göra det. Och därför har de höga priserna på 3D-film nog kommit att stanna, och därför är jag väldigt kluven vad gäller mina förhoppningar på 3D-film; i en värld där man kan ladda ned saker för mer eller mindre ingenting känns det jävligt drygt att betala 120+ kronor för ett biobesök, givet hur många andra kulturupplevelser man kan få för under hundralappen ('En midsommarnattsdröm' på Malmö stadsteater, fuckin' awesome, 100 spänn...)

men! det finns lösningar! en modell jag tror på är den de kör i Kina, där bio kostar totaaaalt olika för olika grupper av personer och vid olika tidpunkter. Alla studenter och pensionärer får stora rabatter, men bara på specifika visningar på semi-konstiga tider, och bio på primetime (tex 7 på kvällen) kostar jättemycket mer än bio på dan (klockan 5) eller sent på natten (klockan 11). Efterhand som en film närmar sig slutet av sin run blir den också billigare. Så då kunde jag tex gå och se Bilbo för 60 spänn och The Dark Knight Rises för 35, så länge jag var student och/eller gick på en impopulär föreställning. På det viset har alla råd med bio. "Fast Kina har ju tusen ggr fler biobesökare än Sverige", invänder ni då. Mjaeo....salongerna är nästan alltid halvtomma, kineserna sitter hellre hemma och streamar. Hela branschen är en bubbla av nåt slag.
 
Top