Nekromanti Fundering kring nya Star Wars:Edge of the Empire

revault_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2007
Messages
16
Är det någon som har spelat FFG:s nya star wars beginners box?
Jag har läst igenom reglerna men inte spelat det ännu. En sak som slog mig när jag läste det är att det till skillnad från de flesta andra system inte går att påverka hur svår man är att träffa i strid annat än att ha en rustning (som kan ge lite bonus) eller att slänga sig i skydd (som ger en liten bonus). En hög agility verkar inte ha någon betydelse och det verkar inte finnas någon färdighet för att undvika att bli träffad.

Om någon har spelat det så får de gärna meddela om avsaknaden av "försvars egenskaper" gör spelet svårspelat eller om det fungerar bra utan.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
Testat det. Tyckte inte försvarsegenskaperna gjorde så mycket. Det som gör det jobbigare är tärningarna, då omständigt att hålla på och räkna ut resultatet.

/Ulfgeir
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Hej!

Jag gillade verkligen Star Wars Edge of Empire startboxen. Det är nog ett av de bättre startboxarna jag har stött på. Vi har sedan tidigare spelat Warhammer Fantasy Roleplay 3ed och tärningarna är här klart förbättrade. Men det är klart att det är en inlärningskurva att använda tärningsmekaniken med symboler istället för siffror.

Det här med att det inte finns någon försvarstärningar har aldrig varit ett problem, lika lite som i spel såsom D&D, där armor class används. Du har som oftast ett försvar i att motståndaren är tvungen att också slå dåliga tärningar som exempelvis rustning genererar.

Det är väl också tämligen logiskt i ett spel som mest innehåller laserpistoler att det inte går att ducka undan dem? Oavsett rekommenderar jag startboxen. Den är tämligen billig och det kanske det är värt för att pröva på spelet. Observera dock att det inte finns något sätt att skapa egna karaktärer i boxen, då måste du köpa hela spelet som kommer i juli.

Du kan läsa min recension av spelet på boningen.org.
http://www.boningen.org/archives/rollspel/edge-of-the-empire-en-perfekt-start-for-rollspel

Mäster Johan
boningen.org
 
Top