Nekromanti Fundering över vapentekniker

Näcken

Veteran
jag undrar hur man ska tolka vilka som kan använda en teknik. Tex kan en bågskytt använda tekniken "tungt anfall"? så vitt jag kommer ihåg så står det inget om att bara närstridsvapen kan bruka tekniken. Är det bara när det står om det är närstrid eller avståndsstrid som det finns några restriktioner, eller när det ingår i namnet?

Är det bara ett fel (antar det) eller stämmer det att, som det står på sida 78, att man måste tjänstgöra 40 timmar i veckan.
(vänster spalten, fjärde stycket)

zokie

Veteran
Man kan väll inte använda anfalls variationerna Snabbt och Kraftigt med avståndsvapen, så då kan man inte använda Tungt anfall heller. Det är ju en uppgradering av Kraftigtanfall.

-BoNe-

Warrior
tänk dig själv. En grej för avståndsvapen är kanske att: snabbt anfall med avståndsvapen, Spelaren måste ha ett laddat vapen och det går ut på att om en fiende kommer bakifrån eller något håll som karaktären inte är beredd från så svänger spelaren och slänger snabbt iväg ett skott. -ob2t6 på slaget att träffa och -it6 på skada men man får skjuta först om det inte är en specialsituation..

lijat

Swordsman
regeler för situationer liknande detta finns redan
regeln om snabbskott på sidan 130 eon delux
svårigheten ökar med +ob1t6 och relativ vinit blir -ob1t6 lättare

Tesfforp

Warrior
Tänk själv! I ett tungt anfall lägger man sin vikt bakom för att få mer skadeverkan. Detta går inte att göra i ett avståndsanfall.
Jag har en fråga också:
När man använder tekniken precisionsanfall med båge så koncentrerar man sig väldigt mycket på att träffa målet (-Ob1T6 på FC-slaget) och spänner inte bågen fullt ut så att skadan minskar (-2). Men när man änvänder samma teknik till armborst borde faktiskt inte skadan minskas för man har ju armborstet spänt och behöver bara koncentrera sig på att sikta och sedan skjuta iväg skäktan (rakt i en ful Frakktirak om man har tur). Detta tror jag, men vad tror du?

Sankt Creigh

Warrior
Jag tycker att det känns som om man borde använda, som oftast, sunt förnuft.

Ska du spänna bågsträngen extra hårt för att få iväg ett kraftigt skott eller vad? Jag förstår inte riktigt resonemanget.