Nekromanti Fundering över regler

nature_disaster

Veteran
Joined
23 Nov 2007
Messages
18
Location
Umeå
Enligt vad jag har läst så får man väl ha hur mycket färdighetspoäng man vill..

eller har jag missuppfattat?


/den okunniga :gremwink:
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Mycket riktigt så finns det ingen övre gräns för hur högt färdighetsvärde man kan ha i Western. Man kan m a o bli hur bra som helst!

Men om jag tolkar den ursprungliga frågan rätt så rör det sig mer om vad som är "rimligt" att ha, och kanske också hur bra någon som är _riktigt_ bra är. Då kan man få lite ledtrådar genom att titta på de kända Westernpersonligheternas värden i regelboken:

Vapenfärdigheter har en lite annan skala än vanliga färdigheter (en normal start-RP kan lätt få 25-30 i TC och VS på ett vapen, medan sådana färdighetsvärden på "vanliga" färdigheter skulle vara alldeles för dyra för en start-RP att köpa), men jag tycker jämförelsepunkterna som erbjuds på s 161-164 i regelboken är ganska bra. Wild Bill Hickock, en av Westerns mest legendariska gunslingers, har TC/VS 62/62 med sina Colt Marin och Wyatt Earp har 56/56 med sin Peacemaker - sådana nivåer kommer nog RP att få svårt att komma upp i! Däremot kanske en typisk RP efter lång träning kan lära sig skjuta bättre än Custer, som har 42/41 med sina Colt Cavalry-revolvrar.

Vad gäller andra färdigheter så har den legendariske korthajen Doc Holliday Kortspel 26 och Fingerfärdighet 24, värden som lätt gör att han lätt kan försvara sin legendstatus. Jag tycker själv att färdighetsvärden på ca 20-25 är det "bästa" vanliga RP i en kampanj kan hoppas komma upp i, inte för att jag tänker förbjuda någon spelare för att höja färdigheter högre utan helt enkelt för att det är väldigt svårt och tar lång tid att bli så bra.

TIll sist är de s k "utbildningsfärdigheterna", (Etikett, Räknelära etc) d v s de som man får gratis med samma Utb-värde som ens grundegenskap i UTB, plus bonus (som i alla fall är UTB*2), ännu ett kapitel för sig: När det gäller dem kan en start-RP mycket lätt få värde 26 i alla dessa färdigheter från början (genom att sätta 20 i UTB, då får man en UTB-bonus på +3 vilket ger ett totalt färdighetsvärde på 26). Dessa färdigheter ska därför också antagligen ses på en lite annan "skala" än andra färdigheter.

hälsar
Örnie
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Även om man rent tekniskt kan ha hur mycket som helst är det kanske inte så jätteklokt att höja hur mycket som helst. Jag tror knappast att man får nytta av så mycket högre färdighetsnivåer än 25 (på "Vanliga färdigheter" alltså med vapenfärdigheter är det ju en annan sak). Däremot funderar jag i min tur på varför egenskaperna har maxvärde men inte färdigheterna...
 

nydjo nyvad

Veteran
Joined
13 Jul 2005
Messages
41
Location
vadstena
men om det inte fanns en högre gräns så skulle man kunna ha
Fysik:1
Styrka:1
Koordination:1
Motorik:120
Och så vidare men jag skulle tycka att man kunde ha lite högre
 
Top